Jak přidělat setrvačník na řemenici

navijáky, závěsy, čepy, řízení, 3bodový závěs, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Lišák1
Příspěvky: 1168
Registrován: úte čer 02, 2009 8:28 pm
Bydliště: Sklené nad Oslavou
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#16 Nový příspěvek od Lišák1 »

Už jsem mu to psal na začátku. Setrvačníku přímo na motoru bych se nebál, kdyby měl motor rozběh hvězda trojúhelník. Měkký rozběh na hvězdu a po roztočení přepnutí na plný výkon. U uložení setrvačníku tady píšu, aby hledal soustružníka. Já osobně bych asi věc řešil tak, že bych stávající řemenici zahodil, vzal bych materiál o takovém průměru, jaký potřebuji na řádné přichycení setrvačníku, sesadit samozřejmě na nějaké osazení, aby to bylo stále vystředěné a šrouby nenesly váhu setrvačníku. Samotnou řemenici udělat ve zbytku materiálu podle originálu včetně středové díry a drážky pro klínek.
Plně souhlasím s tím, že by se měly parametry dodržovat podle tabulek atd.. Je tam velké ale. Tabulky jsou udělané tak, aby výrobek snášel trvalý provoz. A to co fušujeme doma, takové zatížení nikdy nemá. Např. námaha řemenů. Při trvalém výkonu by to dlouho nevydržely, ale kolik hodin to běhá v soukromí? A když mám za dva-tři roky vyměnit řemeny za nové, to není žádná tragedie.
Nissan Terrano 3,0 TDI, Zetor 5211

filo
Příspěvky: 269
Registrován: úte čer 19, 2012 6:15 pm
Bydliště: Liberec

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#17 Nový příspěvek od filo »

Jsem to oměřil...

Malá řemenice 90mm, velká 190mm (v obou případech vnější průměr, u malý je vnitřní průměr tuším 53mm ale u velký ho nemám jak změřit). Osová vzdálenost 250mm. Použité jsou dva řemeny s označením "A930Lw 13x900Li A35 1/2 EL".

Motor je modernější MEZ 4kW ale je na něm pouze označení D380 V takže mám za to, že přepojení Y - D neumožňuje. Měkčí rozběh by byl možný jen pomocí spouštěče.

Průměr setrvačníku je 260mm a průměr těla motoru (bez žeber) je 220mm. Z druhé strany by teoreticky setrvačník nainstalovat šel ale za cenu demontáže chladicí vrtule, což není optimální.

Stroj je osazení jednorotorovou špalíkovací hlavou od Jardy tady z fóra, převodovkou (pravděpodobně) Trabant a elektromotorem. Kupoval jsem ho z druhé ruky, tak si nejsem úplně jistý, kdo je autorem které části konstrukce, předpokládám, že hlava + spojení s převodovkou a možná i zbytek návrhu pohonu pochází od Jardy, podvozek je pravděpodobně již dodělávaný předchozím majitelem (a potřebuje rozšířit, takto je stroj nestabilní a kvůli výšce, kde je motor i hlava je náchylný k překlopení)

Co si pamatuju, tak s podobně uspořádaným pohonem to tu Jarda prezentoval i s benzinovým motorek 13HP (následně někdy osazovány i motory čínský s větším objemem a výkonem až cca 15 nebo 16HP) a u elektromotoru doporučoval setrvačník z auta na druhou stranu osy motoru.

Vzhledem ke konstrukci a uspořádání stroje se případný setrvačník dá umístit jen na motor, jinde na něj buď není místo, nebo ho tam není jak osadit. Ten setrvák má z vnější strany zahloubení cca o průměru 90mm ale řemenice je o chlup větší, takže nezapadne přesně. Na soustruhu by zřejmě bylo možné ji upravit tak, aby to do sebe zapadlo ale není to hluboké.

Primárně mi šlo zejména o to, zda je reálný to k sobě sešroubovat vzhledem k místu kde lze vrtat a množství materiálu tak, aby se tam dalo použít odpovídající množství šroubů o dostatečném průměru a pevnosti tak, aby ten setrvák z řemenice neuletěl.

Atlan se tu otřel o studium VŠ, i když přesně nevím, kde a jak to viděl, ale na studiu VŠ není nic špatného. Ale nevystudoval jsem strojařinu, takže to spočítat a navrhnout neumím a tchána už se na to bohužel nezeptám.

Honza

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9506
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#18 Nový příspěvek od Atlan »

Tie dva remene by mali mat zivotnost 5500h lenze treba povedat ze realne sa navrh robi na viac ako 25000h,tj bez udrzbove. (samozrejme 5500 su teoreticke hodnoty s novym remenom idealne naspanovanym a s prevadzkou 1h dene atd.
Co stym urobi zotrvacnik, no lepsie to nebude.

Co sa tyka upevnenia, origo su tam pevnostne skrutky tusim 10.9, vevsinou sa uvazuje o dlzke zavita min sirky matice, predlzovannie hlbky uz az taky vplyv nema. Lenze matica ma tiez nejaku pevnost na rozdiel od nejakeho materialu remenice.

Ten zotrvacnik z vnutra treba uoravit aby pekne sadol na remenicu (nema nahodou zliabok v nutra?)

Skrutky by som rozhodne zalepil, rozoberatelnym lepidlom, a urcite riesil nejaky kryt.
V kazdom pripade remene budu podstatne znizovat ucinost zotrvacnika a nicit sa.

Podla vypoctu maju byt na 4kw motor 3kusy remena. Pac jeden remen ti prenasa 1.93kw a to za idealnych podmienok pri idealnom naspanovani.

Ak to doho vhces ist, daj si vyrobit remnicu na motor pre 3 remene (snad to bude stacit pre ten zotrvacnik, stym ze celo poslednej drazky bude mat cca 18 az 20mm v nauzom mieste, dovod je ten aby ti tam dali vyvrtat diery a zavit M10, 1,25mm? To si over, sruby kupis v predajni skoda, ci uz felicia, favorit fabia alebo octavia vsetko je rovnake stupanie meni sa len dlzka alebo hlava. Maju aj v lepsom obchode s skrutkami. Pevnost 10,9.

Roztec zachovaj ako na zotrvacniku.
Bude ti chciet aj osadenie diera v zotrvacniku je 35mm,hriadel na motore je 30mm tak ze osadenue by slo vyrobit na remenici. Ale doporucoval by som aspon tych 5mm materialu, tak ze upravit dieru v zotrvacniku na 40mm, a k upravenej 40mm diere potom urobit osadenie na remenici presne musi to tam ist natuknut.
Hlavne ta upravena 40mm diera v zotrvacniku by mala byt co najpresnejsia.
Ak nechces upravovat dieru v zotrvacniku, este by tu bola moznsot kupit lozisko 35mm, vnutro odstranit a vonkajsi krusok zalisovat do remenice, tym padom by si mal pevne a presne osadenie na zotrvacnik.

Ked sa cudujes preco na 3 remene, pre buducnost. Cenovo zanedbatelne ci bude vyrabat 2 alebo 3 drazky
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

filo
Příspěvky: 269
Registrován: úte čer 19, 2012 6:15 pm
Bydliště: Liberec

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#19 Nový příspěvek od filo »

Díky....

Chápu, zní to jako bezpečná cesta. Jen se drobet obávám, že výroba nové řemenice bude stát podstatně víc peněz, než bych do té úpravy chtěl investovat... No uvidíme, soused mi slíbil, že zavolá soustružníkovi ze vsi, že ho zná... tak uvidíme, co z toho vyleze.

Stávající řemenice má z jedný strany osazení, ale jen asi 3mm... asi by šla ještě drobet stočit. Z druhý strany je rovná, ale relativně tlustá, ale víc než 5mm se tam taky nevyhraje. Rozdíl průměru děr na osu motoru a v setrvačníku je cca 5mm takže nic moc. Do současné řemenice není šance to přidělat původníma dírama, tam rozhodně není 10mm síla materiálu na závit.

H.

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 15665
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#20 Nový příspěvek od oco13 »

Atlan píše: stř bře 10, 2021 11:48 am Podla vypoctu maju byt na 4kw motor 3kusy remena. Pac jeden remen ti prenasa 1.93kw a to za idealnych podmienok pri idealnom naspanovani.
Takže podla výpočtu toto vôbec nemôže fungovať :-/
Obrázek
Od začiatku ako som ho dovliekol tak je tam jeden remeň, stále ten istý. Výrobcom je Chroustal počítaný do 6.5cm, ale vieš ako je to na roli :hm: hádže sa bežne 7 a občas uletí aj 8cm haluz.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9506
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#21 Nový příspěvek od Atlan »

Ja mam na kosacke vypocitamu zivotnost 500h hold kazde 3 roky vymenit, a presmykuju pac neprenesu výkon. Mam aj nove remenice ale uz nepouzivam kosacku a prerobit sa mi to nechce.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 15665
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#22 Nový příspěvek od oco13 »

Tak potom to bude asi tým, že ja som nič nepočítal :-/ Remenice sú dvojradové, lebo také boli práve na bazoši a druhý remeň visí volakde v dielni. Fakt ani len netuším či to niekedy šmýkalo , od násypky to nie je vidieť. :typek:

ITS
Příspěvky: 6225
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#23 Nový příspěvek od ITS »

Oco, někdy napiš, kolikátka řemen to je a jaké jsou průměry řemenic a nahlédneme do "zakázané literatury", proč ti to funguje. :D

chobotek
Příspěvky: 10466
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#24 Nový příspěvek od chobotek »

Co takhle úplně za začátku spočítat energii v tom setrvačníku, aby se aspoň přibližně vědělo, jestli má tohle vlákno i nějaký praktický smysl? ;-)
(pak z toho vylezou takové ty nepříjemné otázky, jak moc nahlížet do zakázané literatury pro jakou odhadovanou změnu otáček, která souvisí s odebíraným momentem, což samo o sobě nebude triviální, podle toho jak se otáčky budou motat kolem bodu zvratu (přes něj se to ale nedostává... nebo se zastavuje?))
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 15665
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#25 Nový příspěvek od oco13 »

ITS píše: čtv bře 11, 2021 5:12 am Oco, někdy napiš, kolikátka řemen to je a jaké jsou průměry řemenic a nahlédneme do "zakázané literatury", proč ti to funguje. :D
Kedže rád pozerám v telke relaciu - ako veci fungujú tak som sa prebehol na dvor a dodávam rozmery
hnacia remenica - 80mm, hnaná - 400mm, remeň 17mm, zotrvačník 440x30mm, motor 6.5Hp (čínskych)
Ak by to niekto vedel zrátať , tak sa poteším. :friends:

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9506
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#26 Nový příspěvek od Atlan »

80mm remenica nieje povolena na 17 remen :D
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 15665
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#27 Nový příspěvek od oco13 »

Fajn, tak jej to nepoviem, :D A vlastne ona nie je na 17ku remeň :typek: ona je na dva 17 mm remene. :D
Ešte k tým remeňovým prevodom. dovliekol som dopravník od Biboša a skoro ma jeblo on potreboval opačné otáčky ako majú nože. Sprostí majú šťastie, tak som si spomenul, že remeň sa môže aj prekrížiť. Jasné že nie tak ako to mám ja :pohlavek:
Obrázek Obrázek Obrázek
napriek všetkému aj takýto prevod funguje a remeň vydržal celú sezonu.
Atlan sorry zase tie remenice majú 70mm a 17ka remeň :-/

filo
Příspěvky: 269
Registrován: úte čer 19, 2012 6:15 pm
Bydliště: Liberec

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#28 Nový příspěvek od filo »

Tak zrovna tady je i na těch fotkách dost jasně vidět, že mu to fakt moc nesvědčí....

H.

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 15665
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#29 Nový příspěvek od oco13 »

Veď to, čakal som výdrž tak mesiac, raz do mesiaca remeň vymeniť to by som ešte na amaterske použitie bral. Teda radšej ako robiť prevodovku na zmenu otáčok. A on chudák aj takto na hulváta drži 8)

Odpovědět

Zpět na „Mechanika“