benzín rok 2024
- Jakub
- Příspěvky: 904
- Registrován: čtv črc 05, 2007 11:18 pm
- Bydliště: Vel. Opatovice - BK
- Kontaktovat uživatele:
Re: benzín rok 2024
Je zajímavé, jak se všichni zaměřují jen a pouze na oktanové číslo, jak kdyby to byl jediný parametr benzínu... Je to dědictví dávných dob, kdy šlo o ničení motorů klepáním s palivy 91 okt. a méně.
Přitom mě zajímá výhřevnost, ta způsobuje expanzi, ta určuje, jakou silou spaliny tlačí na píst, ta určuje, kolik ten koupený 1 kg benzínu vykoná v motoru práce.
Dobře, zatím tedy zůstávám u svého výkladu, tak, jak jsem se ho naučil už na ÚTAD:
Benzin s vyšším oktanovým číslem obsahuje více kyslíku, má tedy v základu nižší výhřevnost, než benzín s nižším okt. číslem. Oktanové číslo se zvyšuje lihem nebo ETBE, oboje obsahuje více kyslíku, než benzin a oboje má též nižší výhřevnost.
@ Sniper:
Ohledně veteránů: Výrobou míšunku z tech. benzinu, petroleje, atd. dojde nejen ke změně okt. čísla. S klepáním veterán nebude mít problém. Bude mít problém se zapalitelností například. Co třeba další parametry benzinu?: Tlak par, teplota varu, bod vzplanutí, rychlost hoření... Nebývá náhodou bolístkou veteránů slabá energie jiskry v kombinaci s karburátorem prskajícím větší kapky paliva do motoru s nízkým kompresním poměrem a tím i kompresní teplotou?
Zatím jsi mě nepřesvědčil, že by měl způsobit víceoktanový benzin v motoru bez úprav vyšší teploty. Vždyť má nižší výhřevnost.
Spíš bych věřil přidření větší množstvím lihu nebo horší odpařitelností a ředění olejového filmu usazenými kapkami. Teplotnímu zadření ale nevěřím...
Propan butan teď nebudu komentovat, to není benzin.
PS: 6,5:1 o jaký šlo model nebo zhruba ročník?
Pro ostatní, podívejte se na výhřevnost benzínu a ethanolu, zajímavé srovnání.
Přitom mě zajímá výhřevnost, ta způsobuje expanzi, ta určuje, jakou silou spaliny tlačí na píst, ta určuje, kolik ten koupený 1 kg benzínu vykoná v motoru práce.
Dobře, zatím tedy zůstávám u svého výkladu, tak, jak jsem se ho naučil už na ÚTAD:
Benzin s vyšším oktanovým číslem obsahuje více kyslíku, má tedy v základu nižší výhřevnost, než benzín s nižším okt. číslem. Oktanové číslo se zvyšuje lihem nebo ETBE, oboje obsahuje více kyslíku, než benzin a oboje má též nižší výhřevnost.
@ Sniper:
Ohledně veteránů: Výrobou míšunku z tech. benzinu, petroleje, atd. dojde nejen ke změně okt. čísla. S klepáním veterán nebude mít problém. Bude mít problém se zapalitelností například. Co třeba další parametry benzinu?: Tlak par, teplota varu, bod vzplanutí, rychlost hoření... Nebývá náhodou bolístkou veteránů slabá energie jiskry v kombinaci s karburátorem prskajícím větší kapky paliva do motoru s nízkým kompresním poměrem a tím i kompresní teplotou?
Zatím jsi mě nepřesvědčil, že by měl způsobit víceoktanový benzin v motoru bez úprav vyšší teploty. Vždyť má nižší výhřevnost.
Spíš bych věřil přidření větší množstvím lihu nebo horší odpařitelností a ředění olejového filmu usazenými kapkami. Teplotnímu zadření ale nevěřím...
Propan butan teď nebudu komentovat, to není benzin.
PS: 6,5:1 o jaký šlo model nebo zhruba ročník?
Pro ostatní, podívejte se na výhřevnost benzínu a ethanolu, zajímavé srovnání.
Zetor 25 A, štípač od Biboše s navijákem.
Re: benzín rok 2024
Teď čistě teoreticky-pokud míchám směs za účelem vyšší výhřevnosti nebo prostě pokusu,neměl bych řešil i směsný poměr palivo/vzduch? Protože třeba ty alkoholy ho mají o hodně bohatší než benzín,to bych řekl,že je o hodně důležitější=např u karbeců správně natryskovat.....když si vezmu plochodrážní motory od Jawy na methyl,tam byly trysky jak tunely pro vlak.....nebo se pletu?
- Jakub
- Příspěvky: 904
- Registrován: čtv črc 05, 2007 11:18 pm
- Bydliště: Vel. Opatovice - BK
- Kontaktovat uživatele:
Re: benzín rok 2024
Závodník na karburátorové Jawě chce především vyhrát, ne ušetřit. K tomu potřebuje výkon motoru v dané kubatuře. Zvýší si kompresní poměr a aby nedocházelo k detonacím potřebuje více oktanů. Takové palivo, jak píšeš např. methylalkohol, má obvykle NIŽŠÍ výhřevnost a více kyslíku. Proto ho závodník potřebuje dostat do motoru více v poměru ku vzduchu. Použije trysky, jak tunely pro vlak
Pokud by závodník měl zadáno "Budeš závodit se sériovým motorem, bez úpravy KP, s originálními tryskami a předstihem", pak si opravdu bude míchat palivo na co nejvyšší výhřevnost, aby vyhrál. Ne s vysokými oktany a nízkovýhřevným lihem.
Teď jsi mě správně navedl, že veteránské nezávodní motory budou chtít na moderní (liho)benzíny obohatit nebo dokonce přetryskovat.
Pokud by závodník měl zadáno "Budeš závodit se sériovým motorem, bez úpravy KP, s originálními tryskami a předstihem", pak si opravdu bude míchat palivo na co nejvyšší výhřevnost, aby vyhrál. Ne s vysokými oktany a nízkovýhřevným lihem.
Teď jsi mě správně navedl, že veteránské nezávodní motory budou chtít na moderní (liho)benzíny obohatit nebo dokonce přetryskovat.
Zetor 25 A, štípač od Biboše s navijákem.
Re: benzín rok 2024
No vidíš to takový moudrý, studovaný člověk.
To Ty bys nás měl přesvědčit, vysvětlit, nabídnout několik řešení
Já Tě určitě v ničem přesvědčovat nebudu.
Auta byla Nash 1930 s motorem R6 3.0 SV rozvod a francouzský La Buire 20 CV s motorem 2300 ccm, rozvod SV.
Konec hlášení.
Pokud vím, tak směs benzínu a vzduchu při nasátí do válce má větší chladící účinek, jako ve stejném okamžiku už směs vzduchu a plynu LPG už jen z toho důvodu, že LPG je v té době plyn, zatím co benzín ještě kapalina a k jeho přeměně na plyn dojde až v samotném válci, přeměnou dojde k ochlazení.
Ale třeba nám to tady studovaný pán také objasní
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.
TATRA NEZNÁ BRATRA
TATRA NEZNÁ BRATRA
Re: benzín rok 2024
Ahoj, jednou jsem nalil ty sracky do Škody 105 a opravdu to tomu karburátoru nevoní.
Okamžitě jsem ztratil volnoběh, střílelo to jak blázen, musel jsem všechno rozstelovat, karburaci i rozdělovač. Pak jsem to postupně ředil benzínem abych se toho zbavil.
Ještě za měsíc když jsem byl na emisích to poznal, a že to mám nějaký chudý.
Okamžitě jsem ztratil volnoběh, střílelo to jak blázen, musel jsem všechno rozstelovat, karburaci i rozdělovač. Pak jsem to postupně ředil benzínem abych se toho zbavil.
Ještě za měsíc když jsem byl na emisích to poznal, a že to mám nějaký chudý.
Jede traktor, je to Zetor 3011
Re: benzín rok 2024
Ono by bylo pěkné, dát těm chladícím úvahám nějaká čísla. Z praktického pohledu to vyjde optimisticky, vyjít ze stechiometrického poměru a počítat s plným výkonem motoru.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
Re: benzín rok 2024
Do dvoutaktu dávám 100 oktan už delší dobu, a to z důvodu, že namíchaná směs tak rychle nedegraduje. Zatím v pohodě.
Re: benzín rok 2024
Jaká čísla? Tohle jsou obecné informace, která pokud vím, vždy platila
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.
TATRA NEZNÁ BRATRA
TATRA NEZNÁ BRATRA
Re: benzín rok 2024
Ok můžu dát k dispozici širokopásmovou lambda sondu i s budikama.
Aby mě někdo nenařl že to dělám "podle sebe"...
Aby mě někdo nenařl že to dělám "podle sebe"...
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23
Other-Side II. '23
Re: benzín rok 2024
Ano, je to informace, které se stále dokola opakuje. A teď jí zkus dodat nějaká čísla.
Měrná tepelná kapacita vzduchu je asi 1000 J/(kg.K), palivem nechť je isooktan s výparným teplem 35 kJ/mol. Otázka zní, o kolik stupňů se ochladí vzduch odpařením paliva při stechiometrickém poměru. Víc vědět nepotřebuješ, výsledek je na konstrukci motoru nezávislý.
Až to budeš mít spočítané, můžeme pokračovat v diskusi, především v tom, jestli má cenu se tímto problémem nadále zabývat.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
Re: benzín rok 2024
Toluen ochladí vzduch více.
Re: benzín rok 2024
Zajímavé počtení ohledně lihu v benzínu,je to sice postaršího data,nicméně E10 tehdy a E10 dnes bude asi plus mínus to stejné.
https://www.audiclub.eu/clanek/jak-to-j ... kracuje-54
https://www.audiclub.eu/clanek/jak-to-j ... kracuje-54