Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Ahoj, jdu pro radu ke zkušeným borcům přes elektřinu. Z ničeho nic se mi za jízdy rozsvítila kontrolka dobíjení na mém UN 053 (motor Zetor 6911), tak jsem se díval, co by to mohlo být a jediné, co jsem našel, byl upadlý černý drátek z altíku. Tak jsem ho přidělal na nové očko zpět a ještě jsem přichytil na držák kostku, která se houpala jen na drátkách. Z kostky vede krátký drátek s očkem, tak jsem ho chytl pod šroubek, který jsem musel ke kostce dát nový. Ale zdá se, že to nepomohlo a dobíjení svítí dál. Dneska jsem se na to díval znova a rozebral tu kostku, vyčistil, kontakty vzal čističem kontaktů a složil zpět, jen ten krátký drátek jsem nechal na volno, protože je možné, že prostě pod ten šroubek, kam jsem ho dal původně, nepatří. Bohužel, žádná změna a kontrolka dobíjení svítí dál. Nevěděl by někdo, po čem se ještě podívat nebo co proměřit multimetrem? U startéru je taky uskříplý jeden žlutý drátek, ale to tak je asi od výroby. Rád bych sem vložil i nějaké fotky, ale do limitu pouhých 10 kB nejsem schopný se vejít a na mobilu nemám ani žádný koncertě na snížení kvality fotek, tak to bude bez fotek.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
No veru tak tak
Aj v mojom podpise
Aj v mojom podpise
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Takže teď koukám do manuálu pro UN 053. Mám tu schéma zapojení elektriky.
Alternátor má tři dráty. Relátko 4 plus ukostření. To ukostření je samostatně od té ktabičky nemá na svorkovnici.
Kablík č 64 vede z alternátoru svorkovnice M na relátko svorkovnice M.
Dále kablík č 65 vede z alternátoru svorkovnice R na relátko svorkovnice R.
Kablík č 66 vede z alternátoru svorkovnice +8 na starter na svorkovnici na cívce starteru +z polu od baterie.
Dále z relátka jde kablík č 47 ze svorkovnice R na kontrolku v kabině.
Na relátku je jestě svorkovnice 15/54 a z ní kablík č 10 a ten vede na pojistku v pojistkové skříňce.
Kdyby Jsi nerozuměl pokusím se to vyfotit. Nebo koukni někde na netu, je tam manuál a tam to schema zapojení jistě bude.
Alternátor má tři dráty. Relátko 4 plus ukostření. To ukostření je samostatně od té ktabičky nemá na svorkovnici.
Kablík č 64 vede z alternátoru svorkovnice M na relátko svorkovnice M.
Dále kablík č 65 vede z alternátoru svorkovnice R na relátko svorkovnice R.
Kablík č 66 vede z alternátoru svorkovnice +8 na starter na svorkovnici na cívce starteru +z polu od baterie.
Dále z relátka jde kablík č 47 ze svorkovnice R na kontrolku v kabině.
Na relátku je jestě svorkovnice 15/54 a z ní kablík č 10 a ten vede na pojistku v pojistkové skříňce.
Kdyby Jsi nerozuměl pokusím se to vyfotit. Nebo koukni někde na netu, je tam manuál a tam to schema zapojení jistě bude.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Děkuji Otovi za detailní rozpis. Já manuál k UNku mám v originálu, to jsem zapomněl napsat, ale v el. schématu se dost dobře nevyznám. Jasně, některé věci jsou celkem logické, ale svorkovnice M nebo R a kabel č. xxl mi nic neříká. Já vidím černý drát v jednom konektoru, červený v druhém a bílý ve třetím, ale jak se který konektor jmenuje nebo označuje, netuším, protože na altíku není nic napsáno. Jediné, co jsem asi správně odtušil, je to uzemnění na tom krátkém kabliku s očkem, takže ten bych měl správně zase vrátit zpět pod ten šroub na držák.
Lepší bude sem navkládat fotky, to snad bude jasnější, co a jak:
1) za provozu začala svítit kontrolka dobíjení
2) pohledem do motoru jsem zjistil, že je upadlý z očka černý kabel na altíku
3) kabel jsem opravil novým měděným očkem se zapájeným koncem kabelu a navrch stahovací bužírka
4) po této opravě jsem pro jistotu zbývající 2 kontakty na altiku vyčistil přípravkem na kontakty ve spreji a zkontroloval, že drží pevně na svém místě. Tím vše vypadá ideálně a bez pochybností o nějaké zradě
5) při té příležitosti jsem našel upadlou kostku s relatkem volně visící na svazku kabelů. Byl asi uklepaný šroubek na straně, kde je jen jeden. Naštěstí ta originální trubičková podložka ležela pod motorem, tak jsem našel nový šroubek a kostku přidělal. Vzhledem k tomu, že jsem nevěděl, kam by mohl přijít ten krátký kablík s očkem, dal jsem ho mezi podložky pod šroubek takto (to bylo tedy nejspíš správné řešení):
6) ale závada, bohužel, pokračuje dál a kontrolka dobíjení stále svítí a po nastartování nezhasíná, tak jsem se rozhodl podívat do kostky, zda je vše v pořádku, sundal jsem ji, rozpojil všechny kontakty (jestli si to pamatuju dobře, tak zleva červený + bílý kabel na jedné svorce, jiný bílý kabel na druhé svorce a černý kabel na třetí svorce, ale ten černý je slabší, než ten černý, co jde na altík). Všechny svorky držely pevně a bez známek oxidace. Relatko se jeví být v pořádku a nikde nic nechybí, žádný kontakt se nejeví být přerušený
7) všechno jsem zase prostříkal čističem na kontakty a složil zpět, jen ten kablik s očkem, u něhož jsem měl pochybnosti, zda byl přišroubovaný správně ke šroubů držícím kostku, jsem nechal rozpojený a nyní je to zapojeno takto:
ale pořád to závadu neodstranilo. A co teď s tím? Vizuálně se jeví být všechno v pořádku. Funkci relátka nevím, jak a čím odzkoušet. Popravdě ani nevím, proč to tam vůbec je, co to má zabezpečovat.
Každopádně tento volný žlutý kablík, hádám, že je schválně volný a nepatří např. do volného konektoru na startéru, ten je volný nejspíš taky schválně, když startér funguje v pohodet. Mám pocit, že takový žlutý kabel je nezapojený i pod přístrojovkou. Očekávám, že tento kabel nebude mít na nic vliv a nejspíš nebude ani na el. schématu znázorněný. Znovu připomínám, že poznám jen barvy na kabelech, ale ne jejich čísla nebo označení jakýchkoliv svorkovnic.
Doufám, že teď už je můj příběh jasnější. Hledal jsem na netu fotky jiných UNek, ale kvalitní fotky pohledů do motoru na elektriku, abych viděl, co a jak má kde být zapojeno, prostě nejsou.
Lepší bude sem navkládat fotky, to snad bude jasnější, co a jak:
1) za provozu začala svítit kontrolka dobíjení
2) pohledem do motoru jsem zjistil, že je upadlý z očka černý kabel na altíku
3) kabel jsem opravil novým měděným očkem se zapájeným koncem kabelu a navrch stahovací bužírka
4) po této opravě jsem pro jistotu zbývající 2 kontakty na altiku vyčistil přípravkem na kontakty ve spreji a zkontroloval, že drží pevně na svém místě. Tím vše vypadá ideálně a bez pochybností o nějaké zradě
5) při té příležitosti jsem našel upadlou kostku s relatkem volně visící na svazku kabelů. Byl asi uklepaný šroubek na straně, kde je jen jeden. Naštěstí ta originální trubičková podložka ležela pod motorem, tak jsem našel nový šroubek a kostku přidělal. Vzhledem k tomu, že jsem nevěděl, kam by mohl přijít ten krátký kablík s očkem, dal jsem ho mezi podložky pod šroubek takto (to bylo tedy nejspíš správné řešení):
6) ale závada, bohužel, pokračuje dál a kontrolka dobíjení stále svítí a po nastartování nezhasíná, tak jsem se rozhodl podívat do kostky, zda je vše v pořádku, sundal jsem ji, rozpojil všechny kontakty (jestli si to pamatuju dobře, tak zleva červený + bílý kabel na jedné svorce, jiný bílý kabel na druhé svorce a černý kabel na třetí svorce, ale ten černý je slabší, než ten černý, co jde na altík). Všechny svorky držely pevně a bez známek oxidace. Relatko se jeví být v pořádku a nikde nic nechybí, žádný kontakt se nejeví být přerušený
7) všechno jsem zase prostříkal čističem na kontakty a složil zpět, jen ten kablik s očkem, u něhož jsem měl pochybnosti, zda byl přišroubovaný správně ke šroubů držícím kostku, jsem nechal rozpojený a nyní je to zapojeno takto:
ale pořád to závadu neodstranilo. A co teď s tím? Vizuálně se jeví být všechno v pořádku. Funkci relátka nevím, jak a čím odzkoušet. Popravdě ani nevím, proč to tam vůbec je, co to má zabezpečovat.
Každopádně tento volný žlutý kablík, hádám, že je schválně volný a nepatří např. do volného konektoru na startéru, ten je volný nejspíš taky schválně, když startér funguje v pohodet. Mám pocit, že takový žlutý kabel je nezapojený i pod přístrojovkou. Očekávám, že tento kabel nebude mít na nic vliv a nejspíš nebude ani na el. schématu znázorněný. Znovu připomínám, že poznám jen barvy na kabelech, ale ne jejich čísla nebo označení jakýchkoliv svorkovnic.
Doufám, že teď už je můj příběh jasnější. Hledal jsem na netu fotky jiných UNek, ale kvalitní fotky pohledů do motoru na elektriku, abych viděl, co a jak má kde být zapojeno, prostě nejsou.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
vyhodil bych tohle historický relátko a použil "moderní" polovodičový
https://eshop.svetluska.cz/regulator-na ... KBEALw_wcB
https://eshop.svetluska.cz/regulator-na ... KBEALw_wcB
malej traktorista v malým traktoru
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Problém těhle strojů je, že barvy drátků které tam jsou nelze nijak sledovat podle manuálu. Stane se, že někomu se to uklepe a vrazí tam zrovna to co má po ruce. Pamatuju se, jednou jsem opravoval pokaženou elektriku u traktoru a všechny dráty byly červené. I ty co mají být zelené. Prostě měli po ruce kačenu s červeným drátem, tak ho natahali všude. Na našem honu je to směs taky všeho.
Sadro z těmahle relátkama mám špatnou zkušenost. Mám někde v šuplíku asi 8 kousků. Těžko zjistitelné závady. Chvilku chodí a chvilku ne. Sice u traktůrku mám tohle to nové, ale raději mám ty klasický starý. Sundáš krytku a vidíš co to dělá a dá se to tak nějak opravit. To polovodičový buďto jde, nebo ho zahodíš. Vždy se to zjebe když je to nejmíň třeba a to staré se nechá tak nějak ještě opravit a jezdit.
Sadro z těmahle relátkama mám špatnou zkušenost. Mám někde v šuplíku asi 8 kousků. Těžko zjistitelné závady. Chvilku chodí a chvilku ne. Sice u traktůrku mám tohle to nové, ale raději mám ty klasický starý. Sundáš krytku a vidíš co to dělá a dá se to tak nějak opravit. To polovodičový buďto jde, nebo ho zahodíš. Vždy se to zjebe když je to nejmíň třeba a to staré se nechá tak nějak ještě opravit a jezdit.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Děkuji za rady. Pokud toto relátko je vadné, tak ho vyměním, ale pokud není, tak bych to asi jen kvůli prevenci nedělal. Jakým způsobem se dá funkčnost relátka vyzkoušet? Mám ho napojit na DC napájecí zdroj, nastavit voltáž a připojit svorky od zdroje k některým konektorům? Nerad bych to propojením špatných konektorů třeba odpálil. Nebo co se s tím dá dělat, aby člověk poznal, jestli to funguje? A co to relátko má spínat? Je to nějaká funkce, která zapíná a vypíná dobíjení aku podle napětí na baterce nebo jaký je jeho účel?
Bohužel, tím, že neznám čísla svorek, kam je v reálu zařadit, tak si asi sám jen podle schématu nic nezkontroluju. Věřím, že barvy kabelů jsou pořád ještě původní z výroby, ale pokud nikde není psáno, která barva co obsluhuje, tak nepomůže ani schéma a ani ty barvy. Pak už nevím, co můžu ještě dělat. 🫤
Bohužel, tím, že neznám čísla svorek, kam je v reálu zařadit, tak si asi sám jen podle schématu nic nezkontroluju. Věřím, že barvy kabelů jsou pořád ještě původní z výroby, ale pokud nikde není psáno, která barva co obsluhuje, tak nepomůže ani schéma a ani ty barvy. Pak už nevím, co můžu ještě dělat. 🫤
- Atlan
- Příspěvky: 9531
- Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
- Bydliště: Košice-okolie
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Kup polovodicove relatko. Za prve to nema co visiet na kabloch a otrepavat sa o ram. Za druhe ma to hrdzavu spruzinu tak ci nebudu aj zoxidovane odpory zo spodu. Pokial z toho nechces robit veterana, zahod to. Treba ocistit kontakty a nastavit to, zalozenim krytu sa to rozladi. Zbytocna vec co moze robit poruchu.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Jestli máš 35a 42a, tak ho tam v klidu nesh,
Akorát je potřeba změřit kolik nabíjí. Pročisti pilňickem kontakty. Pravdě podobné bude po altiku.
To mechanicke relé dobíjí lepši při volnoběhu než ty polovidičovy. To je jasná věc.
Akorát je potřeba změřit kolik nabíjí. Pročisti pilňickem kontakty. Pravdě podobné bude po altiku.
To mechanicke relé dobíjí lepši při volnoběhu než ty polovidičovy. To je jasná věc.
Jede traktor, je to Zetor 3011
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
kaja.h: jak se pozná to 35a 42a? Je to na něm někde vyražené? Jak zjistím, kolik nabíjí? Jaký by byl postup testu? Pokud relatku nic není, tak bych ho určitě neměřil, jen mi sem dosud nikdo nenapsal, jak to otestovat.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Je třeba trochu hledat. V sekci tech. problémy Zetor. Tam právě pavel sk popisuje jak měří dobíjení alternátoru viewtopic.php?p=1503898#p1503898
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Asi jsem vyhrabal to samé relátko co máš vyfocené. Označení kontaktů je na víčku + foto ze spodu koroze a oxidaceAtlan píše: ↑sob srp 12, 2023 12:27 am Kup polovodicove relatko. Za prve to nema co visiet na kabloch a otrepavat sa o ram. Za druhe ma to hrdzavu spruzinu tak ci nebudu aj zoxidovane odpory zo spodu. Pokial z toho nechces robit veterana, zahod to. Treba ocistit kontakty a nastavit to, zalozenim krytu sa to rozladi. Zbytocna vec co moze robit poruchu.
Alternátory maj štítky ale dnes za ta léta už nečitelné.
Zdá se že ta elektroinstalace není úplně top na fotce startéru tam zleva ještě plandá jakýs drát s okem. Já jen aby z toho ještě nebyla nějaká mrzutost. No a ještě když se zeptáš co má to relátko vůbec spínat.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Děkuji za cenné informace. Na krabičce relátka nemám nic vidět, takže oceňuji, že už vím, co je kde za konektor. Na alternátoru jsem žádný štítek neviděl, ale třeba jsem hledal blbě. Zkusím se podívat znovu a lépe. Ten drátek s očkem, co je vidět na fotce u startéru, je vidět i na dalších fotkách, to je právě to ukostření relátka, co jsem přidělal a když to nepomohlo (problém nevyřešilo), tak jsem to zase sundal z neznalosti věci. Ale už jsem zde byl informovan, tak to vrátím zpátky, jak jsem to přišrouboval předtím (taky jsem to zde popisoval). Ještě jednou děkuji, vrhnu se na testování alternátoru a až zjistím, jak se testuje to relátko, tak otestuji i to.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Doporučuji prostudovat celé vlákno zetor 6911 kontrolka dobijeni stale sviti asi 7 stran. A ne jen ten jeden příspěvek na kterej jsem ti hodil odkaz. Třeba je tam hned na začátku popsán princip jak to dobijeni a kontrolka funguje.