Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Jak 17 řemen nasadíš do řemenice která má drážku na 10(?) řemen? Když se tam dává tenhle altík, řeší se to tak, že se protočí řemenice a matka je v ní utopená stejně jako v původní řemenici...
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
red.bill: Zdravím do své rodné Jilemnice. Ta stará řemenice je originální a řemen 17 v ní normálně jezdil dlouhá léta. Nevím, v čem by měl být problém. To protočení řemenice bych potřeboval asi trochu vysvětlit, protože když nasadím původní řemenici na nový altík namísto drážkované řemenice, tak prostě ta původní řemenice zabere celý závit a matici by nebylo k čemu chytit (ani na jeden závit), takže by se musela řemenice min. o 5mm ubrousit, aby bylo možné matici aspoň trochu chytit. Ale to stejně nebude potřeba - aspoň ne u této původní řemenice, kdyžy mi dorazí nová felďácká, ta by měla pasovat lépe.
- Atlan
- Příspěvky: 9586
- Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
- Bydliště: Košice-okolie
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Feldacka je na 10 remen, a je to odliatok tak ze neni kde rozsirovat. Bud sa zozneie ina alebo sa vysustruzila nova z gulatiny, alebo sa do velkej remenice robilo puzdro lebo mala velku dieru.....
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Kluci pořát vám to troubím z Formana altík. Má řemenici na 13 řemen a plac na rozšíření na 17 řemen. Mám to na Supru. Ještěrka má 13 řemen, tam šel tak jak byl.
Jinak když dáš jinou řemenici, musíš ji z čela vybrat, jinak je krátká hřídelka. A jak se tu píše nechytíš matici na závit.
Na honovi máme klasickej jako byl u škodovky 120. Funguje to normálně.
Jinak když dáš jinou řemenici, musíš ji z čela vybrat, jinak je krátká hřídelka. A jak se tu píše nechytíš matici na závit.
Na honovi máme klasickej jako byl u škodovky 120. Funguje to normálně.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Origo UŘ1 remenic je několik typů. Já dávám tu "zahloubenou"- u nás v dílech stávala do 100Kč . Musí se upravit ventilátor a distancni kroužek myslím. Už jsem to dlouho nedělal, mám jich pár v zásobě už upravených. Vše funguje. Průměr hřídele je tuším 17 mm ( u obou stejny) , drážka pro pero je stejná, při šířce řemene 17 mm je odhaduji, nemám u sebe tabulky, min průměr opasani 60 mm (toť k úpravě nebo vyrobe jiné řemenice). Jak jsem psal- jediný "háček " je v tom že altik potřebuje víc obratek na první nabuzení. Když už je nabuzeno, nechá si líbit normální volnobeh.. Nevim kolik jsem jich namontoval ale dost a žádný problém nikdy nebyl. Sám mám 70A, roky na něj prší, sněží páč kovarova kobyla- není čas, a funguje..
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Tak pokračování mého příběhu pro ty, koho to ještě nezačalo nudit:
1) děkuji za informaci ohledně té řemenice. Bohužel, nikde se nedají najít rozměry té řemenice na Feldu nebo info o tom, jaký řemen do ní patří (a to jsem hledal fakt poctivě), takže moje objednávka byla mylná a musel jsem ji zrušit. Místo toho jsem objednal řemenici snad už správnou (kód 62115744).
2) říkal jsem si, že než to definitivně vzdám s tím starým altíkem, tak ho zkusím ještě jednou posadit do Hona a roztočit, případně proměřit napětí a proud, pokud by fungoval. Připravil jsem si tedy vcelku povedené antivibrační řešení na regulátor a umístil ho, kam patří včetně správného zapojení:
Ale hned poté, co jsem umístil a připojil i altík a zapnul odpojovač aku, tak se z Hona začalo kouřit a zahořel kabel mezi altíkem (svorka B+) a startérem. Tak jsem odpojovač aku zase přerušil a zjišťoval rozsah škod. Vypadá to, že to odnesl jen ten jeden kabel a nic jiného na Honu. Jako bonus mi to utavilo trochu kleště na multimetru, kterým jsem chtěl měřit protékající proud. Naštěstí to nebude mít vliv na jeho funkčnost.
Takže výsledek je, že je altík nejspíš definitivně na vyhození. Nepředpokládám, že by byla chyba v regulátoru, když jsem ani nestihl nahodit motor. Navíc regulátor dopadl dle testu dobře a ani za běhu altíku by neměl způsobovat problém. U samotného altíku si taky nejsem vědom toho, že bych udělal někde chybu při testování diod a ani při zpětném složení jednotlivých částí altíku do sebe. Nejsem elektrikář, ale řekl bych, že, i kdyby byl diodový blok špatný, tak by nezpůsobil zkrat na kostru. Prostě se někde při skládání stala chyba a už asi nezjistím, kde přesně se stala. Moje trpělivost s tím starým altíkem už došla a teď se už budu soustředit jen na ten nový altík a jeho instalaci a přizpůsobení do Hona, až dorazí správná řemenice.
Tak se mi můžete za mou dnešní příhodu vysmát a někomu se třeba po tom smíchu bude i lépe usínat.
1) děkuji za informaci ohledně té řemenice. Bohužel, nikde se nedají najít rozměry té řemenice na Feldu nebo info o tom, jaký řemen do ní patří (a to jsem hledal fakt poctivě), takže moje objednávka byla mylná a musel jsem ji zrušit. Místo toho jsem objednal řemenici snad už správnou (kód 62115744).
2) říkal jsem si, že než to definitivně vzdám s tím starým altíkem, tak ho zkusím ještě jednou posadit do Hona a roztočit, případně proměřit napětí a proud, pokud by fungoval. Připravil jsem si tedy vcelku povedené antivibrační řešení na regulátor a umístil ho, kam patří včetně správného zapojení:
Ale hned poté, co jsem umístil a připojil i altík a zapnul odpojovač aku, tak se z Hona začalo kouřit a zahořel kabel mezi altíkem (svorka B+) a startérem. Tak jsem odpojovač aku zase přerušil a zjišťoval rozsah škod. Vypadá to, že to odnesl jen ten jeden kabel a nic jiného na Honu. Jako bonus mi to utavilo trochu kleště na multimetru, kterým jsem chtěl měřit protékající proud. Naštěstí to nebude mít vliv na jeho funkčnost.
Takže výsledek je, že je altík nejspíš definitivně na vyhození. Nepředpokládám, že by byla chyba v regulátoru, když jsem ani nestihl nahodit motor. Navíc regulátor dopadl dle testu dobře a ani za běhu altíku by neměl způsobovat problém. U samotného altíku si taky nejsem vědom toho, že bych udělal někde chybu při testování diod a ani při zpětném složení jednotlivých částí altíku do sebe. Nejsem elektrikář, ale řekl bych, že, i kdyby byl diodový blok špatný, tak by nezpůsobil zkrat na kostru. Prostě se někde při skládání stala chyba a už asi nezjistím, kde přesně se stala. Moje trpělivost s tím starým altíkem už došla a teď se už budu soustředit jen na ten nový altík a jeho instalaci a přizpůsobení do Hona, až dorazí správná řemenice.
Tak se mi můžete za mou dnešní příhodu vysmát a někomu se třeba po tom smíchu bude i lépe usínat.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Kdybys hned na začátku ten starý altík nechal někde opravit a zkontrolovat, tam kde tomu rozumí, případně ho někde vyměnil za repasovaný.... Mi nedobíjel Zetor, altík výměnou 900. Přijel jsem z práce, 10 minut ho vyhodít, 5km cesta tam a 5km cesta zpět, 15 minut práce a dobíjel jsem. Kdyby to nepomohlo, měli ještě otevřeno a zajel bych ještě pro relé. Investice 1500 a pokoj. Beze strachu že mi něco vyhoří.
Můj 7045 horal (pokladnička)viewtopic.php?f=36&t=118233
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Tomas6: A proč bych to dělal? To by bylo moc jednoduché a nic by mi to nedalo. Já mám rád výzvy, rád zkoumám, bádám, učím se a tím pádem i počítám s tím, že budu dělat chyby, protože bez nich by to nebylo učení. Já nepotřebuji všechno svěřovat někomu, kdo tomu rozumí. Samozřejmě u těch věcí, na které si sám netroufám, to tak dlouhodobě dělám, ale... Já chci mnohým věcem porozumět sám, dělat si je sám, rozvíjet svou zručnost a všestrannost a přitom nepotřebuji být ve všem nejlepší (to ani nejde). Každopádně odhodlání mi nechybí a chápu, že tomuto dokáže málokdo porozumět.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Odhodlání ti nechybí, no nevím jak by ses tvářil kdyby ti to od toho kabelu vydunělo
Můj 7045 horal (pokladnička)viewtopic.php?f=36&t=118233
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
To je přece poučné, ne? A chvályhodné. Škoda toho teď nechat, když je to tak pěkně načnuté. Navrhuji podívat se na zapojení alternátoru a odtud se dobrat k tomu, co může být příčinou zkratu. Není to těžké a získané poznatky zůstanou nezapomenutelné
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Vypadá to krásně a jednoduše. Super. ten altík bude asi nějaký novější typ.
[/quote]
Žádný novější typ, klasika 14V 55A bez regulace je teda koupenej novej. Chtěl jsem silnější místo 35A proto jsem kupoval novej v repasu ti nedaj silnější za slabší. Jen tu řemenici jsem si nechal vytočit menší.
To tvoje antivibrační řešení na relátku je hodně podobné originálu.
Jinak den jsem čekal na řemenici. Výměna alternátoru cca 1,5h dával jsem ještě kratší klíňák. A spokojenost.
Měl jsi štěstí žes byl u toho a reagoval mohl bejt větší čmoudík.
[/quote]
Žádný novější typ, klasika 14V 55A bez regulace je teda koupenej novej. Chtěl jsem silnější místo 35A proto jsem kupoval novej v repasu ti nedaj silnější za slabší. Jen tu řemenici jsem si nechal vytočit menší.
To tvoje antivibrační řešení na relátku je hodně podobné originálu.
Jinak den jsem čekal na řemenici. Výměna alternátoru cca 1,5h dával jsem ještě kratší klíňák. A spokojenost.
Měl jsi štěstí žes byl u toho a reagoval mohl bejt větší čmoudík.
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Ahoj,
dlouho jsem se Honu nevěnoval, protože jsem s ním ani letos ještě nemusel vyjet. Ale rozhodl jsem se, že s tím zase trošku pokročím, ať je Hon k dispozici, až ho budu potřebovat, ta doba se blíží.
Sehnal jsem si konečně (až na třetí pokus) použitelnou řemenici. Mám ji z Allegra a byla to trochu koupě na slepo (Poláci neumí věrohodně poskytovat informace o rozměrech k jednotlivým nabídkám), ale vyplatilo se, sedí perfektně a má i stejnou velikost jako originální řemenice z původního altíku. Jen jsem musel vyrobit drážku pro klínek, protože řemenice měla uvnitř čistě kulatý otvor bez výřezu. To byla práce na pár minut a nový altík je připraven k osazení.
Na osazení budu potřebovat ještě sehnat dost dlouhý šroub, protože altík z Feldy má odlišné uchycení, ale řešení už mám v hlavě. Uchycení napínáku už vyřešené a osazené mám. Co ale vyřešené ještě nemám, je napojení kabelů na altíku. Vzhledem k tomu, že původní svazek s externím regulátorem měl 5 kabelů (15/54, M, R a kostra pro regulátor a ještě + od baterky přímo do altíku), ale nový altík má jen 3 konektory (B+, B- a D+), tak to nejde napojit jedna k jedné dle starého stavu. Mám představu, jak to udělat:
- B+ je jasný, ten zůstává napojený na novém altíku stejně jako na starém (na přímo od startéru, kde je kontakt na + pól baterky)
- B- propojím altík s kastlí ve stejném místě, kde byl uchycen kablík s kostrou z externího regulátoru
- D+ z altíku propojím s kabelem, který na externím regulátoru vedl na kontakt R
- kabel M, který propojoval externí regulátor s altíkem, můžu vyhodit, protože už ho nepotřebuji
- kabel 15/54 od pojistky k externímu regulátoru bych už nyní také neměl na nic potřebovat a můžu ho nechat nezapojený.
Jsou mé úvahy správné? Zkusil jsem si k tomu nakreslit jednoduché schéma, jak by to mělo být:
Nebu budu muset s kablíkem 15/54 nějak operovat? Např. ho nějak propojit s D+?
Když bych si chtěl do elektriky dodělat ještě voltmetr a ampérmetr, tak mohlo by být zapojení následovné?
1) U toho voltmetru si nejsem úplně jistý, jestli + kontakt napojit na svorku 30 ze spínačky nebo ji propojit natvrdo s + pólem baterie (Hon funguje s odpojovačem baterie, takže by to teoreticky mělo být jedno, kam ho napojím, nebo se pletu?) Mé úvahy se opírají o to, že kontakt 30 ze spínačky je trvalé + po otočení klíčku, tak snad aspoň v tomto se nepletu.
2) u toho apmérmetru jsem dle různých schémat na netu našel dvě různá řešení:
a) buď je na jedné straně kontakt z B+ alternátoru samostatně a na druhém kontaktu je B+ ze startéru (baterky) spolu s 30 ze spínačky nebo
b) je to obráceně a tedy B+ z alternátoru spolu s 30 ze spínačky a na druhé straně ampérmetru je sám kontakt na B+ startéru (baterky).
Která z těchto variant je správná nebo je to jedno, na kterou stranu přijde kontakt 30 ze spínačky? Já si myslím, že to jedno není a přikláním se k variantě b), pokud tedy platí, že kontakt 30 má trvalé napájení po otočením klíčku. Pak by varianta a) nedávala smysl a nalezené schéma z netu bylo špatně navržené.
A kdyby moje otázky ještě nebyly otravné či nudné, tak bych měl jeden špek na závěr. Našel jsem ve svazku vedoucím z kabiny ke startéru/regulátoru/alternátoru i jeden žlutý kabel, který je ustříhnutý, není na konci nijak zaizolovaný např. bužírkou nebo elektrikářskou páskou a nikam nevede. V jeho dosahu není nic, kam by mohl jít připojit kromě jednoho prázdného kontaktu na startéru, ale podle schématu na startér žádný třetí kabel nepatří. Stejně tlustý žlutý kabel na mě kouká i z palubky, kde není ustříhnutý, ale má zacínovaný konec, jako by byl připravený k přišroubování do nějakého kontaktu. Jenže když zkusím oba konce kabelu propípnout multimetrem, tak je to hluché, takže buď nejde o tentýž kabel nebo je někde přerušený. Tušil by někdo jeho význam?
Žlutý přestříhnutý kabel:
prázdný kontakt na startéru:
dlouho jsem se Honu nevěnoval, protože jsem s ním ani letos ještě nemusel vyjet. Ale rozhodl jsem se, že s tím zase trošku pokročím, ať je Hon k dispozici, až ho budu potřebovat, ta doba se blíží.
Sehnal jsem si konečně (až na třetí pokus) použitelnou řemenici. Mám ji z Allegra a byla to trochu koupě na slepo (Poláci neumí věrohodně poskytovat informace o rozměrech k jednotlivým nabídkám), ale vyplatilo se, sedí perfektně a má i stejnou velikost jako originální řemenice z původního altíku. Jen jsem musel vyrobit drážku pro klínek, protože řemenice měla uvnitř čistě kulatý otvor bez výřezu. To byla práce na pár minut a nový altík je připraven k osazení.
Na osazení budu potřebovat ještě sehnat dost dlouhý šroub, protože altík z Feldy má odlišné uchycení, ale řešení už mám v hlavě. Uchycení napínáku už vyřešené a osazené mám. Co ale vyřešené ještě nemám, je napojení kabelů na altíku. Vzhledem k tomu, že původní svazek s externím regulátorem měl 5 kabelů (15/54, M, R a kostra pro regulátor a ještě + od baterky přímo do altíku), ale nový altík má jen 3 konektory (B+, B- a D+), tak to nejde napojit jedna k jedné dle starého stavu. Mám představu, jak to udělat:
- B+ je jasný, ten zůstává napojený na novém altíku stejně jako na starém (na přímo od startéru, kde je kontakt na + pól baterky)
- B- propojím altík s kastlí ve stejném místě, kde byl uchycen kablík s kostrou z externího regulátoru
- D+ z altíku propojím s kabelem, který na externím regulátoru vedl na kontakt R
- kabel M, který propojoval externí regulátor s altíkem, můžu vyhodit, protože už ho nepotřebuji
- kabel 15/54 od pojistky k externímu regulátoru bych už nyní také neměl na nic potřebovat a můžu ho nechat nezapojený.
Jsou mé úvahy správné? Zkusil jsem si k tomu nakreslit jednoduché schéma, jak by to mělo být:
Nebu budu muset s kablíkem 15/54 nějak operovat? Např. ho nějak propojit s D+?
Když bych si chtěl do elektriky dodělat ještě voltmetr a ampérmetr, tak mohlo by být zapojení následovné?
1) U toho voltmetru si nejsem úplně jistý, jestli + kontakt napojit na svorku 30 ze spínačky nebo ji propojit natvrdo s + pólem baterie (Hon funguje s odpojovačem baterie, takže by to teoreticky mělo být jedno, kam ho napojím, nebo se pletu?) Mé úvahy se opírají o to, že kontakt 30 ze spínačky je trvalé + po otočení klíčku, tak snad aspoň v tomto se nepletu.
2) u toho apmérmetru jsem dle různých schémat na netu našel dvě různá řešení:
a) buď je na jedné straně kontakt z B+ alternátoru samostatně a na druhém kontaktu je B+ ze startéru (baterky) spolu s 30 ze spínačky nebo
b) je to obráceně a tedy B+ z alternátoru spolu s 30 ze spínačky a na druhé straně ampérmetru je sám kontakt na B+ startéru (baterky).
Která z těchto variant je správná nebo je to jedno, na kterou stranu přijde kontakt 30 ze spínačky? Já si myslím, že to jedno není a přikláním se k variantě b), pokud tedy platí, že kontakt 30 má trvalé napájení po otočením klíčku. Pak by varianta a) nedávala smysl a nalezené schéma z netu bylo špatně navržené.
A kdyby moje otázky ještě nebyly otravné či nudné, tak bych měl jeden špek na závěr. Našel jsem ve svazku vedoucím z kabiny ke startéru/regulátoru/alternátoru i jeden žlutý kabel, který je ustříhnutý, není na konci nijak zaizolovaný např. bužírkou nebo elektrikářskou páskou a nikam nevede. V jeho dosahu není nic, kam by mohl jít připojit kromě jednoho prázdného kontaktu na startéru, ale podle schématu na startér žádný třetí kabel nepatří. Stejně tlustý žlutý kabel na mě kouká i z palubky, kde není ustříhnutý, ale má zacínovaný konec, jako by byl připravený k přišroubování do nějakého kontaktu. Jenže když zkusím oba konce kabelu propípnout multimetrem, tak je to hluché, takže buď nejde o tentýž kabel nebo je někde přerušený. Tušil by někdo jeho význam?
Žlutý přestříhnutý kabel:
prázdný kontakt na startéru:
Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?
Původní regulační relé tam nech zapojené, drát M zruš, není potřeba a D+ zapoj na D+.
Jede traktor, je to Zetor 3011