Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

vše k motorům, včetně spojky, chlazení, palivové soustavy atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
borecnakonec1
Příspěvky: 95
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#1 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Zdravím, na malotraktoru z Trabanta jsem měnil motor. Ten můj začal přisávat vzduch, že i na sytič otáčky vyletěly do maxima. Měl jsem tu náhradní, řekl bych, méně vyběhanej motor, tak jsem motor vyčistil, odkarbonoval, těsnění pod válci, hlavami, gufero pod spojkou vyměnil. Jediné gufero/Labyrint pod řemenici jsem nedělal, protože bych musel půlit motor a nepoznám co tam je. Doufám že tedy bude v pořádku.

Ale mám problém s jiskrami, předstih jsem nastavil že přesně v horní úvrati před klesáním, se kladívko začíná rozevírát, to by měl být přeskok jiskry ne ? Když se kladívko začíná otevírat a rozevře se do vzdálenosti 0,05mm, tak přeskočí jiskra přesně v horní úvrati, a pak by měl odstředivý regulátor po zvýšení otáček předstih změnit před horní úvrať. Ještě předtím jsem nastavil odtrh v největším rozevření kladivek na 0,4 mm.

Nastavuji to správným postupem že ? Abych to nedělal špatně.

Problém je, že jiskra je slabá. Občas zablafal na jeden válec, když otáčím rukou motorem, by měla pravidelně přeskakovat jiskra, to se neděje, teď po slabé jiskře už neháže vůbec, ani nekopne. Svíčky nové, vyzkoušeno více svíček.
Když ale šroubovákem spojím kladívka a šroubovák oddělám, tak v ten moment na svíčce jiskra přeskočí. Ale samotným točením jiskra nepřeskočí. Kladívka jsem očistil, nejsou opálené, dosedají na sebe. V čem mám hledat závadu ? Zapalovaci cívky jsou ze starého motoru který fungoval. Kabeláž zkontrolována. Děkuji za odpovědi.

chobotek
Příspěvky: 11656
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#2 Nový příspěvek od chobotek »

Ne. Nastavuje to při zcela otevřeném regulátoru (je na to aretační přípravek). Protože přípravek nemáš, navrhuji postupovat podle tohoto návodu: https://trabantbrno.net/nav_zapal.php
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5608
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#3 Nový příspěvek od thovt »

Zoxidovaný vodič u konektoru,očka měl jsem že to drželo jen izolaci. hledal jsem pomocí 12V žárovky čím víc wattů lépe , zoxidované místo se bude ohřívat.

chobotek
Příspěvky: 11656
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#4 Nový příspěvek od chobotek »

Podle popisu nastavení je zřejmé, že je špatně nastavený odtrh (i předstih) a přesně tak se to chová. Doba průchodu proudu přes cívku je příliš krátká, magnetický tok tedy příliš malý, než aby jeho změna vytvořila dostatečné napětí k přeskoku jiskry (dΦ/dt)
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
Britt
Příspěvky: 19330
Registrován: čtv lis 06, 2008 9:04 pm
Bydliště: Poděbrady

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#5 Nový příspěvek od Britt »

Pánové, dvoutakty se vždycky štelovaly na ucho. Musí chytat teplý i studený, nastavím ho podle parametrů daných výrobcem a ladím jak předstih, tak odtrh a zpravidla to bývá daleko mimo uvedené hodnoty. Pokud nemá vylítané simeringy, tak musí běžet jako pila. Další důležitá věc je správně seřízený karbec. Pokud není, tak s tím můžeš točit jako zloděj se zámkem a stejně to půjde jako pumpa na sračky. Vzduchový filtr a správný výfuk má také ohromný vliv.
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.

chobotek
Příspěvky: 11656
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#6 Nový příspěvek od chobotek »

Jak se seřídí na ucho motor, který nechytne?
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
Britt
Příspěvky: 19330
Registrován: čtv lis 06, 2008 9:04 pm
Bydliště: Poděbrady

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#7 Nový příspěvek od Britt »

Nastavíš ho do továrních parametrů a potom ladíš za chodu. Pokud neběží v základním nastavení, je problém v něktrerém z uvedených důvodů.
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.

borecnakonec1
Příspěvky: 95
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#8 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Děkuji za odpovědi, ten návod jsem si četl už předtím.
Píše se tam odtrh v největším rozevření kontaktu 0,4mm, což jsem nastavil spárovou měrkou. Píše se, že lze použít na nastavení odtrhu cigaretový papírek, ale ten má 0,05mm, ten se používal u Jawy a tak, na dobu vzdálenosti kladívek kdy přeskočí samotná jiskra.

Odtrh by tedy byl v pořádku si myslím,
předstih se píše že musí skočit jiskra v horní úvrati, předtím než se píst začne vracet. To by taky mělo být v pořádku, kladívka by při spojení měly přenést proud a v době rozpojení by měl proud se někde vybít a většinou ta vzdálenost je 0,05 kdy jsou kontakty od sebe a přeskočí jiskra na svíčku a to je v té horní úvrati. Regulátor to pak posune před horní úvrať.

Vím že to nemusí být nejpřesněji bez přípravku. Ale já žádnou jiskru nemám už, tak nemůžu točit motorem a přesně pozorovat polohu přeskoku jiskry.
Ale že by to neběhalo ten motor, přece to nastavení není úplně mimo a neházelo už vůbec žádnou jiskru, ani do prstu nekoplo, přitom kabeláž v pořádku, očka jsem vyměnil. A když kontakty spojím šroubovákem a rozpojim tak jiskra lupne na svíčce. Seženu nové kontakty, ale čisté jsou. Nevím co by se mohlo pokazit na nich, sjeté taky nejsou, opálené taky ne.

Uživatelský avatar
Britt
Příspěvky: 19330
Registrován: čtv lis 06, 2008 9:04 pm
Bydliště: Poděbrady

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#9 Nový příspěvek od Britt »

Pokud to nedává jiskru, po samotném zapalování. Stačí šluslej kondík, navlhlé těsnění u kladívek... Těch možností je celá řada... Proměřit cívky... Takhle na dálku ti nikdo neporadí.
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.

chobotek
Příspěvky: 11656
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#10 Nový příspěvek od chobotek »

Ten cigaretový papírek neslouží k nastavení odtrhu, ale jako indikátor rozpojení kontaktů, pokud nemáš žárovku a dva dráty (zkoušečku). Okamžik, kdy jej lze vytáhnout se považuje za okamžik rozpojení kontaktů - jinak musí být kontakty sevřený. Hloupá otázka: ty kontakty jsou před dosažením HÚ (řekněme 45˚) spojené?
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
Britt
Příspěvky: 19330
Registrován: čtv lis 06, 2008 9:04 pm
Bydliště: Poděbrady

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#11 Nový příspěvek od Britt »

Na dvoutakty jsme používali úchylkoměr a žárovku. Pak jsi věděl, jaký máš předstih, ale stejně to bylo jen orientační, pro základní nastavení.
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.

borecnakonec1
Příspěvky: 95
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#12 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Ano, před dosažením horní úvrati jsou spojené, a pak v době horní úvrati pístu, těsně před pohybem dolů se kontakt rozevírá a to by měl být ten přeskok jiskry, jsem to kontroloval i multimetrem. Těsně před pohybem dolů se spoj kontaktů přeruší a měla by skočit jiskra.
Kondenzátory jsem na chvilku odpojil jestli nejsou proražené a zkusil bez nich, jen točením rukou, vím že se kladívka pak opalují, ale beze změny.
Budu tedy zkoumat, mám traktor na chatě, jsem tady, dovezu tedy nové kondíky, kladívka, cívky a všechno přeměním. Jinak tam snad není co by se mohlo pokazit.

Uživatelský avatar
Britt
Příspěvky: 19330
Registrován: čtv lis 06, 2008 9:04 pm
Bydliště: Poděbrady

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#13 Nový příspěvek od Britt »

Nemyslím jen indukční cívky, ale i ty zapalovací, co vyrábí elektřinu
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.

borecnakonec1
Příspěvky: 95
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#14 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

To jde z baterie 6V ta elektřina a tu dobíjí dynamo. Jsou tam pak jen ty vysokonapěťové cívky. Díky

Ready
Příspěvky: 675
Registrován: sob kvě 29, 2021 8:03 am
Bydliště: Malé Karlovice

Re: Motor Trabant - bez jiskry, nastavení předstihu

#15 Nový příspěvek od Ready »

Ten pokus se šroubovákem....kladívko je rozevřené,šroubovákem uděláš klemu a jak obvod přerušíš,skočí jiskra? Pokud to takto funguje,hledal bych chybu ve špatném rozevírání kontaktů nebo v jejich špatném propojení,někde může být i vůle,může tam být odpor a hodí to slabou jiskru.....přes šroubovák odpor nebude,nebo něco volného se neprojeví, protože vačka stojí a jiskra pak jde.

Odpovědět

Zpět na „Motory“