Testovací stanice alternátorů a startérů
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
Testovací stanice alternátorů a startérů
Kamarád mě požádal o výrobu testovací stanice na alternátory, později i na startéry. Mechanickou část umím zajistit, základ už mám, potřeboval bych poradit s regulací otáček, snímání otáček alternátoru samotných a měřením. Nejlépe někdo s okolí. V případě řádně dokončené spolupráce a předání hotové testovací stanice jistá finanční odměna. Já sám to dělám za náklady jako výpomoc.
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.
- bulanek88
- Příspěvky: 495
- Registrován: čtv úno 26, 2009 10:23 pm
- Bydliště: Dušejov (Jihlava)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
Co my máme v práci na altíky, tu si dělal séf sám v 90. letech, je tam stejnosměrnej motor z VZV, dva maxi triaky a dvě diody, přemotaný trafo z rentgenu a řídící elektronika se zpětnovazební smyčkou. Dneska bych to asi řešil, buď frekvenčním měničem, nebo PWM regulátorem pro SS motor.
Zajímalo by mě, jak budeš řešit ty startéry
Zajímalo by mě, jak budeš řešit ty startéry
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
já mám základ třífázový motor, který bude roztáčet alternátor, otáčky budu měnit frekvenčním měničem a výstupní napětí alternátoru nějakým voltmetrem. Druhá otázka je, měření skutečných otáček alternátoru, protože různé alternátory mají různé řemenice. Je tu možnost mít svoje řemenice a používat je na měření, protože typy alternátoru které se budou měřit jsou pevně dány, pak by bylo řešení využít výstupu frekvenčního měniče a měřit otáčky motoru a přepočítat podle převodu řemenic. Dále uvažuji zda je nutné alternátor při měření proudově zatěžovat.
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
v první řadě řešmě alternátory, pokud někdo nemá hotový nápad na startéry, nebo nějaké zkušenosti
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.
- bulanek88
- Příspěvky: 495
- Registrován: čtv úno 26, 2009 10:23 pm
- Bydliště: Dušejov (Jihlava)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
ty altíky se budou jen zkoušet?, nebo testovat ev. měřit charakteristiky?, jestli ho chceš jen vyzkoušet, tak ti stačí malá baterka (některý potřebujou probudit) a voltmetr, ale někdy když vynechává, tak ho držíme třeba 1/2 hodiny na 40A, a otáčkoměr bych vyřešil nějakým digitálním optickým, stačí si udělat bílou čárku na řemenici.
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
budou se jen zkoušet, kdy a v jakých otáčkách začne dobíjet a jestli správně dobíjí v celém rozsahu otáček, údaje se budou ručně zapisovat. Pokud by něco nebylo v pořádku, budou se měnit celé komponenty.
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
neměl by se ten alternátor testovat i tak že jakmile změřím že v různých otáčkách napětí, připojím do okruhu nějakou zátěž aby měl nějaký odběr kromě akumulátoru a pak měřit znovu? Nebo je to zbytečné?
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.
- Atlan
- Příspěvky: 9587
- Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
- Bydliště: Košice-okolie
- Kontaktovat uživatele:
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
Najlepsie osciloskop, a malu zataz a nebudes musiet riesit rozmedzie otacok a podobne. Ja mam len baterku, merak a zatial to furt stacilo.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
to se tedy měří jak a co naměřím pomocí osciloskopu?
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.
- Atlan
- Příspěvky: 9587
- Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
- Bydliště: Košice-okolie
- Kontaktovat uživatele:
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
Na osciloskope by si mal vidiet ci ti to usmernuje celovlne a tym padom ci su vsetky DIODY ok, to by ti malo stacit.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
tím změřím jak to usměrňuje, ale jak tím změřít regulaci? Dokážu si představit že osciloskop ukazuje křivku o určitém napětí, je to správně?
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.
- Jakub
- Příspěvky: 905
- Registrován: čtv črc 05, 2007 11:18 pm
- Bydliště: Vel. Opatovice - BK
- Kontaktovat uživatele:
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
Jsem v podobné situaci, jako Ty - taky jsem byl známým požádán. Zatím je to na něm - má za úkol si poshánět potřebné věci.
S tím měřením otáčkovo-proudové charakteristiky si vystačíš s Ampérmetrem a proměnnou zátěží, ale vyvstává hlavní otázka - jestli to máš s čím srovnat? Jestli jsou dostupné charakteristiky zahraničních alternátorů?
S tím osciloskopem to je dobrý nápad, i když je osciloskop poměrně složité zařízení, na tyto účely by stačil ten nejobyčejnější, nejlevnější, starý. Zde hned poznáš stav hlavního i pomocného usměrňovače.
Ovšem neodhalíš závadu vinutí, takže pro dokonalé prozkoušení - zátěž i diody.
Napěťová regulace je věc regulátoru a tu vyzkoušíš voltmetrem na připojené (slabé, staré) baterce. Osciloskopem napětí budeš měřit blbě, to je jednodušší voltmetrem.
Osciloskop ukáže časový průběh napětí - nastuduj si jak vypadají vlnky z třífázového usměrňovače se šesti diodama. Průběh proudu je srovnatelný a dá se měřit jako napětí na bočníku.
S tím měřením otáčkovo-proudové charakteristiky si vystačíš s Ampérmetrem a proměnnou zátěží, ale vyvstává hlavní otázka - jestli to máš s čím srovnat? Jestli jsou dostupné charakteristiky zahraničních alternátorů?
S tím osciloskopem to je dobrý nápad, i když je osciloskop poměrně složité zařízení, na tyto účely by stačil ten nejobyčejnější, nejlevnější, starý. Zde hned poznáš stav hlavního i pomocného usměrňovače.
Ovšem neodhalíš závadu vinutí, takže pro dokonalé prozkoušení - zátěž i diody.
Napěťová regulace je věc regulátoru a tu vyzkoušíš voltmetrem na připojené (slabé, staré) baterce. Osciloskopem napětí budeš měřit blbě, to je jednodušší voltmetrem.
Osciloskop ukáže časový průběh napětí - nastuduj si jak vypadají vlnky z třífázového usměrňovače se šesti diodama. Průběh proudu je srovnatelný a dá se měřit jako napětí na bočníku.
Zetor 25 A, štípač od Biboše s navijákem.
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
jsi z Opatovic to bychom mohl spojit síly a názory. Kamarád pro kterýho bych to měl udělat chce vědět co má koupit a já mu to mám poskládat, když se někdo připojí a pomůže nám s elektronikou a rozjedeme to samozřejmě škodný nebude. Já jsem automechanik a alternátor jsem měřil vždy v autě, kde jsem změřil napětí za běhu apod. Když to nedobíjelo správně, tak jsem alternátor rozebral, rozpájel, změřil diody a vinutí, vyměnil uhlíky, nebo celé relé. To jsme ovšem max. tak u Felicie, pak už to bývalo zalité v jednom.
Tady se jak jsem dnes pochopil je potřeba změřit alternátor jestli dobíjí a jak v jakých otáčkách. Pokud by něco nesedělo, měnil by se celý můstek, relé, atd. Jedná se o alternátor na letecký motor, kde má předepsaný počet motohodin a musí se rozdělat a udělat na něm údržbu. Typů altíků zase moc nebude, budou se lišit výkonem a napětím 12/24V.
Takže jednoduše se ptám, je potřeba jen změřit dobíjecí napětí, nebo dělat zátěžový test, protože v tom se stanice bude velmi lišit. Tudíž jak se měří vymontovaný alternátor v praxi.
Tady se jak jsem dnes pochopil je potřeba změřit alternátor jestli dobíjí a jak v jakých otáčkách. Pokud by něco nesedělo, měnil by se celý můstek, relé, atd. Jedná se o alternátor na letecký motor, kde má předepsaný počet motohodin a musí se rozdělat a udělat na něm údržbu. Typů altíků zase moc nebude, budou se lišit výkonem a napětím 12/24V.
Takže jednoduše se ptám, je potřeba jen změřit dobíjecí napětí, nebo dělat zátěžový test, protože v tom se stanice bude velmi lišit. Tudíž jak se měří vymontovaný alternátor v praxi.
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
teda spíš pro upřesnění co je vše potřeba měřit aby to mělo smysl, napětí je jasný, proud se reguluje odběrem spotřebičů, osciloskop má taky něco do sebe....
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.
Re: Testovací stanice alternátorů a startérů
PWM SS regulator pri nizkych otackach bude dost topit, je potreba s tim pocitat. Nicmene, je to pomerne elegantni reseni, pokud nepotrebujeme plynule merit od nuly. Ten altik bych asi honil spis motorem na 230 VAC a to reguloval, protoze tam by byly proudy nepomerne mensi.
Snimani otacek je pomerne jednoduche, hodne metod. Jako nejjednodussi bych videl opticke snimani, treba kotoucek s dirou a u toho par LE dioda a fototranzistor, natvarovat, prohnat generatorem impulsu konstantni delky (staci bezna NE555) a pak to cpat do citace impulsu se sekundovym resetem. To se da sehnat po bazarech. Tento citac by pak primo ukazoval otacky hridele.
Nebo holt koupit treba profi merak, jako maji modelari na vrtule a podobne s tim, ze se nastavi, ze je to jednolista vrtule a snimat nejakou znacku na hrideli (treba navlect "neco" s bilym prouzkem na hridel) apod.
Osciloskop bych na kontrolu usmernovace klidne bral, ale dvoukanal, takze na jednom kanale bych honil signal z altiku primo, nebo pres nejaky referencni usmernovac a na druhem kanalu pak vystup z usmernovace v altiku. A k tomu nejakou sikovnou umelou zatez, treba nejake odpory v oleji a tak.
Snimani otacek je pomerne jednoduche, hodne metod. Jako nejjednodussi bych videl opticke snimani, treba kotoucek s dirou a u toho par LE dioda a fototranzistor, natvarovat, prohnat generatorem impulsu konstantni delky (staci bezna NE555) a pak to cpat do citace impulsu se sekundovym resetem. To se da sehnat po bazarech. Tento citac by pak primo ukazoval otacky hridele.
Nebo holt koupit treba profi merak, jako maji modelari na vrtule a podobne s tim, ze se nastavi, ze je to jednolista vrtule a snimat nejakou znacku na hrideli (treba navlect "neco" s bilym prouzkem na hridel) apod.
Osciloskop bych na kontrolu usmernovace klidne bral, ale dvoukanal, takze na jednom kanale bych honil signal z altiku primo, nebo pres nejaky referencni usmernovac a na druhem kanalu pak vystup z usmernovace v altiku. A k tomu nejakou sikovnou umelou zatez, treba nejake odpory v oleji a tak.
Cim vetsi kladivo, tim vetsi odbornik...