ROSS VIZA . Projekt posledního majitele fabriky firmy Autovel nejvíce se mělo dodávat Armádě ČR a Ross R210.12 6x6 VV - podle rámcové smlouvy měly dodávky probíhat v letech 1998–2003. Společnost Roudnické strojírny a slévárny vyrobila ověřovací sérii 15 ks (celkem dodala armádě asi 21 ks) avšak roku 1998 patrně díky nepokračování objednávek armádou zkrachovala a licenci s veškerou dokumentací pak roku 2002 odkoupila Tatra s úmyslem schválené a do armády zavedené vozidlo vyrábět. Ukázalo se, že to není možné - kvůli změně výrobce by vozidlo muselo znovu projít armádními zkouškami a mezitím změněné legislativě by v původním stavu nevyhovělo. Některé použité díly u výrobců navíc vybíhaly ze sériové výroby - vozidlo proto prošlo významnou modernizací. O tři roky později byl pak představen veřejnosti při oslavách 60 let od konce 2. světové války a na brněnské výstavě IDET 2005 (vedle prototypu T-817 4x4) funkční vzorek oceněný cenou IDET 2005 postavený ve spolupráci s ÚVMV : ATS Tatra R 210.12 VV 6x6 M - šestistupňovou převodovku Eaton 4106D a sestup Rockwell BT 600R původní verze ROSS a původní nápravy ROSS (navržené i bývalými konstruktéry Tatry) nahradily agregáty firmy Praga Hostivař s ozubením Rába - 12°/2° převod 12 PS93 RPZV s řaditelným pohonem přední nápravy, původní kabinu Midliner a motor MIDR 06.02.26 W4 Euro I (II ??) Renault o výkonu 151 kW a momentu 655 Nm nahradily agregáty stejného výrobce novějšího provedení - kabina Midlum, motor DCi6WJ01 158 kW EGR Euro III, zvýšila se nosnost, vůz dostal homologovaný brzdový systém s ABS. Vedle vozu byl prezentován i skelet kabiny se zodolněnou podlahou proti účinku granátů a protipěchotních min a střešní lafetací kulometu UK vz. 59 (úprava SVOS Přelouč). Předpokládal se počátek dodávek koncem roku 2006 a měla vzniknout i verze 4×4.
Vzhledem k léta se táhnoucímu procesu zadání a objednání vozidel ze strany státu, bylo následně při obdržení výzvy k přistavení prototypů ke zkouškám nutno dokumentaci znovu přepracovat pro použití kabiny Midlum facelift Euro IV a motor DXi-7 Euro III, jelikož předchozí verze kabiny a motoru EGR již opět vybíhaly ze sériové výroby. Z důvodu dodacích termínů, zkušeností s kvalitou dodávek a zkoušek funkčního vzorku a 1. prototypu Tatra nakonec pro definitivní verzi v armádě zkoušených prototypů použila převodovku ZF a sestup ZF-Steyr (uvažované již tehdy pro odvozenou civilní verzi vozu Euro IV) a zkonstruovala na základě koupené dokumentace náprav ROSS ve spolupráci s firmou ADS Kopřivnice-Lubina (opět i bývalí konstruktéři Tatry) bleskově nápravy vlastní při aplikaci nově kotoučových brzd na všechna kola. Během armádních zkoušek prototypů se plně projevily nejednoznačnost a v některých bodech protichůdnost dlouho očekávaného zadání jaké auto vlastně armáda chce a rozpory v chápání hmotností na straně Tatra (legislativní definice) a armády (vlastní výklad), což vyústilo v neshody se zadáním medializované jako závady, úpravy prototypů, dokumentace a penalizaci výrobce za tímto způsobené zpoždění dodávek.
První Tatrovky z 20kusové ověřovací série původně objednaného počtu 556 kusů, vyrobené před koncem roku 2007 tak armáda převzala až 28. března 2008 ve vojenském zásobovacím středisku v Novém Jičíně poté, co byly upraveny dle závěrů a požadavků vzešlých z armádních zkoušek prototypů. V důsledku pohybu devizových kurzů Tatra nakonec dodala armádě v souladu se smlouvou o 7 vozidel více než byla původní objednávka. V srpnu 2009 armáda objednala dalších 30 vozidel ZČ s klimatizací za 100 milionů Kč. Celkem Armáda České republiky koupila 593 vozů Tatra 810 za cca 2,7 mld Kč (včetně servisní dokumentace, stanoveného objemu náhradních dílů, trenažérů pro výcvik řidičů, školení atd). Většina vozidel kontraktu byly valníky (536), 15 ks se zdvojeným ovládáním, krom prototypu bylo i několik dalších valníků po dohodě dodáno v provedení valník-pancíř, po 1 prototypu speciálních nástaveb, které až na uvedené kusy verze ZČ nebyly dále objednány - opci na další vozy do původně uváděného počtu až 977 vozů [1](s výjimkou 30 + 26 vozů ZČ) dodnes armáda nevyužila. V roce 2016 automobilka splnila dodávku dalších 26 vozů ZČ, tentokrát bez klimatizace, již pod označením Tatra Tactic, s čelní maskou faceliftu kabiny Renault Euro V a dodavatelem zodolněné podlahy byla nově společnost Tatra Defence Vehicle [1].
Pancéřování kabiny (V-P a PRAM) je provedeno zvenku přidanými nosníky a pláty na původní skelet kabiny, na který byly trvale doplněny upevňovací body pancéřování, což je teoreticky možné provést na každé kabině 810. Čelní sklo je nahrazeno plochým pancéřovým sklem (upraven mechanizmus stěračů), dveře, přední kapota a díly uchycení kabiny (pro vyšší hmotnost kabiny) jsou nahrazeny speciálními díly. S každou pancéřovanou kabinou je dodávána bedna obsahující plochá tenká skla, původní dveře, kapotu, uchycení kabiny a drobné díly, umožňující v případě potřeby pancéřování demontovat a vozidlo provozovat jako běžný valník (eliminuje se tím nevýhoda nižší užitečné hmotnosti vozu V-P a neplnění AČR požadovaného železničního profilu při přepravě po dráze).
Během sériové výroby ATS opustil linku i prototyp označovaný T 810 "Mission", který nemá nezávislá topení, zodolnění kabiny a střešní lafetaci, naviják a má vodorovnou polohu tlumiče výfuku pod rámem a na plošině naležato ukotvenou rezervu. Prototyp byl prezentován na výstavě IDEX 2009 v SAE a následně i testy v této zemi i sousední Saúdské Arábii, kde patrně slouží dodnes. Na výstavě IDEX 2013 byl prezentován podvozek s hákovým nakladačem (NaZ) - jedno z několika akvizičních vozidel dodaných právě do Saúdská Arábie.
Koncem roku 2009 byly vyrobeny prototypy plně legislativní civilní verze Euro V (s technologií SCR), která byla představena na brněnské výstavě Autotec 2010; v roce 2011 byla nabídka rozšířena o verzi s až 1+6místnou 4dveřovou kabinou Renault Midlum "crew cab" (výhradně s delším rozvorem). V roce 2010 byla civilní verze TATRY 810 použita jako podvozek pod nástavbu autojeřábu. Ve společnosti ČKD Mobilní Jeřáby a.s. byl vyroben první kus s nástavbou AD10 s teleskopickými opěrami. Tento autojeřáb byl, stejně jako první sériová civilní 810, exportován na Slovensko. Dosud se vozy objevily v kusových počtech v autoparcích zejména energetiků, plynařů a hasičů v ČR, Polsku a na Slovensku.
Ross Viza
Re: Ross Viza
Vozidla ROSS-Viza ve většině případů s červenou budkou Tatra jsou 4x4 a v menším počtu jako 6x6 většinou s HR (rukou). Tyto tzv civilní verze jsou postaveny na běžných nápravách typu Praga V3S, najde se i "poskládanec" s budkou Renault shodnou jako R210, ale na podvozku Vizy, kdy je posazena níž a používá původní světlomety jako Renault Midlum v 80-90letech (stejnou budku Renault používá i IVECO Magirus hojně používané Holandskou a Dánskou armádou, verze 4x4...). Ale vozidla ROSS R210.12 6x6 VV jsou zcela jiné původní vojenské konstrukce a vycházejí z vývoje Praga n.p. již z 80.let, jejich nápravy jsou zcela konstrukčně odlišné a dílově nezáměnné z vozidel Viza, tedy původní Praga V3S například poměr rozložení poloos je zcela jiný a třeba vlastní těla diferenciálů jsou větší. Tatra T810 plně pokračuje v koncepci R210 jako R210M s hlavním rozdílem v konstrukci brzd, kde na přání zákazníka byly původní bubnové brzdy nahrazeny kotoučovými s ohledem na schopnost vozidla jet hravě 120km/h. Změna budky a novější typ motoru jsou dány sortimentem vyráběným dodavatelskou firmou Renault...
Diskuze o tomto autě je na truck foru - http://truck-forum.cz/forum/viewtopic.php?f=21&t=468
Diskuze o tomto autě je na truck foru - http://truck-forum.cz/forum/viewtopic.php?f=21&t=468
V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.
Re: Ross Viza
V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.
Re: Ross Viza
Měli jsme jí před lety 6x6 s tmavě červenou boudou a nosičem kontejnerů. Nějaký prototyp, odkoupený ze státní zkušebny. Byla to hrozná mrdka. Motor v tom byl Alfa romeo nafta 6 válců, zkraje OK, dokud se nezačal srát, tak se zapalovali vstřiky, že nešly vyndat, vždycky se přetrhly, tak se několikrát měnily hlavy. Přední náprava nějaká dojebaná, 2x se nám ulomilo přední kolo, vždy v ostré zatáčce. Hydraulika a hákový nosič byl z avie, tak to natáhlo jen něco málo přes 3 tuny. Bylo to auto na ČOVce na odvážení kalů z česel, jezdilo 2x denně 15km na skládku a zpět.Koupili jsme to, jako náhradu PV3S, asi 10 let provozovali a pak se opět vrátili k PV3S. Rok to u nás stálo na place s posraným motorem, než se našel kupec. Když si pro to přijeli a natahovali to na podval, tak z volantu udělali 8-mičku, mělo to dvouramený volant, strašně slabý věnec a když nešel motor, tak neběželo servo nedalo se s tím pořádně zatáčet, volant se úplně vlnil.
Nevím, jestli bych u kolegy co s tím jezdil našel nějaké fotky.
Ti co to koupili do toho nacpali motor z Avie s turbem, asi půl roku to provozovali a pak radši taky poslali dál.
Nevím, jestli bych u kolegy co s tím jezdil našel nějaké fotky.
Ti co to koupili do toho nacpali motor z Avie s turbem, asi půl roku to provozovali a pak radši taky poslali dál.
Re: Ross Viza
Expedice Libye 2002
https://www.adventura.cz/tatrabus/expedice-libye/
https://www.hedvabnastezka.cz/expedice- ... FQPpOjbD1U
S Růženou do pouště v Africe.
https://www.adventura.cz/tatrabus/expedice-libye/
https://www.hedvabnastezka.cz/expedice- ... FQPpOjbD1U
S Růženou do pouště v Africe.
V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.
Re: Ross Viza
ROSS R210.12 VV 6x6
https://www.valka.cz/topic/view/41679
Unikát ROSS VIZA původně sloužil v uhelných dolech, v současnosti je ve službách hasičů ze Stříbrné Lhoty
https://www.pozary.cz/clanek/71333-unik ... rne-lhoty/
https://www.valka.cz/topic/view/41679
Unikát ROSS VIZA původně sloužil v uhelných dolech, v současnosti je ve službách hasičů ze Stříbrné Lhoty
https://www.pozary.cz/clanek/71333-unik ... rne-lhoty/
V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.
Re: Ross Viza
Návod k použití, schémata.
http://viza-ross.wz.cz/
http://viza-ross.wz.cz/