Ty prevodovky Ford jsou asi zaklete
............. ja si s tim taky skusil sve a uz nekolikrat jsem byl ve stavu, kdy bych do ni kopl, ale .......... jednak jsem to nechtel vzdat a zadruhe ten motor je na trakturek fajn a tak bych na nej musel pasovat jinou prevodovku
To co tu prevodovku drzelo ty 2 cm od sebe byla kombinace toho aretacniho segmentu a "smerovych zoubku" na tyckach razeni. Kdyz se ten segment natoci, tak v jeho zarezu muze chodit prave jen jedna tycka razeni, ostatni tycky jsou pomoci tech "aretacnich zoubku" zablokovany. Takze kdyz se ta prevodovka rozdelavala s jinym kvaltem nez zarazenou zpateckou, tak se to trosku rozevrelo, ale zustalo to viset na radicich vidlickach ostatnich rychlosti.
Ta zpatecka je tam dost blbe resena, paka, ktera zasouva to kolecko je rek bych hodne nesikovna. Jen pro upresneni - pri pohledu na prevodovku - prostor pro spojku lezi na stole - pak se tam to kolecko nasouva ve smeru, kdy drazka pro kolik, ktery s koleckem presouva je dole, zuby nahore.
Myslim, ze se me taky parkrat stalo, ze to nechtelo radit na 5. Pokusim se vzpomenout jeste jednou, jak jsem to sestavoval.
1) tu tycku razeni, se kterou se kvaltuje 5 stupen jsem nasadil na spodni dil prevodovky.
2) soukoli diferencialu jsem usadil do horniho dilu prevodovky a proti vypadnuti zajistil narazenim poloosy
3) ten vystup z prevodovky na ktery se montuje radici mechanismus - tahlo jsem usadil do polohy zarazena zpatecka, otvorem v te kulatine jsem prostrcil delsi asi M6 sroub a ten jsem oprel o skrin prevodovky a lehce na nej tukl kladivem. Vychazelo to zrovna tak pekne, ze se to tam malinko zaklinilo a zpatecka tam zustala zarazena i kdyz se manipulovalo s prevodovkou
4) zacal jsem nasazovat horni dil prevodovky - tj. musel jsem se trefit do diry v horni polovine skrine. tam se to zacalo postupem casu zadirat, takze mazat
5) pomalinku se zacal spoustet horni dil prevodovky dolu. Pri te prilezitosti se uz od zacatku zacal pridrzovat segment v jeho optimalni poloze (tj. aby tim prochazely i ostatni tycky razeni a soucasne jeho zarez umoznil pruchodu tycky razeni 5 rych. stupne.
6) nasledovalo nasazeni kolecka zpatecky (vodici drazkou dolu, zuby nahoru) - to se mam ten pocit muselo udelat relativne brzy, protoze potom tomu cosi vadilo v zasunuti
7) popustit niz a zasprcnout vodici drazku do cepu v pace razeni zpatecky
8 ) trosku poladit aretacni segment
9) v poloze uz cca 2 cm pred spojenim sroubovakem lehce prizvednout kolecko zpatecky - pozvedaval jsem to o tu paku razeni - je to tam mam pocit na pruzince, takze to stacilo malinko prizvednout
10) aretacni segment uz sedel na plose u spodniho dilu prevodovky, pak jsem ho sroubovakem natocil do smeru, kdy zaaretoval ty zoubky v ostatnich radicich vidlickach a zustal pruchod jen pro tu tycku 5 rychl. stupne
11) horni dil prevodovky dosedl a nasledne sesroubovani
12) a jeste jsem si vzpomel na dulezitou vec. Pred razenim je potreba jeste pritahnout tu radici vidlicku na 5 rychlostnim stupni. Kdyz se s tim bude radit driv, tak mam takovy pocit, ze to muze vyskocit tim, ze se ta tycka pootoci.
Ta tycka 5 rychl. stupne ma v tom miste, kde se na ni dotahuje radici vidlicka 5-ky (uplne na konci prevodovky) zarez - jako kdyby na sroubovak. Kdyz to budes mit rozlozene, tak se podivej, v jake poloze ten zarez musi zustat, aby ti sla radit zpatecka. Si pamatuji, ze s tim stacilo malinko pootocit a pak tam vypadl ten aretacni zoubek ze sve pozice a uz s tim neslo radit 5 ani zpatecka. Takze pri celem montaznim postupu si pohlidej, aby se to nepootocilo.
Uz je to nejaka ta chvile a ma pamet neni nejlepsi. Mozna jsem na neco zapomel, kdyz tak hod fotky ............ ale hlavne vytrvej!