Škoda 1203 - brzdy na malotraktoru

mechanické, kapalinové, vzduchové, netěsnosti, zapojení, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4801
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: škoda 1203 - brzdy

#76 Nový příspěvek od imaginaro »

díky jardo, vlastně jsi mi odpověděl na co jsem se tu ptal - tedy že nemám druhej výstup napojit na nádržku aby zbytečně netlakoval, ale naopak že ten tlak tam vznikat musí. Na každej výstup jedno kolo dávat nebudu, protože kdyby jedno kolo začalo trochu propouštět a tím hůř brzdit, mohlo by se stat že na asvaltu si toho nevšimnu a až pojedu za barákem z asi 14% klesání a zabrzdim, tak jedno kolo přibrzdí, druhy se smékne, souprava se "zlomí" a vlek mě i s traktorem převrátí. Myslím že jeden pístek na obě kola je bezpečnější. Nésu automechanik tak pokud se mýlím tak mě opravte. v budoucnu bych mohl zkusit na zaslepenej výstup napojit válečky v kolech vlečky, bude mít nápravu z favorita(zatím) - jakej na to máte názor? Má to tu někdo?
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
DanculSK
Příspěvky: 14674
Registrován: čtv pro 29, 2011 4:10 pm
Bydliště: ješková Ves

Re: škoda 1203 - brzdy

#77 Nový příspěvek od DanculSK »

a akým sposobom to chceš napajať? lebo bezpečny sposob asi nenajdeš...(zavzdušnenie atd...)
či bude trvalo pripojený vlek?
.....AJ MUŽI MAJÚ SVOJE DNI....

Kratky navod ako sem nahrať fotky
https://youtu.be/I5ymR1-wi70

Uživatelský avatar
Jarda-k
Příspěvky: 2169
Registrován: úte čer 05, 2012 4:47 pm
Bydliště: Kaznějov

Re: škoda 1203 - brzdy

#78 Nový příspěvek od Jarda-k »

Vyvedu tě z omylu:
Pokud bude jedno kolo propouštět, tak bude brzdit míň i tak. Pakny namaštěný brzdovou kapalinou moc totiž nebrzdí.
A pokud nebudeš kontrolovat hladinu kapaliny, tak jednoho dne to přestane brzdit úplně. (Většinou v tu nejméně vhodnou chvíli)
Pokud ale budeš mít kola na jednotlivý okruhy, tak při netěsnosti jednoho kola vyteče kapalina jen z toho jednoho okruhu (nádržka bývá předělená na dvě důlky).
Krok pedálu se dost prodlouží, což tě má upozornit že se něco děje, ale aspoň jedno kolo ti bude pořád brzdit.

Pokud má mít vlečka hydraulický brzdy, tak se to většinou dělá tak, že se výstup z traktoru zakončí hadičkou na které bude např. spojkový pracovní váleček ze š 120.
Na vlečce bude samostatný brzdový okruh a tím spojkovým válečkem mačkáš brzdovou pumpu na vlečce.
Musí to být samozřejmě vyřešený tak, aby ten spojkový váleček se dal z vlečky snadno sejmout a nějak uchytit na traktoru když se vlečka odpřáhne.

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4801
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: škoda 1203 - brzdy

#79 Nový příspěvek od imaginaro »

aha, tak nad tím zapojením hl.válce ještě popřemýšlím. Propojení brzd traktorku a vlečky jsi popsal tak jak mě to napadlo - dva samostatné okruhy(traktortek a vlek) propojené dvěma válci proti sobě. Jeden tlačí tlakem z traktorku na druhý který je součástí vleku. Jinak budu mít ještě dvě ruční brzdy ala "rajčáky". Díky za všechny podněty :friends:
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

dvk
Příspěvky: 1689
Registrován: pon bře 01, 2010 3:59 pm
Bydliště: CZ

Re: škoda 1203 - brzdy

#80 Nový příspěvek od dvk »

Jarda-k píše:Tohle co píšeš by platilo pokud by byla dva PARALELNÍ válce a porovnával bys jestli zapojíš obě kola na jeden válec, nebo každý kolo zvlášť.
Ale u tandemovýho válce jsou obě poloviny v SÉRII. Je to v podstatě jednočinný válec s plovoucím prostředním pístem. Pokud jsou oba okruhy OK, na prostřední píst nepůsobí žádný tlak - jakoby tam nebyl.
Jiná situace nastane když z jednoho okruhu vyteče kapalina. Prodlouží se krok pedálu, protože se prvně musí ta polovina válce u který je závada dostat do dorazu a pak se teprve může vyvíjet tlak v druhým okruhu.
Speciálně u tohoto válce ze š 120 se stávalo, že přestala těsnit manžeta na prostředním válci. V provozu se to ale projevilo až při nějaký závadě kdy třeba odešlo jedno prasátko, ale po úniku kapaliny přestalo brzdit celý auto. Byl z toho jednočinnej válec.

Proto pokud použiješ ten válec ze š 120 zapoj na každý okruh jedno kolo. Pokud bys navíc využil pouze jeden okruh, budeš mít k dispozici pouze polovinu zdvihu pedálu.
Když bys chtěl za každou cenu jednočinnej válec s plným zdvihem, demontuj gumičku z toho prostředního válce ze š 120 a máš z něj jednočinnej. Není k tomu ale žádnej důvod, jen ztratíš výhodu dvou okruhů.
Ale vnitřní konsturkce válce přece nehraje roli, pointa je v tom, že pokud je na každý okruh zapojený poloviční objem prasátek, zatímco vrtání válce je pořád stejné, změní se hydraulický převod a vzroste síla potřebná na pedál. V rodině totiž jeden takový domaděl máme, který je takto (blbě) zapojený, vůbec to nebrzdí.

Uživatelský avatar
Jarda-k
Příspěvky: 2169
Registrován: úte čer 05, 2012 4:47 pm
Bydliště: Kaznějov

Re: škoda 1203 - brzdy

#81 Nový příspěvek od Jarda-k »

dvk: přečti si prosím ještě jednou pozorně co píšu v tom horním odstavci co kopíruješ.
Pokud to přesto nebude stačit koukni se na řez válce z tý š 120. Pokud z toho prostředního pístu vyhodíš manžetu, stane se z toho obyčejný jednočinný válec.
Pokud tam ta manžeta zůstane a oba okruhy budou OK, tak se ten plovoucí píst při sešlápnutí brzdy pouze kousek posune v závislosti na tom kolik objemu kapaliny potřebují oba okruhy.

Je třeba si uvědomit rozdíl mezi PARALELNÍM a SERIOVÝM řazením válců.
Pokud dáš dva válce paralelně, tak se zvýší plocha která kapalinu tlačí a je tedy samozřejmě potřeba větší síla nutná pro vytvoření určitýho tlaku v porovnání s seriovým řazení (což je případ tandemovýho valce) kde jsou oba válce za sebou. Síla zůstane stejná jako u jednoho válce, jen se prodlouží zdvih.
Proč myslíš, že se prodlouží dráha pedálu když z jednoho okruhu vyteče kapalina?

http://skoda.panda.cz/obrazky/112_3.gif

P.S. nějak mi postimage stávkuje, tak jsem poslal odkaz na řez válce. A sem vložit fotky přímo nejde už tradičně....

dvk
Příspěvky: 1689
Registrován: pon bře 01, 2010 3:59 pm
Bydliště: CZ

Re: škoda 1203 - brzdy

#82 Nový příspěvek od dvk »

Sme se zvrtli do takové trochu akademické debaty. :friends:

Ty válce jednotlivých okruhů mezi sebou ale nejsou spojené kapalinou nebo ano ? Objem kapaliny vytlačené do každého okruhu je vždy stejný, je to tak ?

Uživatelský avatar
Jarda-k
Příspěvky: 2169
Registrován: úte čer 05, 2012 4:47 pm
Bydliště: Kaznějov

Re: škoda 1203 - brzdy

#83 Nový příspěvek od Jarda-k »

Pokud jsou manžety OK, tak válce nejsou spojené kapalinou.
Objem kapaliny vytlačené do každýho okruhu stejný být nemusí a většinou ani není.
Stačí když se zasekne samostav zadní brzdy a je potřeba větší objem kapaliny, protože prasátku dělá větší zdvih.
U tandemovýho válce se zdvihy obou okruhů sčítají, proto může mít každý okruh jinej zdvih.
Plocha pístu ale zůstává stejná jako u jednočinnýho válce stejnýho vrtání, proto i síla na pedál je stejná.

Jiná situace je když jsou dva paralelní válce jako třeba u Z 70 - 11.
Tam je nutný vyrovnávač tlaku aby obě kola brzdily stejně, protože pokud nerozpojíš pedály, vytlačí oba válce stejný objem kapaliny.
A taky kdo má srovnání potvrdí, že např. u Z 40 - 11 který má jen jednu pumpu na obě kola stačí menší síla na pedál v porovnání s tou 70tkou.
Je to daný větší celkovou plochou pístu pumpy - oba válce se sčítají, zdvih je ale poloviční v porovnání s tandemovým.
Tím se znevýhodní celkový převod a to je to co máš asi na mysli.

dvk
Příspěvky: 1689
Registrován: pon bře 01, 2010 3:59 pm
Bydliště: CZ

Re: škoda 1203 - brzdy

#84 Nový příspěvek od dvk »

Jarda-k píše:Tím se znevýhodní celkový převod a to je to co máš asi na mysli.
8)
Proto je v tomto případě třeba do kol dát prasátka o větším průměru, než jak je to v autě originálně.

Uživatelský avatar
Jarda-k
Příspěvky: 2169
Registrován: úte čer 05, 2012 4:47 pm
Bydliště: Kaznějov

Re: škoda 1203 - brzdy

#85 Nový příspěvek od Jarda-k »

To se ale týká dvou paralelních válců jako to má ta 70tka. Možná to ještě měly nějaká soutěžní auta aby se dal (servisním zásahem) měnit poměr brzdnýho účinku mezi přední a zadní nápravou.
Ono jistý opatření u tý 70tky ale udělali - oproti 40tce májí brzdový pumpy menší průměr a prasátka naopak větší. Přesto je ale rozdíl znát.

Ale jak píšu, to se týká dvou paralelních válců, ne tandemovýho.

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4801
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: škoda 1203 - brzdy

#86 Nový příspěvek od imaginaro »

trochu jsem popošel s brzdama vna nápravě staré oktávky, tak pro inspiraci http://imaginaro.rajce.idnes.cz/brzdy_1 ... 101853.jpg
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
Jarda-k
Příspěvky: 2169
Registrován: úte čer 05, 2012 4:47 pm
Bydliště: Kaznějov

Re: škoda 1203 - brzdy

#87 Nový příspěvek od Jarda-k »

Pokud bys sehnal štíty čelistí ze š 120 , tak bys pak mohl použít i pakny ze škodovky. Štíty se musí pouze lehce upravit - trochu se ubrousí obruba.
Bubny se taky musí trochu upravit. Musí se rozšířit pracovní plocha protože pakny ze š120 jsou širší. Jinak to tam krásně pasuje.
Řekl bych, že je to lepší řešení než ten bastl co jsi tam udělal teď....

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4801
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: škoda 1203 - brzdy

#88 Nový příspěvek od imaginaro »

já vím že je to trochu prasárna, ale to co jsi popsal už je dost komplikovanější a já potřebuju co nejdřív jezdit - před zimou bylo pozdě. Vypadá že to bude funkční, z dílů co byly doma a až sjedu obložení, tak už bych měl mít víc času, tak bych to udělal jak píšeš. Taky měnapadlo dát to i se štítem z toho pickupu, ale nemám soustruh tak jsem zvoli tuto cestu. :-/
Holt takovej profík jak vy já nikdy nebudu.
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
Jarda-k
Příspěvky: 2169
Registrován: úte čer 05, 2012 4:47 pm
Bydliště: Kaznějov

Re: škoda 1203 - brzdy

#89 Nový příspěvek od Jarda-k »

Tak já moc velký profík nejsem, ale brzdy ze š 120 jsem na octáváckou nápravu před cca 15 lety aplikoval, proto vím, že tam jdou bez problémů namontovat.
A když budou všechny díly, tak namontovat je otázka jednoho odpoledne.

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4801
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: škoda 1203 - brzdy

#90 Nový příspěvek od imaginaro »

mám dotaz - namontoval jsem pedál s posilovačem (Š105), tak ho potřebuju někam napojit(stará oktávka). Můžu ho napojit kdekoliv na sání (třeba poblíž jednoho válce) nebo musí být napojenej v místě kde se sání spojuje, tedy pod karbecem jako ve Š105? Pod karbecem mám málo místa, tak mě zajímá jestli by mělo vliv na funkčnost napojení u jednoho válce. Předem moc díky za připomínky.
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Odpovědět

Zpět na „Brzdy“