Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
Dobrý den. U malotraktoru domácí výroby praskla již několikrát svařovaná poloosa. Bylo mě sděleno, že nepůjde znovu svařit, svár by zasahoval do drážek na konci poloosy. Má někdo zkušenosti se zhotovením nové kompletní poloosy? Jak a kde to někdo dobře dělá?
Poloosa (viz přil. obrázek) byla svařena ze dvou částí. Od rozvodovky (Š 120) je část z orig. poloosy Škoda 120 navařena na část poloosy z KdF 82, na které jsou dvě ložiska a mezi nimi je na drážkách nasunuto ozubené kolo, jako součást redukčního převodu zadní nápravy KdF 82.
Originální polonáprava Škoda je opracována z kovaného polotovaru, včetně koncové kulovité části s nalisovaným čepem pro „kameny“. Bude tato část dostatečně pevná, pokud bude soustružena a frézována z kulatiny?
Další problém asi bude frézování drážek pro nasazení ozubeného kola na poloosu. Nástroj s tvarem a rozměry drážek - /německá válečná výroba/ již prý není běžně k dispozici? Umí to někdo někde vyřešit?
https://postimg.cc/kBtt7rrP
https://i.postimg.cc/DyxQdFB0/CIMG5787.jpg
Děkuji za radu.
Poloosa (viz přil. obrázek) byla svařena ze dvou částí. Od rozvodovky (Š 120) je část z orig. poloosy Škoda 120 navařena na část poloosy z KdF 82, na které jsou dvě ložiska a mezi nimi je na drážkách nasunuto ozubené kolo, jako součást redukčního převodu zadní nápravy KdF 82.
Originální polonáprava Škoda je opracována z kovaného polotovaru, včetně koncové kulovité části s nalisovaným čepem pro „kameny“. Bude tato část dostatečně pevná, pokud bude soustružena a frézována z kulatiny?
Další problém asi bude frézování drážek pro nasazení ozubeného kola na poloosu. Nástroj s tvarem a rozměry drážek - /německá válečná výroba/ již prý není běžně k dispozici? Umí to někdo někde vyřešit?
https://postimg.cc/kBtt7rrP
https://i.postimg.cc/DyxQdFB0/CIMG5787.jpg
Děkuji za radu.
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
Krásný příklad dvou kalených svařovaných věcí, je jasně že to časem praskne.
Ocel změkla okousek dálé byla tvrdá, jak je to tepelně zušlechtené lepší na to nešahat. Je to věda, z výroby meče vychazí techlogický postup .
V domacích podmínkach stím neuděláš nic, pouze mužeš opakovat výrobu poloosy a doufat.
Ocel změkla okousek dálé byla tvrdá, jak je to tepelně zušlechtené lepší na to nešahat. Je to věda, z výroby meče vychazí techlogický postup .
V domacích podmínkach stím neuděláš nic, pouze mužeš opakovat výrobu poloosy a doufat.
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
Na takové věci firmy jsou. Také tady máme jednu.
Jenže nikdo to asi nevezme na základě podkladů, které zde uvádíš. Každý bude chtít docela promyšlený výkres, který pořeší rozměry, aby to šlo zabudovat - tedy hlavně délky. Průměry se musí dělat dle protikusů a tu frézu na drážky už si nabrousí. Pak výrobce musí vědět, z čeho a kdo mu to náležitě zušlechtí a nacementuje a zakalí. Můj odhad je, že když dodáš dobrý výkres, počkáš cca tři, čtyři měsíce, tak to bude. Cena by mohla být kolem 10-ti tisíc.
A to bys opravdu chtěl ?
Jenže nikdo to asi nevezme na základě podkladů, které zde uvádíš. Každý bude chtít docela promyšlený výkres, který pořeší rozměry, aby to šlo zabudovat - tedy hlavně délky. Průměry se musí dělat dle protikusů a tu frézu na drážky už si nabrousí. Pak výrobce musí vědět, z čeho a kdo mu to náležitě zušlechtí a nacementuje a zakalí. Můj odhad je, že když dodáš dobrý výkres, počkáš cca tři, čtyři měsíce, tak to bude. Cena by mohla být kolem 10-ti tisíc.
A to bys opravdu chtěl ?
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
To drážkovanie na konci by mohlo byť aj normované ,možno by na výrobu ako polotovary poslúžil aj nejaký agrokardan, alebo poloosi z iného staršieho auta....
Není to ako originá ale určite lepšie ako dať za opravu 10 000..
Pomeraj to drážkovanie na konci,aký to má priemer,dĺžku ,počet zubov .....
Ahoj
Není to ako originá ale určite lepšie ako dať za opravu 10 000..
Pomeraj to drážkovanie na konci,aký to má priemer,dĺžku ,počet zubov .....
Ahoj
Mihi
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
Podívej se na souosost diferáku a koncáku. První co mě napadlo, bylo, ta není ukroucená, ta je ukývaná. Krut by to měl trhnout na poloose ze 120cky těsně u sváru. (je to můj dojem z pohledu na dvě fotky, ale pár poloos sem na agrošu už urval) Pepa.
Jak je ten stroj velké (váha) a jaké máš motor?
Jak je ten stroj velké (váha) a jaké máš motor?
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
Chtělo by to fotku společně s origo poloosou ze Š 120. Třeba by šel konec napěchovat a pak opracovat. Nebo navařit a pak opracovat. Mám v okolí chlapíka, co navařuje a opracovává kola a čepy na vagóny, možná by do tohohle šel. Mě už pár šíleností včetně drážek dělal. Ale čekací doba je u něj delší, má moc zakázek.
Pak znám člověka (firmu), co by ti drážkování udělal podle vzoru i bez výkresu, ale cena
Pak znám člověka (firmu), co by ti drážkování udělal podle vzoru i bez výkresu, ale cena
Žádný experiment nelze považovat za naprostý nezdar - vždy může totiž posloužit jako varovný příklad.
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
Ale jak píše ITS, všichni chtějí protikus
Žádný experiment nelze považovat za naprostý nezdar - vždy může totiž posloužit jako varovný příklad.
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
"gastly" , díky za radu, že problém bude v souososti nápravy. Před namontováním nové polonápravy se na to zaměřím. Kdysi předtím když to prasklo po prvé se náprava ukroutila přesně v místě sváru, po přehnaném zatížení velkým nákladem. Nyní však praskla po delší rychlejší jízdě bez zatížení. Pravděpodobně není příruba pro uchycení redukční převodovky na rám přesně kolmá na osu nápravy, nebo poloosa po svařování trochu "házela. Druhá poloosa, stejně svařovaná drží. Byla však na ni dodatečně postavena uzávěrka diferenciálu. Na tělo roury pro uzávěrku byl souose připevněn redukční převod a poté znovu přivařena příruba pro jeho uchycení na rám. Tím byla zajištěna přesná souosost.
Traktor má motor Trabant, převodovku Š 1203, skříňový řetězový převod 2:1, převodovku a rozvodovku Š105 (s trvale zařaz. dvojkou), v kolech redukční převody KdF82 /převod cca 3:2/, brzdy, bubny a ráfky KdF82, pneu šíp 6,00- 16. Přední náprava výkyvná. Hydraulika vzadu.
Traktor má motor Trabant, převodovku Š 1203, skříňový řetězový převod 2:1, převodovku a rozvodovku Š105 (s trvale zařaz. dvojkou), v kolech redukční převody KdF82 /převod cca 3:2/, brzdy, bubny a ráfky KdF82, pneu šíp 6,00- 16. Přední náprava výkyvná. Hydraulika vzadu.
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
Pokud se dá do drážkovanýho konce vyvrtat díra průměr cca 22-25 mm, hluboká tak 70mm, tak ti stačí přesná díra + nová 120. poloosa + šikovné soustružník a nemusíš nic svařovat. Limitní je materiál kdf konca. Díra o 0,1 mm menší a nahřát, poloosa v 0,00 a zmrazit. Když se to udělá dobře, drží to jak luteránská víra a je to aj rovný. (tu desetinu sem tipnul, když tak se porad s odborníky) Pepa.
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
"gasty"
Není nad dobrou radu. V nejhorším to po vyrovnání teplot jen praskne.
Je těžké se smířit, že někdy ta součástka zdechne navždy.
Není nad dobrou radu. V nejhorším to po vyrovnání teplot jen praskne.
Je těžké se smířit, že někdy ta součástka zdechne navždy.
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
No minimálne by som to s tým nalisovaním skúsil.
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
gastly: tenhle postup bych taky zvolil, škodovácká poloosa nemusí být ani nová ta trpí na konci který stejně uřízne
malej traktorista v malým traktoru
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
A kdyz se jim to kousne pri lisovani a nedotlaci to. Tak to muzou zahodit. Min. tu draz. čast. Uz jsem takto nedotlacenych kousku videl. Kolikrat staci ke konci diry mirny kuzel a jak se vyrovnaji teploty kovu , tak se to kousne a ani hydraul. lis s tim nehne.
No on to pak spis jeste natemuje a obycejne i ohne.
No on to pak spis jeste natemuje a obycejne i ohne.
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
Ten nápad s "nalisováním" vyvrtaného drážkovaného konce poloosy na poloosu škoda se mě zdál být dobrý, bohužel rozměry hřídelí to neumožní. Drážkovaný konec hřídele má průmer 30 mm, drážek je 12 o hloubce 1,85 mm a šířce 4,5 a 2,5 mm. Drážky nejsou rovnoboké. Průměr poloosy Škoda 120 v předpokládaném místě napojení je cca 26 mm, takže bohužel to nepůjde nalisovat.
Re: Zhotovení nové poloosy malotraktoru.
Tu poloosu stočíš na menší prúměr. Tak aby se to vlezlo.