Kombajn SK4 CK4
Moderátor: rezis
Kombajn SK4 CK4
Ako nový! Zreštaurovaný kombajn vyzerá ako keby bol vyrobený pre pár dňami a nie pred 50 rokmi. Mal som 10-12 rokov keď som na ňom pár krát jazdil na JRD.
https://www.youtube.com/watch?v=RxOj4bGI8z4
https://www.youtube.com/watch?v=RxOj4bGI8z4
Re: Kombajn SK4 CK4
Nepamatuju si, že by SK4 měla turbomotor. I výfuk byl jinej, taková píšťala s lapačem jisker. Ani první SK5 Niva ho ze začátku neměla. Pak přišly modernizovaný Nivy a ty už měly turbo. Takovej jakože kýbl to vypadalo.
Ta SK4 byla poslesni tady u nás a předělaná jako mobilní fukar. Bude to tak 20 roků co ještě fungovala. Kámoš měl SK4 leta a používal na sklizeň. Pár roků naspátek ji prodal a koupil E 514. Ta SK4 měla už projetej vnitřek. Z části prohnilej a zčásti prošoupanej od množství matroše co tudy prošlo.
Ta SK4 byla poslesni tady u nás a předělaná jako mobilní fukar. Bude to tak 20 roků co ještě fungovala. Kámoš měl SK4 leta a používal na sklizeň. Pár roků naspátek ji prodal a koupil E 514. Ta SK4 měla už projetej vnitřek. Z části prohnilej a zčásti prošoupanej od množství matroše co tudy prošlo.
Re: Kombajn SK4 CK4
Z tým motorom máš pravdu!!
Otec na SK4 jazdil do 1982r potom ešte 5 sezón na E 512. Kolegove kombajnisti sa sťažovali že ako je to možné že on zo starou SK4 mal nižšiu stratovosť ako oni na nových E512 . Potom keď mu tu SK4 vyradili tak si zobral najstaršiu E512 čo bola už tiež na vyradenie a dal si ju do kopy a zase bol najlepší kombajnysta z najnižšou stratovosťou.
Po 89 keď ho poslaly do predčasného dôchodku tak si uvažoval že kúpi kombajn. Boli sme pozrieť na zopár E517 ale stále hovoril že by radšej kúpil SK4 ale už neboli.
Otec na SK4 jazdil do 1982r potom ešte 5 sezón na E 512. Kolegove kombajnisti sa sťažovali že ako je to možné že on zo starou SK4 mal nižšiu stratovosť ako oni na nových E512 . Potom keď mu tu SK4 vyradili tak si zobral najstaršiu E512 čo bola už tiež na vyradenie a dal si ju do kopy a zase bol najlepší kombajnysta z najnižšou stratovosťou.
Po 89 keď ho poslaly do predčasného dôchodku tak si uvažoval že kúpi kombajn. Boli sme pozrieť na zopár E517 ale stále hovoril že by radšej kúpil SK4 ale už neboli.
Re: Kombajn SK4 CK4
motor sk 4 nemel turbo ale co byl motor v nive tak byl motor upravenej z sk4 a mel pridany jeste turbo prave my ty motory mely ve fukarechtak sme je opravovaly nivou sem jeste jezdil sekat pokusnicky travy a repny semenice jeste se mozna ve statku valej na pude nahradni dily kdysy se dal i motor z nivy do dt a pak dokonce se tam dal i skolose to byl detak trhac
Re: Kombajn SK4 CK4
Pavel píše: ↑pon črc 18, 2022 12:55 pm motor sk 4 nemel turbo ale co byl motor v nive tak byl motor upravenej z sk4 a mel pridany jeste turbo prave my ty motory mely ve fukarechtak sme je opravovaly nivou sem jeste jezdil sekat pokusnicky travy a repny semenice jeste se mozna ve statku valej na pude nahradni dily kdysy se dal i motor z nivy do dt a pak dokonce se tam dal i skolose to byl detak trhac tusim ze sem sem daval fotky sk4
Re: Kombajn SK4 CK4
Sk 4 neměly elektrické startování pomocného motorku , o turbu nemluvě. Byla "na špagát" jako DT 54. Jestli to není motor z pozdějších SK5 ,ale ten jsem nevyděl. Druhá možnost je že se dělaly v různých podnicí a při tom ještě pro export jako většina mašin v SSSR.Ono to bylo podobné i u nás a pak se objevil někde nápis "exportní souběh" pro zdůvodnění vyšší ceny...
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....
Re: Kombajn SK4 CK4
Páni, jak na tom bola SK4 v porovnaní napr. s E-512, čo sa týka kvality žatia a čistenia? Komfort neriešte. Bol to v tomto dobrý stroj? Prípadne, keby niekto vedel porovnať aj hektorárový výkon (E-512 jaktak poznám, lebo to tu doteraz súkromníci držia, SK4 len z muzea)
Spoľahlivosť tej SK4 bola aká? lebo napr. o Kolose som vždy počul len horory, jak na tom nikto robiť nechcel, lebo sa to sralo.
Spoľahlivosť tej SK4 bola aká? lebo napr. o Kolose som vždy počul len horory, jak na tom nikto robiť nechcel, lebo sa to sralo.
Re: Kombajn SK4 CK4
Jako kluk jsem se vozil na nivě, na 4 ku mě táta nebral, ale pamatuju že ji dost chválil a i tu nivu a chvála končila jak píšeš u sk-6, tomu nikdo neřek jinak než kolosální omyl. Ještě pár let zpátky měl sk4 soukromník na Skuhrově, stála kus od silnice u domu.
Na všechno nám treba špecialistou !
Re: Kombajn SK4 CK4
Pantatík pojezdil od Žetemky po E 514.
Nejlepší kombajn na kvalitu a ztrátovost co povídal jendnoznačně SK4. Vše jednoduché, mechanické, dubové ložiska. Muselo se mazat, mazat. Jinak běžná udržba jednoducheho stroje.
Niva když se seřídila na tu vzpominá taky pozitivně. Uplně nejvíc chválil ty žaluzie co měly ty novější už ve standartu. Když pak dostal E512 nemohl si zvyknout na ten skleník v kterým bylo k uvaření. S Kolosem jezdil taky. Motorycky to bylo už jinde. Ty žaluzie měl taky. Ale co povídal, když se trochu ojely řemeny moc to nechtělo fungovat. Dost se to cpalo a pak se řemeny pálily. Originál Ruský, to když nasadili jelo to jak tank.
Běžně se do Déťíka dávala Niva. Ta s turbem. Myslím, že do těch posledních hranatejch déťíků se tenhle motor dával standartně. Jinak do kulatého byl bez turba stejnej základ. Hlava moje děravá, ty první motory SMD? A ty salší A???. No musel bych pohledat v originál příručkách. Někde tu doma pobíhají od Nivy a od Dt. Ale kde? Jak to tam bylo? Praveditelnosti explatacie? Samo že v Ruštině.
Kámoš SK4 měl roky a spokojenost. Napasoval na ní kabinu.
Jo a ještě od pantatíka E 514. Povídal že ten co měl asi nepovedenej kus. Snad za dobu co s ní jezdil 3 motory. Hřálo se to pořát jak brambory. Chladiče nový, pumpy jiný a pořát bída. Dost to žralo olej i když motor měl prd natočíno. Sem tam nějaká běžná oprava jako u jinejch kombajnů. Ale motorycky bída. Když sekal celej den do noci musel pořát hlídat teploměr. A kontrolovat olej. To u Rusa prej vůbec nepamatoval, že by motor nedával. Samozřejmě každodenní běžné kontroly. Ale olej nežral ani voda neubejvala.
Asi by to řadil on SK4, Niva, Kolos a pak Němci. Chvilku ještě potočil kolečkem E517. Ale ta se prej špatně seřizovala na ztráty. Ta někdy rovnou sela při sklizni.
Nejlepší kombajn na kvalitu a ztrátovost co povídal jendnoznačně SK4. Vše jednoduché, mechanické, dubové ložiska. Muselo se mazat, mazat. Jinak běžná udržba jednoducheho stroje.
Niva když se seřídila na tu vzpominá taky pozitivně. Uplně nejvíc chválil ty žaluzie co měly ty novější už ve standartu. Když pak dostal E512 nemohl si zvyknout na ten skleník v kterým bylo k uvaření. S Kolosem jezdil taky. Motorycky to bylo už jinde. Ty žaluzie měl taky. Ale co povídal, když se trochu ojely řemeny moc to nechtělo fungovat. Dost se to cpalo a pak se řemeny pálily. Originál Ruský, to když nasadili jelo to jak tank.
Běžně se do Déťíka dávala Niva. Ta s turbem. Myslím, že do těch posledních hranatejch déťíků se tenhle motor dával standartně. Jinak do kulatého byl bez turba stejnej základ. Hlava moje děravá, ty první motory SMD? A ty salší A???. No musel bych pohledat v originál příručkách. Někde tu doma pobíhají od Nivy a od Dt. Ale kde? Jak to tam bylo? Praveditelnosti explatacie? Samo že v Ruštině.
Kámoš SK4 měl roky a spokojenost. Napasoval na ní kabinu.
Jo a ještě od pantatíka E 514. Povídal že ten co měl asi nepovedenej kus. Snad za dobu co s ní jezdil 3 motory. Hřálo se to pořát jak brambory. Chladiče nový, pumpy jiný a pořát bída. Dost to žralo olej i když motor měl prd natočíno. Sem tam nějaká běžná oprava jako u jinejch kombajnů. Ale motorycky bída. Když sekal celej den do noci musel pořát hlídat teploměr. A kontrolovat olej. To u Rusa prej vůbec nepamatoval, že by motor nedával. Samozřejmě každodenní běžné kontroly. Ale olej nežral ani voda neubejvala.
Asi by to řadil on SK4, Niva, Kolos a pak Němci. Chvilku ještě potočil kolečkem E517. Ale ta se prej špatně seřizovala na ztráty. Ta někdy rovnou sela při sklizni.
Re: Kombajn SK4 CK4
Ota, u nas motory z fortschrittov menili za nase zo skody 180. Ze tie nemecke boli nahovno. Ujo opravoval druzstevne stroje 42 rokov, ale nejazdil na tom. SK4 chvalil za jednoduchost, ale spolahlivost nespominal. SK5 nikdy moc nespominal. Neviem, ci u nas na druzstve boli. Fortschritty okrem toho motora chvalil. Nadaval jedine na Kolos, ze to kupit museli a nikto na to nechcel ist. Vraj sa to raz pokazilo po vjazde na pole. A kombajnisti boli plateni za hektar. Potom nemali odrobene a male platy. Tak ten kolos stal na druzstve.
To je zaujimave, ze ten SK4 mlatil dobre a bol pritom "jednoduchy". Take stroje mam rad Ten vykon porovnat neviete?
To je zaujimave, ze ten SK4 mlatil dobre a bol pritom "jednoduchy". Take stroje mam rad Ten vykon porovnat neviete?
Re: Kombajn SK4 CK4
Ono asi záleželo jak komu co sedlo. Pamatuju se, jak mlaďasové jsme celé žně někde lítali po polích. Jezdil tam kluk brygádně s Zt 303. Vozil mě vzadu na té sedačce. Pořát na traktor nadával. A to byl v pěkném stavu nebyl starej. Pořát ,,Německej sráč". Potom jeden rok toho kluka neuvolnili na brygádu a jezdil s tím Ztčkem starší pán. A ten si liboval, prostorná kabina, přední hnaná náprava po poli to jelo jak dráha naložený.
Stejný to bylo s kombajnama. Jak to bylo Ruský byl to hned sráč. Nikdo s tím nechtěl jezdit. Tady jezdily do poslední chvíle. Měly pak už vnitřek prorezlej, prošoupanej. Ale motory chodily pořát bez problému. Ten Kolos to byl balik ten motor. Viděl jsem ho jednou jako náhradní ve stojanu ve skladu. Nikdy ho nepotřebovali. Kdoví kam se poděl. Byl jen nasadit kompletní.
Ono já jsem z jiného oboru, strojař. Je to tam se stroji uplně stejný. Na dílnu přivezli bednu uvnitř mašina. Na bedně ,,zděláno v SSSR. Jak to chlapi viděli, už se křižovali, aby to nebylo pro ně. Ježiši Ruskej krám! No snad to není pro mě! A to ani nevěděli co v bedně je. Jak přišla bedna TOS každej chodil a chtěl to uvnitř pro sebe!
Pamatuju se vzadu stála Ruská frézka. Taková ta standartní velikost asi jako naše 2. Nikdo na ní nechtěl dělat. Pak mě dali dozadu a na frézku 3. Tu Ruskou jsem měl za zády asi 1,5m. Postupně jsem na ní začal dělat. Zjistil jsem, že každá osa jde lehce zaaretovat. Noniusy byly vcelku s jemným dělením. Pak mi přivezli bednu hřídelí v kterých byly 2 drážky frézovat. Nasadil jsem je na Rusandu. No mašina přesná jak hodinky. Co jsem nastavil, to tam bylo. Drážky jsem dělal na johansonky. 10P9. Za pár dní jsem měl hotovo. S přehledem v pohodě. Pak jsem na mašině dělal pořát ty přesnější věci. Měl jsem pod palcem obě a jel většinou na obou na ráz. Dělal jsem v hodinovce a tím jsem nemusel honit hodiny. Obě mašiny v provozu a časově uplně v klidu, žádná hoňka.
Stejný to bylo s kombajnama. Jak to bylo Ruský byl to hned sráč. Nikdo s tím nechtěl jezdit. Tady jezdily do poslední chvíle. Měly pak už vnitřek prorezlej, prošoupanej. Ale motory chodily pořát bez problému. Ten Kolos to byl balik ten motor. Viděl jsem ho jednou jako náhradní ve stojanu ve skladu. Nikdy ho nepotřebovali. Kdoví kam se poděl. Byl jen nasadit kompletní.
Ono já jsem z jiného oboru, strojař. Je to tam se stroji uplně stejný. Na dílnu přivezli bednu uvnitř mašina. Na bedně ,,zděláno v SSSR. Jak to chlapi viděli, už se křižovali, aby to nebylo pro ně. Ježiši Ruskej krám! No snad to není pro mě! A to ani nevěděli co v bedně je. Jak přišla bedna TOS každej chodil a chtěl to uvnitř pro sebe!
Pamatuju se vzadu stála Ruská frézka. Taková ta standartní velikost asi jako naše 2. Nikdo na ní nechtěl dělat. Pak mě dali dozadu a na frézku 3. Tu Ruskou jsem měl za zády asi 1,5m. Postupně jsem na ní začal dělat. Zjistil jsem, že každá osa jde lehce zaaretovat. Noniusy byly vcelku s jemným dělením. Pak mi přivezli bednu hřídelí v kterých byly 2 drážky frézovat. Nasadil jsem je na Rusandu. No mašina přesná jak hodinky. Co jsem nastavil, to tam bylo. Drážky jsem dělal na johansonky. 10P9. Za pár dní jsem měl hotovo. S přehledem v pohodě. Pak jsem na mašině dělal pořát ty přesnější věci. Měl jsem pod palcem obě a jel většinou na obou na ráz. Dělal jsem v hodinovce a tím jsem nemusel honit hodiny. Obě mašiny v provozu a časově uplně v klidu, žádná hoňka.
Re: Kombajn SK4 CK4
Když ty mašiny přišly na vagonech v rozebraném stavu a chlapi je chodili montovat a oživovat tak třeba propalovali švajcem díry pro šrouby aby to mohli sesadit, protože to prostě nesedělo a hrát si s tím nikdo nechtěl. Jednou někdo dal dřevěné klíny z pod kol do šikmáku a druhý ho na zkoušku pustil... K těm mašinám se od nova nikdo pěkně nechoval a taky tak vypadali a dopadli. S těma ZT to bylo uplně stejně, taky s utb 651, polskými kombajny bizon a rumunskými Gloriemi. Když třeba podnik chtěl agrotatry 815, tak musel vzít Glorie, které nechtěl, když Crystaly 160 do multa 6 tak k nim byly ty rumuny. A když ty 160 do multa, s kterými jezdily na zpátečku chtěli s uzávěrkou přední nápravy tak museli vzít rumunské nakladače.
Na všechno nám treba špecialistou !