Jawa

Moderátoři: rezis, Leo

Zpráva
Autor
Slávek55
Příspěvky: 554
Registrován: pon úno 04, 2019 2:31 pm
Bydliště: Pelhřimovsko

Re: Jawa

#301 Nový příspěvek od Slávek55 »

Pavle,ten 2801 bych musel někde pracně hledat,ale ten 2926 bych ti asi našel .Mám tabulky,staré a vydané v roce 1978.Rozhodující je ale to,jak je otryskovaný-velikost trysek.Bývá napsaná na trysce.On se používal na hodně motorkách od 250 přez Kalifornii až po 350.Vypíšu typ podle knížky.
Jawa 350 typ 539
Jawa 250 typ 351-10-0005
Čz 250 typ 455
Jawa 250 typ 353/03
Jawa 250 typ590/00
Jawa 350 typ361/04
ČZ 175 Sport typ 470-00-005
Jawa 350 typ 631/05
Jawa 250 typ559/07
Jawa 250 Typ 590/00
Takže pošli velikost trysek a budem chytřejší.

pavel sk
Příspěvky: 13168
Registrován: sob lis 15, 2014 10:58 pm
Bydliště: Laz

Re: Jawa

#302 Nový příspěvek od pavel sk »

Slvek55: Dakujem za ochotu 8) . Ja nejake tie tabulky karboratorov mam, teda aspon pre tie u nas najcastejsie vyskytujuce sa motory. Nieco som nasiel aj na strankach Jawamaniak 8) Co sa tyka velkosti trisiek, tak to ja dobre viem ze byvaju znacene cislom a viem si ich ku danemu typu motoru a karobratoru aj priradit. Tie dva typy co som tu uviedol som si nebol uplne isty. Preto som sa tu na ne opytal. Tych karboratorov mam doma niekolko kusov v krabici. Niektore su uz na tom horsie (po mensej oprave by možno este pouzit isli, lebo väčšinou maju poohybane priruby). Jeden karbec co mam podla cisla pre 250-353, ma tak ohnutu prirubu, ze to nepochopim ako to tak niekto dokazal prehnut :-/ :pohlavek: :pohlavek: :pohlavek: Ten karbec musel niekto dotahovat trhakom na kolesa :pohlavek: :-/ Nasiel som ho raz v kovosrote. Bol kompletny vyhodeny aj s kusom odstrihnuteho lanka. Supatko ako nove (ja som mal u 350 horsie), ihla, pruzina, plavak, viecko plavakovej komory+ preplavovaci kolik, trisky, srobky, zavity ako nove :shock: 8) :-/ , neposkodene od srobovaka. Len ta priruba dokatovaná fest. Bolo mi ho ľuto tam nechat uz len kvoli tym vnutornostiam. Ale mam aj par peknych kuskov v NZ-toch s uplne novymi triskami zo skladov (s cias CSSR) pre moju vojandu 350-360, ale aj nieco pre panelku 250-559 so sitičom. Jeden kus 2926SBD17b mam 5 den namoceny uplne rozhodeny v kupeli PURESOLVE 8) . Cez vikend ho vyberiem riadne vyfukam skompletujem :)

honzaPP
Příspěvky: 831
Registrován: sob bře 13, 2021 11:17 pm
Bydliště: HK nebo Rychnovsko

Re: Jawa

#303 Nový příspěvek od honzaPP »

Na 250 jsem měl přesně tenhle problém - ohnutou přírubu. Jak se to trošku ohřálo, začal si motor pod tou přírubou tahat vzduch a když jsem vyřadil vylítl do takových otáček,že sem myslel,že se rozskočí. Na chcipnutí nepomohlo ani sundání fajfky ze svíčky. Co mi to dalo, než jsem na to přišel..... už jsem chtěl měnit gufera na klice když jsem si všiml té příruby. Zbrousil jsem jí na skleněné desce,dal nové těsnění a od té doby šlapala jak hodinky. Jen teď na ní nemám vůbec čas a tak je už několik let pod plachtou :zapomel:
Hinomoto N249

chobotek
Příspěvky: 11376
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Jawa

#304 Nový příspěvek od chobotek »

Klasická závada. Karburátor je přes plastový mezikus, přijde umělec, řádně to dotáhne, aby to těsnilo přece, mezikus se omáčkne a příruba ohne. Pak dáš nový mezikus a je problém.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

eli
Příspěvky: 243
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Jawa

#305 Nový příspěvek od eli »

Slávek55 píše: stř kvě 29, 2024 1:01 pm Pavle,ten 2801 bych musel někde pracně hledat,ale ten 2926 bych ti asi našel .Mám tabulky,staré a vydané v roce 1978.Rozhodující je ale to,jak je otryskovaný-velikost trysek.Bývá napsaná na trysce.On se používal na hodně motorkách od 250 přez Kalifornii až po 350.Vypíšu typ podle knížky.
Jawa 350 typ 539
Jawa 250 typ 351-10-0005
Čz 250 typ 455
Jawa 250 typ 353/03
Jawa 250 typ590/00
Jawa 350 typ361/04
ČZ 175 Sport typ 470-00-005
Jawa 350 typ 631/05
Jawa 250 typ559/07
Jawa 250 Typ 590/00
Takže pošli velikost trysek a budem chytřejší.
Tělesa karburátorů jsou podle zkušeností stejná, liší se otryskováním. Tady musím poznamenat, že jsem rozdíl v tělesech nepozoroval.
Před 40 lety jsem dával do chodu koňský postřikovač chmelnic z první republiky, kde byla v karburátoru ohnutá jehla, která posléze praskla. Přeměřil původní a zkoušeli jsme s kamarádem vyrobit novou a nedařilo se. Tak jsem zkoušel různé jehly, které se podařilo sehnat a vyhrabat. Nakonec na jedné burze se zadařilo. Ale co jsme zjistili při hledání a přeměřování bylo, že v tělesech karburátorů Jikov jsou různé trysky a také, světe div se, i různé jehly s nestejnou kuželovitostí. Přikládali jsme to možnému opotřebení, či snad zmetkovitosti a dál v tom nepátral. Ale před nedávnem jsem čirou náhodou viděl na YT nějakého servismana, který uváděl stejnou zkušenost včetně srovnání jehel měřením. Prohrabal jsem zbytek zásob a jednu odlišnou ohnutou jehlu našel. Nedopátral jsem se zatím proč tomu tak je, ale že se skutečně jehly lišily se mi po letech potvrdilo. Jehla má zásadní vliv na tvorbu bohatosti směsi a tím i chod motoru.

pavel sk
Příspěvky: 13168
Registrován: sob lis 15, 2014 10:58 pm
Bydliště: Laz

Re: Jawa

#306 Nový příspěvek od pavel sk »

Tie samotne telesa karboratorov vypadaju na oko rovnako, ale niesu. Podla cislovania maju rozne priemery difuzorov. Napr. 2926 ma priemer 26mm. Zase 2924 ma 24mm. Prve dvojcislie 29 znamena ze sa jedna o šupatkovy karborator.Mam jeden karbec ktory ma hlavnu trisku mimo difuznej trubice a mimo ihly.

eli
Příspěvky: 243
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Jawa

#307 Nový příspěvek od eli »

Zkusím se vyjádřit jasněji pro pochopení. Stejné je myšleno tak, že stejné provedení, např. deklarovaný průměr a pod., je skutečně stejné a neliší se bezdůvodně kus od kusu. Například průměr 26 je na všech karburátorech označených 26 prostě stejný. Označení 24 na všech takto označených znamená stejný průměr 24. Např. tryska 100 je vždy tryskou se stejným otvorem. Ale u jehel, které nemají žádné označení ani rozlišení, jsem se skutečně setkal s rozdíly v kuželovitosti, tj. s rozdílným průměrem ve stejné vzdálenosti od okraje (spodního). Přitom by podle všech katalogů jehly neměly být rozdílné. Proč tomu tak bylo a kam patřily ale nevím. Také jsem našel rozdíly např. v plovácích, které měly být stejné, ale nebyly (váha, rozměr), myšleno rovněž u totožného provedení a použití. Možná zmetky?
Kdysi bývala Mototechna v Nechanicích u HK, výprodej, kam jsem se právě dostal při shánění jehly na starý karburátor. Tam jsem např. koupil několik desítek karburátorů jawa/čz asi po 5 Kčs za kus, stovku jehel za 20 Kčs krabice, kroužků na tisíce, sady válců s písty celá bedna za 500,- atd a atd. Většinou se jednalo o motorové díly, podvozkové díly na starší stroje motorky, auta, které se již nevyráběly, domácí i zahraniční polské, německé sovětské, rumunské, občas i nějak poškozená plechařina. Odtud vše neprodané putovalo do šrotu, proto jsem postupně nasysloval všeho možného i nemožného, až byly i stodoly malé. Jehel mohlo být několik set kusů, tak jsem jich část roztřídil měrkou do 3 skupin podle průměru, ale prakticky jsem je vyzkoušel na třech jawách a kamarád asi na dvou čezetách. Na víc tuningu nebyl čas. Ale že byly jehly stejného provedení a použití různé, ačkoli se tvářily jako stejné a nebyly nijak označené a rozlišené, s tím jsem se setkal.

pavel sk
Příspěvky: 13168
Registrován: sob lis 15, 2014 10:58 pm
Bydliště: Laz

Re: Jawa

#308 Nový příspěvek od pavel sk »

S tymi rozdielnymi mierami ihiel som sa uz aj ja stretol 8) Dnes co sa predavaju nove ako ND. casto maju ku origo pôvodnej daleko. Potom sa aj ten motor tak sprava a reaguje hlavne pri prechode s volnobehu do cca. 3/4 plynu. Plavaky zvykli byt rozdielne hlavne vo vyske uzavieracej ihly. Rozdiel v hmotnosti bol zanedbatelny a na funkciu nemal vpliv. V minulosti som sa tiez v Jawach hrabal ovela viac ako dnes. Dnes to uz je len take sviatkove rozptýlenie :)

eli
Příspěvky: 243
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Jawa

#309 Nový příspěvek od eli »

Tak, dnešní repliky jsou občas i katastrofou, co do rozměru i materiálu.

pavel sk
Příspěvky: 13168
Registrován: sob lis 15, 2014 10:58 pm
Bydliště: Laz

Re: Jawa

#310 Nový příspěvek od pavel sk »

Jawáci. Je toto schematicke zapojenie statora Jawa a elektronickeho regulatora AEV zo zemnenim na + spravné ? Pripadne co je na tej scheme nespravne? Dakujem za odpoved :friends: Obrázek

Slávek55
Příspěvky: 554
Registrován: pon úno 04, 2019 2:31 pm
Bydliště: Pelhřimovsko

Re: Jawa

#311 Nový příspěvek od Slávek55 »

Pavle,to schéma máš správně,pouze tam máš špatně zakreslený ten odpor.To je jedno,protože ten odpojíš a demontuješ.Ty jsi ho nakreslil někde uprostřed mezi budícíma cívkama,ale ten je správně připojený na začátku budícího vinutí.Tam co je svorka M.
Já ti dám do odkazu schéma od výrobce.Vlevo je zapojení s kontrolkou dobíjení,vpravo s ampérmetrem.
https://postimg.cc/SYcQQptx

Slávek55
Příspěvky: 554
Registrován: pon úno 04, 2019 2:31 pm
Bydliště: Pelhřimovsko

Re: Jawa

#312 Nový příspěvek od Slávek55 »

Pro jistotu jsem ti ofotil manuál.
https://postimg.cc/mPywzzFQ

pavel sk
Příspěvky: 13168
Registrován: sob lis 15, 2014 10:58 pm
Bydliště: Laz

Re: Jawa

#313 Nový příspěvek od pavel sk »

8) Ja som ten odpor (cievku) a vlastne vsetko nakreslil v cca. polohach ako su namontovane na statore. Od tej cievky isiel kablik hore ku jednemu koncu statoroveho vinutia (to viem). Tu na scheme je nakreslena ako uz nezapojena (je u toho aj poznamka). Dokonca je ju dobre zo statora demontovat aby tam zbytocne nezavadzala. Este mam dotaz ci niekto kludne aj v CZ nepozna alebo nevie o niekom kto repasuje prevyja rotory. Podla mna to niekto niekde robit musi, lebo na bazosi pravidelne niekto inzeruje tieto stare zapalovania rotory a statory. A ja mam doma jeden rotor 55W s otcovej 250-tky, ktory je na oko ako novy bez poskodenia, ale je podla multimetra nikede prerazeny na kostru. Tak neviem ci by sa to oplatilo poslat niekde kde ho vedia zrepasovat (prevynut), alebo ho hodit do šrotu a kupit druhy. Mne nastastie zapalovanie a aj dobyjanie u mojej 350 pracuje ako ma este s origo jednocievkovym regulatorom na statore, ale AEV-čko mam uz doma zakupene vyse roka v zalohe, kdyby náhodou ... :) Teraz sa kukrírujem, liečim doma s Covidu, tak mam čas nad kadečim špekulovat :) :zapomel:
. Slávek55:Dakujem ti za odpoved 8) :friends: aspon niekto ...
Naposledy upravil(a) pavel sk dne úte říj 08, 2024 11:04 am, celkem upraveno 1 x.

Vedra
Příspěvky: 1429
Registrován: pát čer 26, 2015 6:06 pm
Bydliště: Frýdek-Místek

Re: Jawa

#314 Nový příspěvek od Vedra »

Zanes to do opravny elektromotorů ne?

Slávek55
Příspěvky: 554
Registrován: pon úno 04, 2019 2:31 pm
Bydliště: Pelhřimovsko

Re: Jawa

#315 Nový příspěvek od Slávek55 »

To převinutí rotoru jsem také řešil,ale již si nepamatuji kde to bylo.Možná to někde mám uložené.Ale pozor!!! to stojí asi 4 000 kč.To už si můžeš koupit WAPE.
Ten spálený rotor nevyhazuj.I ten má svoji cenu a kupuje se.

Odpovědět

Zpět na „Auto Moto koutek“