Murray 11/30
Moderátor: DYK
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Murray 11/30
Rád bych tu představil svůj poslední přírůstek v garáži, který bych rád postupně opravil a používal na své zahradě k drobným pracem.
Je to lawn tractor/riding lawn mower Murray 11/30. Evropská verze Amerického zahradního traktůrku 11/36, kde první číslo udává výkon v HP a druhé záběr žacího v palcích. Pohon je řešeny 5ti stupňovou manuální převodovkou se zpětným chodem. Na kola je točivý moment přenášený z převodovky řetězem přes diferenciál. Brzda je jedna, kotoučová mechanická, působící na výstupní hřídel převodovky.
Tento model se vyráběl v USA od roku 1979 do 1990. Rok výroby motoru je 1988, traktůrku 1990. K nám se tyto stroje nedovážely, takže jde celkem o raritou.
Murryho jsem našel na inzerátu bez důkladnějšího popisu za velmi příznivou cenu. Po telefonu jsem se dozvěděl, že traktůrek má vadu v karburaci a majitel to nedokáže opravit, tak se ho chce zbavit. Slovo dalo slovo a druhý den jsem si pro něj.
Po prvotním ohledání po dovozu jsem shledal, že až na lak a sedačku je traktůrek v poměrně dobrém stavu. Spodový motor Briggs je stará dobrá osvědčená konstrukce. Předchozí majitel pořídil nový karburátor. Starý jsem si dovezl také, takže jsem neměl obavy, že by se nedal opravit.
V prvé řadě však byla potřeba kompletní generálka elektroinstalace, která byla v naprosto žalostném stavu. Posuďte sami.
Pro dobíjení jsem použil osvědčený regulátor Vape R67. Vtipné je, že tenhle regulátor je asi tak 10x výkonnější, než originální regulátor od Briggse, přitom stojí méně o několik stovek korun. V karoserii traktůrku byly z výroby vytvořené 4hr otvory, skrze které jsem regulátor upevnil pomocí vratových šroubů. Do svazku jsem také zapojil rozpínací relé pro chcípání motoru.
Murray je z výroby vybaven ampérmetrem, sledujícím stav sítě a dobíjení. Bohužel plexi překryt byl úplně vyslepený sluncem. Proto bylo potřeba celý ampérmetr rozebrat a překryt vyrobit jiný. Po rozloupnutí však bylo jasné, že ani stupnice není zcela v pořádku a musí se vyměnit. Půl hodiny u PC a stupnice byla nová. Po zapojení do sítě ampérmetr ukazuje, co má. Při stojícím motoru po sepnutí světel ukazuje ručička odběr necelých 10A, bude to časem chtít asi ledková světla. Při běhu motoru se akumulátor nabíjí cca 2A, což je zcela v pořádku.
Postupně jsem přípravoval traktůrek na oživení. Pak to mělo fungovat dobře, když byl palivový kohout zarostlý, karburátor zanesený a totálně rozštelovaný. Benzínovou hadici suplovala 1/2" zahradní hadice, co ani pořádně nedržela (bez hadicových svorek). Zátěžový regulátor motoru prakticky nechodil. Jen narážel do karteru a jeho vratná pružina nebyla vůbec zapojená. Víko ventilů na motoru celé opatlané červeným silikonem. Jako by byl problém koupit za 50kc originální těsnění Briggs. Někteří lidé by neměli dostat do ruky nářadí... Americká verze má nádrž pod kapotou, přístupnou zvenku. Evropská verze přímo na motoru. Tím ovšem vzniká velká nevzhledná díra v kapotě. Vzal jsem proto plechovou nádrž ze stabiláku Jihokov, navařil závěsy a namontoval na originální montážní otvory.
Po těchto peripetiích jsem konečně nalil benzín a zkusil startovat. Po menším přemlouvání motor naskočil. Chod byl těžký, silně kouřil. Když jsem naladil vysoké otáčky, nízké nedržel. Když jsem naladil nízké, do vysokých vůbec nechtěl. Prostě bylo poznat, že směs je extrémně bohatá. K tomu umřela svíčka, takže jsem namontoval starou ze sekačky, která se nepoužívá. Takto jsem se s motorem trápil asi 4 dny, než jsem se naštval a nový karburátor letěl do kouta. Starý jsem rozebral na prvočinitele a vše důkladně vyčistil. Bohužel spousta komponentů byla špatná. Víčko plovákovky děravé, jehla vysokých otáček vymačkaná, jehla volnoběhu omletá šroubovákem. Takže jsem byl nucen starý karburátor zrepasovat pomocí dílů z toho nového. Vznikl tak Frankenstein. Ovšem po namontování na motor se chování naprosto diametrálně změnilo. Motor si přede, jako kotě.
Po tomto proběhla první zkušební jízda. Motor OK, pojezd OK, převodovka OK. I žací funguje.
Ovšem bylo dost hlučné a hnací řemen se dost nepříjemně natahoval a zase povoloval. Proto jsem sundal nůž a všiml jsem si, že se dost při běhu třese. Vymontoval jsem hřídel nože a nestačil se divit. Hřídel házela asi 2mm, takže na obvodu nože to dělalo opravdu velikou neplechu. To se dá pochopit. Stalo se to každému, že někdy najel na kámen, pařez nebo jinou překážku a ohnul hřídel. To pochopím, ale co nepochopím je to, že hřídel byla namontovaná vzhůru nohama. Tedy na straně nože byla nasunuta řemenice a na straně řemenice nůž. Hřídel má límec, který brání vypadnutí celého mechanismu směrem dolů. Tady však límec byl zespoda. To prostě nepochopím.. no každopádně hřídel zkusím srovnat, ale za pár stokorun jsem objednal novou. Nůž je nabroušený a zalakovaný. Jak bude chvilka, doskládám to.
Pokračování příště.
Je to lawn tractor/riding lawn mower Murray 11/30. Evropská verze Amerického zahradního traktůrku 11/36, kde první číslo udává výkon v HP a druhé záběr žacího v palcích. Pohon je řešeny 5ti stupňovou manuální převodovkou se zpětným chodem. Na kola je točivý moment přenášený z převodovky řetězem přes diferenciál. Brzda je jedna, kotoučová mechanická, působící na výstupní hřídel převodovky.
Tento model se vyráběl v USA od roku 1979 do 1990. Rok výroby motoru je 1988, traktůrku 1990. K nám se tyto stroje nedovážely, takže jde celkem o raritou.
Murryho jsem našel na inzerátu bez důkladnějšího popisu za velmi příznivou cenu. Po telefonu jsem se dozvěděl, že traktůrek má vadu v karburaci a majitel to nedokáže opravit, tak se ho chce zbavit. Slovo dalo slovo a druhý den jsem si pro něj.
Po prvotním ohledání po dovozu jsem shledal, že až na lak a sedačku je traktůrek v poměrně dobrém stavu. Spodový motor Briggs je stará dobrá osvědčená konstrukce. Předchozí majitel pořídil nový karburátor. Starý jsem si dovezl také, takže jsem neměl obavy, že by se nedal opravit.
V prvé řadě však byla potřeba kompletní generálka elektroinstalace, která byla v naprosto žalostném stavu. Posuďte sami.
Pro dobíjení jsem použil osvědčený regulátor Vape R67. Vtipné je, že tenhle regulátor je asi tak 10x výkonnější, než originální regulátor od Briggse, přitom stojí méně o několik stovek korun. V karoserii traktůrku byly z výroby vytvořené 4hr otvory, skrze které jsem regulátor upevnil pomocí vratových šroubů. Do svazku jsem také zapojil rozpínací relé pro chcípání motoru.
Murray je z výroby vybaven ampérmetrem, sledujícím stav sítě a dobíjení. Bohužel plexi překryt byl úplně vyslepený sluncem. Proto bylo potřeba celý ampérmetr rozebrat a překryt vyrobit jiný. Po rozloupnutí však bylo jasné, že ani stupnice není zcela v pořádku a musí se vyměnit. Půl hodiny u PC a stupnice byla nová. Po zapojení do sítě ampérmetr ukazuje, co má. Při stojícím motoru po sepnutí světel ukazuje ručička odběr necelých 10A, bude to časem chtít asi ledková světla. Při běhu motoru se akumulátor nabíjí cca 2A, což je zcela v pořádku.
Postupně jsem přípravoval traktůrek na oživení. Pak to mělo fungovat dobře, když byl palivový kohout zarostlý, karburátor zanesený a totálně rozštelovaný. Benzínovou hadici suplovala 1/2" zahradní hadice, co ani pořádně nedržela (bez hadicových svorek). Zátěžový regulátor motoru prakticky nechodil. Jen narážel do karteru a jeho vratná pružina nebyla vůbec zapojená. Víko ventilů na motoru celé opatlané červeným silikonem. Jako by byl problém koupit za 50kc originální těsnění Briggs. Někteří lidé by neměli dostat do ruky nářadí... Americká verze má nádrž pod kapotou, přístupnou zvenku. Evropská verze přímo na motoru. Tím ovšem vzniká velká nevzhledná díra v kapotě. Vzal jsem proto plechovou nádrž ze stabiláku Jihokov, navařil závěsy a namontoval na originální montážní otvory.
Po těchto peripetiích jsem konečně nalil benzín a zkusil startovat. Po menším přemlouvání motor naskočil. Chod byl těžký, silně kouřil. Když jsem naladil vysoké otáčky, nízké nedržel. Když jsem naladil nízké, do vysokých vůbec nechtěl. Prostě bylo poznat, že směs je extrémně bohatá. K tomu umřela svíčka, takže jsem namontoval starou ze sekačky, která se nepoužívá. Takto jsem se s motorem trápil asi 4 dny, než jsem se naštval a nový karburátor letěl do kouta. Starý jsem rozebral na prvočinitele a vše důkladně vyčistil. Bohužel spousta komponentů byla špatná. Víčko plovákovky děravé, jehla vysokých otáček vymačkaná, jehla volnoběhu omletá šroubovákem. Takže jsem byl nucen starý karburátor zrepasovat pomocí dílů z toho nového. Vznikl tak Frankenstein. Ovšem po namontování na motor se chování naprosto diametrálně změnilo. Motor si přede, jako kotě.
Po tomto proběhla první zkušební jízda. Motor OK, pojezd OK, převodovka OK. I žací funguje.
Ovšem bylo dost hlučné a hnací řemen se dost nepříjemně natahoval a zase povoloval. Proto jsem sundal nůž a všiml jsem si, že se dost při běhu třese. Vymontoval jsem hřídel nože a nestačil se divit. Hřídel házela asi 2mm, takže na obvodu nože to dělalo opravdu velikou neplechu. To se dá pochopit. Stalo se to každému, že někdy najel na kámen, pařez nebo jinou překážku a ohnul hřídel. To pochopím, ale co nepochopím je to, že hřídel byla namontovaná vzhůru nohama. Tedy na straně nože byla nasunuta řemenice a na straně řemenice nůž. Hřídel má límec, který brání vypadnutí celého mechanismu směrem dolů. Tady však límec byl zespoda. To prostě nepochopím.. no každopádně hřídel zkusím srovnat, ale za pár stokorun jsem objednal novou. Nůž je nabroušený a zalakovaný. Jak bude chvilka, doskládám to.
Pokračování příště.
Re: Murray 11/30
mám stejný!
V mém byl při koupi mrtvý motor tecumseh, koupil jsem za cenu nového brigse v krabici, jen namontovat. Elektro jsem také předělával, pak mi praskl ten pojezdový řetěz, je to nějaký palcový, sehnal jsem ho tu, ale odběr minimálně 12m a cena astronomická, takže jsem to předělal i s kolama na 8B.
Jinak já to mám komplet včetně sběracího koše. Mám v lepším stavu sedačku a originální volant.
V mém byl při koupi mrtvý motor tecumseh, koupil jsem za cenu nového brigse v krabici, jen namontovat. Elektro jsem také předělával, pak mi praskl ten pojezdový řetěz, je to nějaký palcový, sehnal jsem ho tu, ale odběr minimálně 12m a cena astronomická, takže jsem to předělal i s kolama na 8B.
Jinak já to mám komplet včetně sběracího koše. Mám v lepším stavu sedačku a originální volant.
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Murray 11/30
Jsi si jistý tím, že máš ten stejný? Tacumseh se do toho nikdy nedával. Vždy jen Briggs. Volant je originální. Sedačka se v mém případě musí vyměnit. Jinak sběrací mám také, jen ho namontovat. Mám k tomu i tažený sweeper a hvězdicový provzdušňovač. Teď jsem koupil jetou radlici Wisconsin 110, tak ji musím pribastlit závěs.
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Murray 11/30
Jestli vidím dobře podle nálepky máš model 10/30. Máš černou "palubovku". Ale to je jenom kosmetika. Nicméně stále platí to, že Murry nikdy Tacumseh nemontoval. Motor musel být už měněný. Jinak pěkný. Máš anglické popisky nebo anglicko/německé?
Re: Murray 11/30
nálepka je z jedné strany 10/30 z druhé 11/30, na štítku je 11/30 a bohužel je tam prázdné políčko rok výroby, popisky mám anglické, ten původní motor měl hřídel 20mm, nový má 25,4mm a má na opačné straně výfuk, třeba už měněný byl, baterku mám 12V/18Ah pod sedačkou, bohužel teď nic nenafotím, protože traktůrek zimuje ve stodole v koutě a nedostanu se k němu, až zase na jaře
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Murray 11/30
Rok výroby je snadné zjistit. Pokud chceš, pošli mi fotku štítku pod sedačkou a najdu ti to. Mám i katalog ND, pokud bys potřeboval. Já mám anglicko-nemecke popisky. Murray je původem nejspíše z Německa. Pokud máš jen anglické, tak je buď z Británie anebo Dánska. Jinam jsem nenašel, že by se tyto sekačky dovážely.
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
- Bydliště: Slavkov a Boskovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Murray 11/30
Sozóna je pomalu před námi, proto jsem se jak naimplantovat cyklonový sběrač trávy, původem ze sekaček MTD. Nová sada stojí v bratru krásných 12 tisíc, já ji nakonec sehnal za pakatel na inzerát. Trochu jetou, nicméně funkční, kompletní a víc v podstatě nepotřebuji. Myslím, že to Murrymu prospělo, vypadá teď "dospěleji"
Teď už mne trápí jen ta sedačka (a do budoucna asi lak)
Teď už mne trápí jen ta sedačka (a do budoucna asi lak)
Re: Murray 11/30
Od soboty mám aj ja 11/30 motor v ňom 12,5hp
Re: Murray 11/30
no tak už som našiel niečo na youtube ,dám to sem aby sa to nestratilo
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5sm_Y5HxJJg&t=1s[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5sm_Y5HxJJg&t=1s[/youtube]
- olin
- Příspěvky: 991
- Registrován: ned črc 08, 2007 11:17 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Murray 11/30
Nechci zakládat nové vlákno. Chybí mi řemen do tohoto traktora. Bohužel výrobní štítek je nečitelný a jediné co vím, tak je rok výroby 1993. Nedokážete někdo zjistit rozměr pojezdového řemenu? V tomto traktoru je od motoru až k zadní nápravě.
Dejte mi na to pár lidí a já to udělám.....
PRSKAVEC
PRSKAVEC
Re: Murray 11/30
no ja mam 11/30
to znamena 30" nož
11by mal byt motor ale ja mam v nej 12,5 hp
remene podla štitku na zadu
Remen pohon prevodovky 37x61
La-2411
li-2361
širka 12,5
vyska 8
remen pohon kosa 37 x 71
la-1448
li-1398
širka 12,7
vyska 8
to znamena 30" nož
11by mal byt motor ale ja mam v nej 12,5 hp
remene podla štitku na zadu
Remen pohon prevodovky 37x61
La-2411
li-2361
širka 12,5
vyska 8
remen pohon kosa 37 x 71
la-1448
li-1398
širka 12,7
vyska 8