Hayter H1842

sekačky a traktory. Husqvarna, Partner, Stiga, MTD, CastelGarden,...

Moderátor: DYK

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Navarson
Příspěvky: 827
Registrován: úte kvě 28, 2019 9:45 pm
Bydliště: u Nepomuku

Hayter H1842

#1 Nový příspěvek od Navarson »

Rozhodl jsem se založit toto vlákno, které bych chtěl pojmout jako seriál o rekonstrukci jednoho letitého zahradního traktůrku. Traktor jsem pořídil již v únoru a postupně ve volných chvilkách na něm kutím. Neb nemám žádné koníčky, tak tohle mě celkem baví, navíc se jeden i něco přiučí o konstrukci zahradní techniky.

Jen ve zkratce, jaké úvahy mě vedly pořídit tuto Hajtru.
Obrázek
Sekám zahradu cca 4 500m2, takový zvlněný terén, svahy tak do 5°.
Mám od šváry zapůjčený traktor cca 10 koňový letitý Hurikán z Bauhausu, dědictví po tchánovi s tím, až švára zakoupí chatu, že mu ho vrátím. To se právě stalo a traktor poputuje do jiné garáže. Ještě předtím jsem sekal zahradu 4 koňovou sekačkou Berlan ,před tím křoviňákem a ještě před tím kosou.
Shodou okolností jsem měl možnost minulé léto u souseda z vedlejší vsi vyzkoušet jeho Countax C800H a po ježdění na Hurikánu jsem si připadal jako přesednout z Favorita do Superba. Countax je opravdu poctivý železný hardware (jeho 260kg hmotnosti o něčem svědčí), přitom se pohybuje s lehkostí větříčku. Jeho bezmála 130cm kosiště a jeho poháněné sběrací rotační koště mě zkrátka uchvátilo, takže jsem po něm tak nějak začal toužit.
Jenomže nový Countax ze současné produkce, odpovídající velikosti, nižší třídy (levnější) je třeba typ C80
Obrázek
za nějakých více jak 5 000 liber, což je cca 150 000,-Kč a to fakt nemám. Je sice pravda, že v inzercích se dají tyto traktory sehnat levněji, ale pro mojí šrajtofli (tak do 40 000,-) jsou stále pořád dražší nebo jsou to úplné vraky.
No a tak mě napadlo, když vrak, tak co nejlevnější, pokud možno trochu funkční motor, nejlépe s co nejvíce originálními díly, pak rozebrat, opravit a zase složit.
No a příležitost přišla v únoru v podobě traktůrku značky Hayter H1842 z roku 1995, což je vlastně Countax K1840, jen pro firmu Hayter byla montována trochu pozměněná kapota, namísto BS byl osazován Kohler Command 18HP V-Twin a namísto červené byl opatřenem lahvově zeleným lakem. Dokonce originální návod na oba stroje je kromě první stránky s vyobrazením traktoru naprosto stejný, včetně podpisu tehdejšího technického šéfa Countaxu.
A tak jsem se stal po krátkém telefonickém licitování s prodejcem, majitelem šrotu v hodnotě 8 000,-Kč (to je 32,-Kč za kilo :) )
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Tak takhle jsem ho přivezl, fešáka :jasan:
Má spoustu much, ale i v tomto stavu mu hurikán nesahá ani po ventilky (a to je asi o 10 let mladší)
Takže mouchy postupně uplácám, ale to začnu až příštím příspěvkem.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný

Uživatelský avatar
Navarson
Příspěvky: 827
Registrován: úte kvě 28, 2019 9:45 pm
Bydliště: u Nepomuku

Hayter H1842

#2 Nový příspěvek od Navarson »

Takže první svezení po zahradě:
Sečení ztrácí ve vyšší trávě výkon, z pod traktoru se ozývá pištivý zvuk, jako tření kovu o kov.
Sběrací zařízení při sepnutí drnčí až se třepe celý traktor, hřídel se zametacími metličkami je pohledově evidentně prohnutá.
Obrovská vůle řízení, volant není při přímé jízdě ve středové poloze.
Hydrostat po rovině celkem v pohodě, přes cca 8° stoupání už má práci, převodovka nehezky skučí.
Motor dost kouří, má dost nepravidelný běh. Start teplého motoru v pohodě, studený tak na 4 - 5 start.
V nerovném terénu, kdy pracuje výkyv přední nápravy, ozývá se hlasité bouchání.
Eletrika evidentně prodělala nejspíš několik zásahů, spínače sedadla a brzdy jsou překlemované, nesvítí žádné kontrolky na desce.
Všechny zeleně lakované součástky vypadají zachovale, ve skutečnosti jsou ošetřené z výroby práškovým lakováním a pod vrstvou komaxitu jsou rozsáhlá hnízda koroze.
Traktor odpovídá roku výroby, řekl bych jen využívaný ke svému učelu bez odpovídající udržby. Jednotlivé součásti vypadají původní, tu a tam něco posvařované. Koiště původní není, neboť pod nánosem zelené prosvítá červená Countax, navíc má šířku 50 palců, což podle označení typu traktoru by měl mít jen 42 palců.
V podstatě jsem pořídil něco, co by po pár ran kladivem a porovnání zprohýbaných plechů ještě nějakou práci odvedlo, ale já potřebuji pořádný traktor.

Základní rozborka:
Obrázek
Tak kapota takřka odpadla sama, plast spodního lemu za který je přichycený mechanizmus otvírání je potrhaný a kapota je vlastně jen položená na přední plechové otvírací liště.
Obrázek
Motor je jedna velká olejnička, šasí pod motorem neví ani jakou má pod olejovým bahýnkem vlastně barvu.
Obrázek
Taktéž hydrostat je jedna olejobahnitá koule, asi se opravdu dobře chladí :prace:
Obrázek
Spodek vypadá...jako spodek po 24 letech.
Obrázek
Pod plastovýma nášlapama, co jiného, také koroze.
Obrázek
Kosiště a sběrač trávy také má své doby manekýnů již za sebou.
Obrázek
A já pořád, kudy se ti mravenci do té sedašky dostávají. :-/
Obrázek
Zkrátka pokupě to vypadalo lépe. Rozebrané je to tak nějak trochu flekaté :nee:

Nevadí, chutě do toho, ale zase příště.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný

Uživatelský avatar
Navarson
Příspěvky: 827
Registrován: úte kvě 28, 2019 9:45 pm
Bydliště: u Nepomuku

Hayter H1842

#3 Nový příspěvek od Navarson »

Tak rozebírání zatím pokračuje za vydatné pomoci WD40 celkem uspokojivě.
Obrázek
Podíval jsem se také trochu na motor...
Obrázek
a také převodovku. Jinak pokračuje rozborka dalších jednotlivých funkčních podcelků celého stroje.
Obrázek
jako například hejno původně zinkovaných součástek,
Obrázek
nebo hafo původně komaxitovaných součástek.
Konstrukce stroje (teď nemyslím motor a převodovku) je naprosto obnovitelná. Jednotlivé součásti jsou spojené metodou šroub, podložka, díl 1, díl 2, podložka, matice s nylonovým pojistným kroužkem. Všechna důležitá ložiska jsou běžná kuličková, volně za pomocí vhodných stahovákú snadno vyměnitelná. Nejtenčí použitý plech má sílu cca 1,5mm, šasí je z poctivého 3mm plechu. Otočné uložení různých pák a čepů je realizováno pomocí podložek s osazením do otvoru pohyblivého dílu a opět šroub ,podložky ,matice.
Z plastů jsou na traktoru k nalezení jen přístrojová deska, hlavice ovládacích pák, krytky nábojů kol, bohužel i kapota, potah původní sedačky, kryt desky relátek a také izolace kabelů elektriky :)
Všechny závitové spoje jsou v palcových rozměrech, nejčastěji UNF 5/16" (bude nahrazeno M8), také 3/8" (M10), sem tam 1/2" (M12). V několika málo případech je palcový závit na původní funkční součástce, proto zajistím odpovídající palcový spojovací materiál (pouze cca 20 závitových spojů).
Další dokumentování obnovy traktůrku rozdělím na více samostatných příspěvků (motor, převodovka, plechová konstrukce, sečení, sběrací zařízení, a tak nějak tématicky, ať v tom nemám bordel.
To ale zase příště. :nene:
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný

Béďa 17
Příspěvky: 655
Registrován: pon pro 03, 2012 8:47 pm
Bydliště: Kutnohorsko

Re: Hayter H1842

#4 Nový příspěvek od Béďa 17 »

Pěkně jste se do toho pustil,ale určitě z něj bude dobrý pomocník. 8) Budu sledovat.
Zetor 6718 s motorem 7001
Zetor 25 A

Uživatelský avatar
Navarson
Příspěvky: 827
Registrován: úte kvě 28, 2019 9:45 pm
Bydliště: u Nepomuku

Hayter H1842

#5 Nový příspěvek od Navarson »

Traktorek je již rozebraný na prvočinitele, ještě jsem se pustil do sběracího zařízení včetně koše a objevil jsem další konstrukční nedostatek, totiž dost značné namáhání závěsu pro sběrač a koš. K tomu se ale dostanu pozdějí a podrobněji rozvedu problém.
Ale pěkně popořadě. Jak jsem již uvedl,
Obrázek
veškerý palcový spojovací materiál
Obrázek
bude nahrazen metrickým systémem, samozřejmě v pozinku,
Obrázek
a také ložiska, různé závlačky a čepy.
Obrázek
Obrázek
Z galvanovny konečně přišly nově chromátované některé součástky. Sice jsem chtěl černý chromát, ale v téhle galvanovně ho zrovna nedělají.
Na drobné plechové části, původně komaxitované nazeleno, jsem použil kovářskou čerň
Obrázek
Tuto barvičku vřele doporučuji. Drží i na rezavém kovu a vydrží i na výfukovém potrubí. Po zaschnutí je matová s drobními pilinkami nějakého kovu, tahy štětcem se po zaschnutí úplně vytratí a vypadá jak profi nástřik.
Obrázek
Zde se suší některé načerněné díly.
U velkých plechů jsem obrousil ce nedrželo, odmastil a rozvěsil pro nnástřik.
Obrázek
A tady už je nanesená základovka.
Obrázek
Kapota motoru má na každé straně u otočného čepu plechový úhelník přišroubovaný k plastové skořepině dvěma šrouby. Plast byl v místě uchycení popraskaný a kdosi ho vyztužil z rubu plechovými pásky, ale kapota v tom místě praskala dále. Proto jsem vyrobil celoplechovou výztuhu a kapotu k ní přichytil vratovými šrouby nejen z boků, ale i zepředu.
Obrázek
Ještě jsem vytvořil sedačku ze sedadla ze staré tramvaje, kterou mi daroval za dvě piva kamarád tramvaják. :ano:
Obrázek
Sehnal jsem koženku, trochu molitanu, chráničku hran kabelových plechových žlabů, sedadlový spínač ze Starjetu a ledkové poziční světélko a všechno to sbastlil dokupy.
Obrázek
Obrázek
Nosné lišty z původní sedačky byly po načernění použity i na novou, jen jsem zrušil možnost podélného posunu sedačky.
Obrázek
Jo a ještě jsem zrepasoval elektromagnetickou spojku sečení. Jednomu z ložisek se rozpadla klec, takže kuličky obíhaly v kroužkách jak se jim zachtělo, proto asi ten příšerný zvuk při zapnutí.
Obrázek
Dnes zatím vše, příště se pustím do motoru, neb už mám doma všechny nové součástky které jsem se rozhodl vyměnit.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný

Uživatelský avatar
Navarson
Příspěvky: 827
Registrován: úte kvě 28, 2019 9:45 pm
Bydliště: u Nepomuku

Hayter H1842

#6 Nový příspěvek od Navarson »

Motor poměrně špatně startoval, dost kouřil a mezi klikovou skříní a spodním víkem (olejovou vanou) byl v oblasti za levým válcem poměrně znatelný únik oleje.
Jinak motor zanedbaný, taková koule mastného prachu. Kouření, způsobuje průnik oleje do spalovacího prostoru, otázka je jen jakou cestou se tam dostává. Už podle stavu svíček bylo jasné který válec pálí olej.
Obrázek
Svíčka z válce č 1 (dle servisního manuálu) byla samý připečený karbon. Po sundání hlav válců a prohlídce součástí bylo jasno. Těsnění pod hlavou bylo mezi mazacím kanálkem vahadel ventilů a spalovacím prostorem pšouklé a tudy se tlačil olej do válce.
Obrázek
Abych nemusel rozebírat ojniční ložiska, (jinak u tohoto motoru nedemontujete písty, kvůlivá kontrole kroužků) spokojil jsem se pouze s vizuální a hmatovou kontrolou stěn válce a vaklů ojnice na pístním čepu a ložisku s klikovkou. Zdá se, že ložiska jsou bez vůlí a stěny válců hledké, bez vrypů. Taktéž jsem kontrolaval radiální vůle ventilů ve vodítkách a zdá se vše v pořádku, ani dříky výfukových ventilů nejsou očazené, což je neklamná známka netěsnosti. Vahadla a pružiny nejeví známky poškození nebo otlaků, tak jsem jen na brusné pastě párkrát zatočil ventily v sedlech a hlavy válců opět zkompletoval. ještě jsem zbavil dna pístů a spalovací prostor hlav nánosu přípečků a hlavy osadil na válce na nové originál těsnění pod hlavy. Víka vahadal dostaly nové těsnící kroužky.
Obrázek
Protože jsem měnil těsnění olejové vany, mrkl jem se i na olejové čerpadlo, stav vaček zdvihátek ventilů, odstředivý regulátor a povrch kluzného ložiska vývodu klikovky. Vše se zdá zachovalé a funkční. Víko vany jsem zatěsnil originál papírovím těsněním na Loctite pro lepení kartelů motorů. Ještě jsem osadil nová gufera na horní i spodní vývod klikovky. Dále pokračovala kompletace navěšených proprietek, tedy filtr paliva, oleje, vzduchu, výměna hadiček, svíček, svorek. Kompletně nová kabeláž na motoru včetně připojovacího konektoru a kompletně vyčištěný karburártor. Byla vyměněn elektromagnetický uzávěr trysky k zamezení samozápalů (původní měl demontovanou uzavírací jehlu a mě bylo divné jak funguje, když má ustřižený přívodní kablík). Dále jsem osadil čidlo tlaku oleje namísto původní zátky ve výku mezi válci, páč se mi zdá, že informace jestli maže motor je důležitější než jakási kontrolka, mně nejasného významu. ( rozvedu v části o elektrice). Ještě jsem zkontroloval uhlíky startéru a při té příležitosti srovnal komutátor a vyměnil vaklavá ložiska rotoru.
Motor jsem hezky posadil na štokrdli a začal parádit
Obrázek
Dostal novou elektrokabeláž a karburaci s novým těsněním včetně o-kroužku plovákové komory s novým elmag uzávěrem hlavní trysky
Obrázek
Kabeláž byla uložena do smršťovacích trubiček aby neplandala, byly osazeny opravené krycí plechy a vyčištěný ventilátor
Obrázek
Byl osazen horní kryt motoru
Obrázek
Byl osazen odlučovač oleje, palivové čerpadlo, všechny filtry a regulátor dobíjení baterie
Obrázek
Byly osazeny nové laufy. Všiměte si prosím opálené přední části v pozadí snímku, kde byl umístěn původní tlumič výfuku. Zvolil jsem koncept samostatného tlumiče pro každý válec, vyvedený vzhůru podél kapoty. To umožní lepší využití na realizaci předního závěsu na různé nářadí. Výfuky jsou výsledek vlastní konstrukce z topenářských trubek různých rozměrů, varných kolínek, a varných dýnek, z původního výfuku byly použity jen příruby výfukových kanálků.
Obrázek
Motor jsem odvezl kamarádovi, opraváři zahradních sekaček, který provedl seřízení karburátoru, změřil kompresní tlaky a těsnost klikové skříně a mazací soustavy. Vše bylo v normě, motor má s mými výfuky velice "kultivovaný" zvuk.
To je pro dnešek vše, příště se pustím do jiné části.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný

Uživatelský avatar
ladiki
Příspěvky: 3615
Registrován: úte pro 29, 2009 5:07 pm
Bydliště: Haná

Re: Hayter H1842

#7 Nový příspěvek od ladiki »

pěkná práce 8) těším se na výsledek ;-)

Uživatelský avatar
Navarson
Příspěvky: 827
Registrován: úte kvě 28, 2019 9:45 pm
Bydliště: u Nepomuku

Hayter H1842

#8 Nový příspěvek od Navarson »

ladiki píše:pěkná práce 8) těším se na výsledek ;-)
Děkuji, já také, už bych potřeboval sekat a traktorek je pořád ve stodole. Njn, Countax chce hold svoje, no :obchod:

Ještě se vrátím k některým postřehům při rozborce. Celé sběrací zařízení včetně koše má cca 40kg a 300l mokré trávy odhaduji na dalších 40kg. 80kg tedy visí na dvou ramenech zdvihacího zařízení, které má závěsy umístěné za sedačkou na nejzadnější části plechu blatníku, podepřeném zadní plechovou nástavbou šasí. Ramena závěsu jsou namáhaná na ohyb v místě zavěšení na zdvihací táhla. Co to provádí s plnou zátěží koše při drncání po nerovném terénu je nasnadě.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Toto jsou praskliny způsebené nadměrným zatížením materiálu, všechny vady se vyskytují pod zakotvením táhel závěsu. A zde je stav již kdysi opravovaného
příložníku zavěšení, tento je však součástí sběracího zařízení.
Obrázek
Závěs bude předělaný na způsob tříboďáku, podobně jako u dospělého traktoru. Podrobnosti budou v části o sběrném koši.
Ještě malá zmínka o kolech. Zadní pneu už mají svoje odslouženo, ale duše zatím dobrá
Obrázek
USA nám nějak puká. Přední pneu jsou naopak celkem v pohodě, zato duše už jsou v pánu
Obrázek
Zajímavé,že ráfky jsou prorezlé přední i zadní. Nejspíš koroze :zapomel:
Obrázek
A jedna nepříjemnost. Zadní kola jsou nasazena přímo na poloosy hydrostatu a zajištěna do záběru pomocí pera částečně v drážce hřídele a částečně v náboji kola. Nevím jaké tam působí torzní síly, ale takhle vypadají konce hřídelů po vyproštění z nábojů kol.
Obrázek
Musel jsem rozebrat hydrostat, diferenciál a odstranit kuželová kola, abych diferák nepoškodil a použil jsem hrubou sílu, abych hřídele vybouchal z kol. Nakonec jsem musel kola položit na trubku kolem náboje, spodní konec opřít o kovadlinu vzít větší kladivo a přes hlazenku vhodného průměru použít ještě větší sílu. Pak už to vylezlo.
A tady už jsou některé nově lakované části rámu traktorku, už opatřené nálepkami vlastní výroby
Obrázek
A také kapota. Néé není to němec, fakt je to pravý angličan. To jen abych trochu nakrkl souseda :jazyk:
Obrázek
Ve stodele jsem za trám připevnil vrátek a vznikající nový rám na něj zavěsil. Bude se hodit při montáži ovládání, závěsů a napínáků řemenů, umístěných pod šasí.
Snad trámek nepraskne, abych nedostal traktorkem po kebuli.
Obrázek
A pomalu přidávám další části
Obrázek
I funkční celek jsem vyzkoušel, zde rozeta řízení
Obrázek
Příště se pustím do elektriky, neb je načase, dokud nepřekáží další namontované části.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný

Uživatelský avatar
ladiki
Příspěvky: 3615
Registrován: úte pro 29, 2009 5:07 pm
Bydliště: Haná

Re: Hayter H1842

#9 Nový příspěvek od ladiki »

kapotáže a samolepky super 8) Budeš dávat moderní nízkošípové pneu dozadu nebo zase travní vzorek?

Uživatelský avatar
Navarson
Příspěvky: 827
Registrován: úte kvě 28, 2019 9:45 pm
Bydliště: u Nepomuku

Re: Hayter H1842

#10 Nový příspěvek od Navarson »

ladiki píše:kapotáže a samolepky super 8) Budeš dávat moderní nízkošípové pneu dozadu nebo zase travní vzorek?
Tak pořád to bude sekačka, do lesa s tím jezdit nebudu. Ale když už jsme u těch kol, zatím použiju ty původní, akorát přední dostanou nové duše, a až bude traktor pohromadě, prověřím jaký maximální průměr kol mohu použít vpředu i vzadu. Možná že s tím bude spojená problematika navýšení rozdílu ůrovně hnací a hnané řemenice kosiště a možné sklouzávání řemene. Otázka je do jaké míry dovolí spouštěcí mechanismus kosiště a sběrače trávy minimální výšku, jinak by bylo nutné vyrobit prodloužení zdvihů. Nyní jsou na traktůrku 15" v předu a 18" v zadu, představoval bych si 18" v předu a 20" v zadu. V těchto rozměrech, aby měly stejný vzorek za rozumnou cenu se mi nejvíce zamlouvají Kenda K-500 nebo BKT LG-306.

Teď ale z jiného soudku, toho elektrického. Původní elektrika byla tak nějak neučesaná, zřejmě po několikerém zásahu minulých majitelů. Původní forma byla rozřezaná a všude se vinuly samostatné vodiče, tu sem tam zamotané do sebe a zaizolované, v lepším případě spojené v čokoládě. Pod přístrojovou panelem je destička tištěného spoje, osazená především třemi relátky a několika elektronickými součástky, z nichž jsou 4 červené led diody tvořící veškeré kntrolky na palubním panelu. Dle návodu mají kontrolky z leva doprava tento význam: 1 Zapnuté kosiště (budiž, ale zapnuté sekání nelze přehlédnout ani jinými smysly, než vizuálně kontrolkou) 2 Symbol blesku (nechápu význam - tato kontrolka svítí při zapnutí klíčku do 1.polohy a zhasne pouze když běží sekání) 3 Symbol baterie (opět takový anglický humor, dle manuálu tato kontrolka svítí a to ČERVENĚ, pokud je dobíjení baterie funkční) 4 Parkovací brzda (v pořádku, beru)
Takhle vypadal hlavní kabelový svazek ve sloupku řízení
Obrázek
No řekněte, není to kabelová forma k pohledání? Zlatý Moskvič.
Obrázek
Uznávám, že jako elektonik bych se asi neuživil, ale vyzkoušeno a dělá co potřebuju (vlastní úprava desky tištěného spoje)
Obrázek
Po asi dvouhodinovém střídavém čučení do schěmatu elektroinstalace v manuálu staženém od Countaxu, a na tišťák, jsem jakž takž pochopil, jakou funkci mají mít relátka na desce. Je to celkem jednoduché, nastartovat lze jen pokud je aktivovaná brzda (brzdový spínač, první relé uvolní startér) Sekání lze spustit jen pokud je někdo v sedadle (sedadlový spínač sepne druhé relé) Sekání tedy lze sepnout (třetí relé) pokud je sedadlo obsazené a pokud je uvolněná brzda. Opačně to musí fungovat tak, že zapnuté sekání vypne při sešlápnutí brzdy nebo opuštění sedadla. Navíc pokud není aktivovaná brzda, tak musí při opuštění sedadla zhasnout také motor.
Úpravy na desce si vzžádaly také změny ve využití kontrolek. 1 Spuštěné sekání. 2 Spuštěné sbírání trávy (osazený spínač na páce zapínání zadního náhonu), 2 tlak oleje ( proto bylo osazeno čidlo tlaku oleje), 4 Parkovací brzda. Tišťák je připojen na elektroinstalaci 13pinovím konektorem se zařezávací svorkovnicí.
Obrázek
Všechny vodiče jsem odpojil, aby nová kabeláž byla napojena bez zbytečných dalších spojů. Pro napojování vodičů do této svorkovnice je nutno použít specíální kleště pro zařezávací svorky. Připravil jsem tedy nové vodíče v 10ti rúzných barvách průřez 1,5mm2 (do 10A),vodiče k baterii, hejno tatínků a maminek fastonů, a 2 až 6 polové konektory na fastony. Také smršťovací trubičky různých průměrů a spirálovou chráničku kabelových svazků.
Obrázek
Deska tišťáku byla nakalpnuta do klips pod palubní deskou, byly nainstalované spínače sečení, světel a spínací skříňka. Zvolna jsem podle předem připraveného (dokonce barevného dle barev které mám k dispozici) začal natahovat jednotlivé vodiče kam bylo třeba.
Obrázek
Nesmí se také zapomenout na kabeláž k sedačce, uloženou v kanálku pod středním nášlapem
Obrázek
Osadit a připojit spínač sepnutí zadního náhonu, jinak by vyšetřená kontrolka na palubce byla na houno
Obrázek
a také nezapomenout odbočku svazku na pojistkovou skříňku ( zajímavé, že v původní elektroinstalaci jsem žádné pojistky nenalezl, ani ty co mají být na tišťáku, ač v původním plánku se vyskytují.
Obrázek
Nakonec jsem celý svazek a jednotlivé odbočky umravnil do spirálové chráničky a smršťovacích trubiček a konce opatřil konektory
Obrázek
Pak ještě pojistková skříňka a usadit a připevnit baterii tak, aby nechtěla vystoupit za jízdy
Obrázek
Tak, elektrika je z krku, příště usadím motor a začnu nastrojovat ten propletenec táhel, napínákú, řemenů a mechanismů zespodu traktůrku
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný

Uživatelský avatar
DYK
Příspěvky: 14608
Registrován: čtv črc 12, 2007 1:33 pm
Bydliště: kósek od Brna

Re: Hayter H1842

#11 Nový příspěvek od DYK »

Jaká značka hydrostatické převodovky tam je? Jaký průměr mají poloosy?
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod

Uživatelský avatar
Navarson
Příspěvky: 827
Registrován: úte kvě 28, 2019 9:45 pm
Bydliště: u Nepomuku

Hayter H1842

#12 Nový příspěvek od Navarson »

DYK píše:Jaká značka hydrostatické převodovky tam je? Jaký průměr mají poloosy?

Je tam HydroGear 322-0750 s poloosama 3/4" (19mm) Převodovku proberem v zápětí.

Kompletace traktůrku pokračuje usazením motoru, napojením na elektriku, palivovou nádrž a ovládací bowdeny z přístrojové desky
Obrázek
Následuje doladění volnoběžných otáček a přizpůsobení maximálních otáček v poloze plynové páčky "do zářezu aretace" na 2600ot/min dle servisního manuálu Kohler (max krouťák). Přezkoušena funkčnost dobíjení a závislost funkce na brzdovém a sedadlovém spínači. Dokonce i kontrolky reagují na nově přiřazené funkce, tak se úprave tišťáku a zvláště znovunapojení připojovacího konektoru zdařilo.
Nyní nastal čas nastrojit traktůrek i zespodu, aby bylo možno seřídit napínáky řemenů a jejích táhla a ovládací páky zadního náhonu a zdvihu kosiště.
Obrázek
Tyhle hovadinky vyžadují postup s rozmyslem, jinak když něco uspěcháte, můžete i znova rozebrat, protože to co chcete namontovat potom, už tam mělo být, aby to nepřekáželo tomu potom :cert: Zvláště u napínáků řemene zadního náhonu a řemene pojezdu, které jsou těsně nad sebou, jsem se obvzláště vyvztekal.Obrázek
Tak ještě namontovat elektromagnetickou spojku kosiště a můžem se vrhnout na převodovku.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný

Uživatelský avatar
Navarson
Příspěvky: 827
Registrován: úte kvě 28, 2019 9:45 pm
Bydliště: u Nepomuku

Hayter H1842

#13 Nový příspěvek od Navarson »

Tak ještě mám trochu času, tak ta převodovka.
Z rozedraných konců poloos z obrázku někde nahoře jsem odloupal nedržící šupiny kalených vrstev a na dno původní drážky pro pero jsem navařil nová pera a zbrousil tak, aby šli nasadit původní ráfky
Obrázek
je to jen provizorní záležitost, než pořídím větší kola s disky na přírubu. Potom budou konce poloos s perem odříznuté a na zbytek bude vytočen klasický náboj s přírubou na disky, zasahující až ke skříni převodovky. V podstatě kus trubky která zesílí část poloosy čouhající z převodovky k masivnímu nákružku, na který se uchytí disk jako u auta. (už mám vymyšleno, použiji topenářskou navařovací přírubu). Zamýšlené zvětšení kol je již definitivní, páč jsem ověřil nasazaním původních a podložením vpředu i vzadu pkýnkama o daný poloměr schopnost přizpůsobení sekacího i zběracího zařízení na tuto výšku. Taktéž převodovka by neměla mít žádný problém, neb tento typ se v konfiguraci s 20" koly běžně dodával u John Deere a Torro. Mám na zahradě velké krtince, potřebuju hold větší kola, aby to moc nedrncalo.
Jak už jsem psal, součástky převodovky jsou celkem zachovalé. Nato, že jsem při rozborce vylil něco co olej připomínalo pouze na omak mastnotou, vzhledem spíše kofolu a viskozitou něco o málo hustšího než pomádu nebo dětský olejíček na prdýlku, tak to ušlo. Ovšem kromě třecích ploch válečků pumpy i motoru. U HydroGearu je zvláštní, že nechá klouzat ocelový váleček po hliníkové ploše centrálního dílu. Třeba u Tuff Torqu (aspoň tedy u K55, co jsem měl kdysi rozebranou), byly bronzové třecí vložky, něco jako futro klasického točivého kluzného ložiska. No podívejte se sami.
Na hliníkové centrální jednotce docela hluboké vrypy
Obrázek
motor
Obrázek
pumpa
Narozdíl od válců pístků, které jsem na magnetce srovnal ajncvaj
Obrázek
tak se srovnáním ploch na hliníku jsem uvázl. Oslovení operátoři 3D fréz chtěli peníze, že by snad bylo levnější zakoupit opravnou sadu (centrální díl) Nedivím se jim, naprogramovat frézu a vymýšlet upnutí obrobku nikdo nebude dělat zdarma. Naštěstí u piva proběhla líná huba holé neštěstí a hup, dostal jsem doporučení na jednoho staříka, bývalého zaměstnance škodovky. Ten řekl, něco to ošoupalo, tak to ošoupej taky napřed nahrubo, pak jemněji a pak nahladko. Takhle se prý dříve zabrušovaly navzájem pohyblivé části soustrojí. A výsledek se dostavil.
Obrázek
A protože mně pořád hlavou vrtala ta bronzová vložka, požádal jsem známého, aby zapnul laser a něco pěkného vypálil
Obrázek
Tak teď jsem spokojen :)
Obrázek
pumpa
Obrázek
a motor.
Tak ještě to dát dohromady. Připravíme si suroviny na zadělání v poměru, jak to zůstalo v kyblíku po rozborce
Obrázek
samozřejmě s novými gufery a ložisky, v mém případě i s 25 imbusy na sešroubování skříně převodovky s oblíbeným rozměrem UNC 1/4" x 1.3/4", protože 4 původní šrouby jsem přetrhl a pár ostatních jsem cítil, že k přetrhnutím jim zbývalo opravdu málo. (popisovat patálie s odvrtáním a obnovou závitů utržených šroubků snad nemusím, :vztek: )
Pak už to jde ale zase úplně samo
Obrázek
Všechny součástky před kompletací pečlivě ofukuji stlačeným vzduchem a potírám čistým motorovým olejem.
Obrázek
Nezapomenout na vnitřní gufera a čudlík nadzvedávání bypassu (bez této 5mm součástky by jste nemohli převodovku přepnout do "tlačícího" režimu)
Pak nasadit diferák včetně simeringů poloos
Obrázek
Nanést na styčné plochy půlek skříně těsnící hmotu, přiklopit a spojit pomocí těch nových šroubků.
Obrázek
Osadit gufera osaditelné zvenčí, nechat 24hodin odpočinout (kvůli vyzrání těsnící hmoty) a může se dolít olej
Obrázek
Převodovku nenaplním motorovým olejem, který je sice doporučený, ale známý strojař mi tvrdí, že jen proto, aby bylo zaručeno odplavování nečistot a kovových částeček při vzájemném sedání ozubených soukolí a sedání třecích ploch, to motorový olej prý umí. Já už prý mám převodovku zajetou, tak tam mám dát olej dle účelu. A protože pístová axiání hydraulické čerpadlo s řízením průtoku proměně naklápěcí deskou i pístový axialní hydraulický motor s pevně naklopenou deskou jso dle mého rozumu čistě hydraulické záležitosti, zvolím kvalitní hydraulický olej, nejlépe třídy HV s viskozitou (VG) alespoň 46. Až se to zahřeje, aby to nebyla vodička, co jsem z toho vylil při rozborce.
Ještě vyzkouším funkci pomocí vrtačky na vstupním hřídeli, a pokud bude v pořádku osadím řemenici a vrtuli a hydrostat půjde do traktůrku.
Na repasi kosiště, jak jsem avízoval, zatím dlabu. Pokusím se sehnat něco v inzerci, pokud by jsem neuspěl, pustím se do toho až po sezoně, teď potřebuji sekat.
Obrázek
Ovšem repasi sběrného koše jsem již započal, tak o tom zase příště.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný

Uživatelský avatar
ladiki
Příspěvky: 3615
Registrován: úte pro 29, 2009 5:07 pm
Bydliště: Haná

Re: Hayter H1842

#14 Nový příspěvek od ladiki »

pěkně pokračuješ 8) Těmto převodovkám moc nerozumín, ale nezdá se mi použití výlučně hydraulické oleje. Přeci jen jsou zde i převody. Pokud i výrobce píše olej motorový, tak vizkozitně podobné (dle daného typu) se jeví jako vhodnější použít UTTO olej, které umí splnit požadky hydraulického i převodového oleje...

Nebyla tam třeba ATF kapalina?

Uživatelský avatar
mape
Příspěvky: 1464
Registrován: pon dub 04, 2011 1:53 pm
Bydliště: Karlštejn
Kontaktovat uživatele:

Re: Hayter H1842

#15 Nový příspěvek od mape »

Krásná práce a pěkná dokumentace. Já jsem dával dohromady taky takový podobný traktůrek ale ne tak dokonale a přesto se vůle opět objevují.
K tomu vyztužení poloos pozor na ztrátu přirozené pružnosti toho hřídele. Dával jsem dohromady dvě mechanické převodovky ( jednu svoji a jednu na kšeft a když jsem mluvil s nějakým technikem že Sedlčan že servisu tak mi bylo řečeno že pokud ty hřídele vyztuzim nějak natvrdo že mi budou praskat hned u ložiska prevodovkY. Tak to ještě pořádně rozmysli. Já jsem ten traktor přivezl taky hodně zubožený ale nebyl nijak zásadně orezly tak jsem jen pospravil to nejhorší a hurá do provozu a až letos se chystám na další větší údržbu v oblasti vymezení vůli a podobně.
Jinak tyhle systémy se sběračem jsou super v tom že může být tráva i trochu mokrá... Nevýhoda pak ve velikosti a hmotnosti dozadu.
Jinak máš v tom super moturek. Já tam mám brixe 17,5 a taky paráda ... Je to neúnavný.
už žádné domadělané stroje. mám už jen své mazlíčky
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný

Odpovědět

Zpět na „Zahradní malotraktory“