Motorové kolečko - motůčko

vleky, káry, vozíky, návěsy, cisterny, vyvážečky, hnojáky, ...

Moderátoři: rezis, Leo, Malboro

Zpráva
Autor
eli
Příspěvky: 283
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Motorové kolečko - motůčko

#181 Nový příspěvek od eli »

To jsem také tvrdil, že problém má v baterii, v kabelech, velký přechodový odpor někde, ale nebylo tomu tak. Měl kolečko na stavbě domu, dokonce potom dvě a stěžoval si, že u větší překážky při pomalé jízdě se samo zastavuje. Jakoby cítilo větší odpor než zvládne a přestalo táhnout. Při plynulé jízdě to nebylo znát. Sám jsem na to koukal a nechápal. Ale například u motůčka, které jsem viděl jezdit, i si ho několikrát vyzkoušel nic takového nebylo. Prostě táhlo nepřetržitě, buďto si hráblo kolo, nebo se jen snižovala rychlost, ale nezastavil se motor.

Fizz
Příspěvky: 8682
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: Motorové kolečko - motůčko

#182 Nový příspěvek od Fizz »

Je dobré změřit proud. Pokud na baterce bude významně klesat napětí proud poteče tak to shoří proto tam bývá nějaká ochrana.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5608
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Motorové kolečko - motůčko

#183 Nový příspěvek od thovt »

Závady se špatně hledají.

eli
Příspěvky: 283
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Motorové kolečko - motůčko

#184 Nový příspěvek od eli »

Pravda, hledat závady, když ani nevím jak má věc správně fungovat není jednoduché. Když se ale stejná vada projevuje stejně u dvou nových, tak si myslím, že to bude spíše vlastnost. Nějaký druh ochrany. Proto mám obavu, že dvě samostatná kola s vlastním motorem se mohou projevovat stejně vadně v případě větší překážky na jedné straně. Podobně jako se chová např. kultivátor od Mountfildu, který má obě kola prakticky napevno, jen s určitou obvodovou vůlí. Proto přejíždění překážek, zatáčení je obtížné a vyžaduje sílu a velké soustředění na to, které kolo aktuálně zabírá a na kterou stranu se stroj bude stáčet až zabere i kolo druhé. Žena s tím k vůli nepředvídatelnému cukání do stran proto odmítala jezdit. U Tera-vari je pohon kol řešený jinak a lépe.
Mám obavu, aby dva motory v kolech nedělaly podobný problém, kdy jeden zabírá a druhý se náhle vypne a zapne.

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5608
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Motorové kolečko - motůčko

#185 Nový příspěvek od thovt »

Pochybuji že budou dva elektromotory otáčet synchronně , tech problémů je víc.
No když uvažuješ o Vari tak ještě http://nasetraktory.sk/forum/viewtopic. ... acc9bbe01f
na youtube už to vyrobil nějaký kutil.
Čínský diferencial a uzaverka v jednom je jednoduchý musí prohrabnout jedno kolo aby tahla obě nic se nenastavuje jako u vari na kolech.

eli
Příspěvky: 283
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Motorové kolečko - motůčko

#186 Nový příspěvek od eli »

Použít něco ze systému Vari nejde, jen jsem se zmínil, že by mohl být obdobný problém se dvěma nezávislými motory ve větší vzdálenosti od sebe. Když už jsem o tomto uvažoval, vzpomněl jsem si na výrobce Balcar, který svého času nabízel hliníkovou nápravu s diferenciálem. Měl jsem tu možnost si ji několikrát vyzkoušet na jeho prodávaných strojích a můžu říci, že takto jsem si představoval ovládání a chování jednoosého traktoru. Bohužel, už jsem jeden měl a na další neměl peníze. A když už byly, tak zase nebyl stroj. Proto si myslím, že kompaktní diferenciál s převodovkou a jedním motorem se bude ovládat lépe, než náprava se dvěma motory samostatně ovládanými.

eli
Příspěvky: 283
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Motorové kolečko - motůčko

#187 Nový příspěvek od eli »

Elektrické kolečko je doma, dvoukolové Extol industrial, nosnost 260 kg. Dojezd 18 km, 2-3 hodiny. Motor uvádějí 500W bezuhlíkový, baterka 40V/6Ah. Přepínač plného(Turbo 100%) a redukovaného výkonu 50%. Sestavil a vyzkoušel jeho práci. Naložil pytle, nejprve 150kg. Motor po rovině (hrbatý dvúr) snad nevěděl, že něco veze. Do kopce, kam budu jezdit jen málo znatelný rozdíl v tahu. Doložil náklad na 200kg, po rovině žádný rozdíl, jen rozjezd byl o málo měkčí, příjemnější. Do kopce bylo nutno o málo přidat páčkou na výkonu, ale ani redukovaný výkon na plno jsem nestíhal uběhnout. Turbo režim je vhodný pro normálního zdravého člověka, který může chodit i rychle a udržovat kolečko s 200kg. Pro mne je výkon, resp. max. rychlost až velká.

Podstatnou vadou konstrukce jsou nasunovací rukojeti upevněné pouze objímkama jako sedlo na bicyklu. Okamžitě po zvednutí rukojetí a rozjetí kolečka se kroutí na všechny strany. Tady jedině svrtat trubky a šroub skrz, nebo svár. Asi za 20 min ježdění s nákladem ubylo napětí ze 42V na 41. Pro mne naprosto dostačující.
Kolečko se přijemně rozjíždí, jen regulace rychlosti palcem bude potřebovat nějakou stavitelnou zarážku pro omezení rychlosti, protože citlivost je velká právě v počátku. S kolečkem se manipuluje velmi snadno, pokud se udrží malá rychlost, tak se otáčí prakticky na místě. Vysejpání nákladu jde velmi lehce, ale úhel vyklopení korby přes kola jejím opřením o zem neumožňuje vysejpání na hromadu. Musel by se dopředu přidat oblouk jako u klasického kolečka.
Ještě s ním trochu pojezdím a potom se dám do přestavby.

Uživatelský avatar
Piston
Příspěvky: 388
Registrován: pon říj 22, 2007 7:22 pm
Bydliště: Místek u Frýdku

Re: Motorové kolečko - motůčko

#188 Nový příspěvek od Piston »

Díky za informace. Pořádně to otestuj a klidně ještě napiš.
Pivo je moje palivo.

eli
Příspěvky: 283
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Motorové kolečko - motůčko

#189 Nový příspěvek od eli »

Srovnám s origo motůčkem, které jsem několikrát s nákladem vyzkoušel. Předně, dvoukolák extol má regulaci rychlosti oproti prvnímu motůčku, které nemělo. Rozdíl je tedy v rozjezdu, kdy motůčko vyrazilo ihned v před plnou rychlostí, oproti pozvolnému rozjezdu nynějšího extolu. Motůčko s regulací rychlosti se chová podobně jako extol. Rozdíl je však s jízda s nákladem, kdy extol s nápravou uprostřed se mnohem lehčeji nese v rukách než u motůčka.

Pokud je náklad vyvážený, tak ruce nenesou prakticky žádnou zátěž, ale kolečko má snahu jízdou přes překážky rukojeti střídavě přizvedávat, nebo přitlačovat, proto je lepší pro stabilní chování nechat trochu váhy na rukojetích. Podstatný rozdíl se také projevuje při vyklápění těžšího nákladu, kdy dvojkolku extol stačí velmi lehce přizvednout a 150kg je složeno. Naproti tomu jsem měl s motůčkem mnohem větší problém náklad (asi 120kg) zpočátku zvedat. Avšak motůčko vlivem předního oblouku lépe vysejpá na hromadu než dvojkolka, která se opírá o přední hranu korby. Pokud jsem chtěl i s dvojkolkou dobře vysejpat, bylo třeba celé kolečko dále převracet přes hranu korby, což je náročné na sílu, přičemž se nedá stejně dobře vysejpat na hromadu jako motůčko.

Shrnuto, dvojkolka v počátku zvedání prakticky nepotřebuje žádnou sílu, ale naopak až v závěru, pokud je potřeba korbu dát do svislé polohy a vysypat něco lepivého ( mokrý písek, hlína, hnůj). Pro štěrk a suchý materiál to potřeba není, ale pro ostatní již potřeba bylo. Oproti tomu motůčko to má přesně obráceně, zpočátku je síla potřeba, na konci nikoli a vše vysype dobře i na hromadu, což u dvojkolky stejně dobře nejde. Ale celkově motůčko potřebuje sílu na vysejpání větší. U dvojkolky se dá místo dalšího převracení korby na vyškrábnutí použít nějaké nářadí (lopatu např.)

Pokud je třeba vozit těžší náklad na delší vzdálenost, tak dvojkolka je mnohem lepší a méně únavná. S motůčkem se dá ale lépe manévrovat, protože má jedno kolo, oproti dvojkolce, která je méně vhodná na větší překážky a různá úzká přejezdová prkna a podlážky, jak to bývá na stavbách. Ale na běžném terénu (uježděný makadam, ztvrdlé prohlubně od vzorků traktoru)) se chová dvojkolka s diferenciálem výborně. Při najíždění na překážku (cihla) je nutno věnovat pozornost ke které straně se kolečko bude snažit stočit, což u motůčka nebylo třeba. Proto se domnívám, že motůčko je lepší pro výrazně horší terén, přejíždění větších nerovností (cihla, obrubník) a manévrování než dvojkolka, která vyniká hlavně lehkostí v rukách bez ohledu na náklad. Pohledem důchodce invalidy mohu říci, že motůčko je na hranici dlouhodobější použitelnosti, ale pro zdravého naprosto bezproblémové, kdežto dvojkolka s diferenciálem je právě pro invalidu jak dělaná. Proto bych dvojkolku s klidem doporučil všem chromým a slabším jedincům, ostatní mohou vodit cokoliv.

jean
Příspěvky: 3914
Registrován: stř zář 22, 2021 8:15 pm
Bydliště: Europa

Re: Motorové kolečko - motůčko

#190 Nový příspěvek od jean »

Krásne porovnanie, eli 8)

Vladimír Šimo
Příspěvky: 3063
Registrován: ned led 20, 2008 5:07 pm
Bydliště: Podžalí

Re: Motorové kolečko - motůčko

#191 Nový příspěvek od Vladimír Šimo »

e čtvrtek má tátovi dorazit motůčko koňka, čtyřkolový to stroj. Tak jsem zvědav jak mu to bude vyhovovat. Poreferuju.

eli
Příspěvky: 283
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Motorové kolečko - motůčko

#192 Nový příspěvek od eli »

Tak přestavba dvoukoláku Extol dokončena. Použita původní náprava s koly, kastlík baterie s řídící jednotkou a páčkové ovládání pojezdu. Základem je bedna z plechu délky 100, šířky 70, výšky 30 cm. Náprava s koly šířky 70cm, proto bedna v přední části patřičně zúžená. V zadní části plechová konzole pro třetí otočné kolo stejné velikosti ovládané krátkou ojí zakončenou oválnou rukojetí vyrobenou z řídítek bicyklu (22mm), aby šla nasunout objímka s ovládáním.
Nad bednou je rám vyklápění s oky v předu. V bedně je v předu kompletní náprava, nad ní připevněna pístnice s výsuvem 40 cm (z roudnické 6m sečky) směřující šikmo vzad s okem připevněným k výklopnému rámu (jekl). Na rám přichycená korba z nerez plechu 1mm 140x80x25 s dvojitým dnem. Prozatím napevno šrouby. V plánuje výměnná menší a na převoz dřeva, tedy bude připevněná jen s oky a čepem. Vršek bedny je zakrytý plechovými dílci se šrouby a jeden s otvíráním k rychlému přístupu dovnitř.
V bedně je původní schránka na baterii s řídící jednotkou (pod dvířky), dále elektrické dvojčinné čerpadlo Vevor a baterie 12V 100Ah. Ovládání vyvedeno k oji. Na další dvě baterie pojezdu jsem vyrobil plechovou schránku a umístil ji na zadní stranu bedny spolu s odpojovačem, voltmetrem a zásuvkou nabíjení pro 12V baterii, aby se nemusela odkrývat bedna. Výklop trvá 3 s, se zátěží o 1-2 více. Zpátky však jen 2s, což musím omezit průtokem. Stačilo by zřejmě i jednočinné čerpadlo.

Domníval jsem se, že větší váha přinese zátěž pro 500W motor, který se bude pomaleji rozjíždět. Zpomalení je trochu poznat, ale stále jede příliš rychle. Páčka pojezdu umí plynulý rozjezd z 0, ale citlivost je stále moc vysoká. Po delší práci s lopatou je problém s citlivostí prstů pro tak jemné ovládání. Namontoval jsem mechanický doraz páčky (malý plastový zvoneček z bicyklu), pásnul přesně. Ale přestavění dorazu na normál je nepraktické. Chtělo by to nějak elektricky (odpor pevný, stavitelný, nevím) a jen ovládat na řídítkách přepínačem (želva-zajíc). Napadlo mne i zdvojené ovládání (dva stejné ovladače) k jedné řídící jednotce. Jeden s dorazem, druhý bez. Ale nevím co na to jednotka řekne. Problém byl, jak prodloužit kabely ovládání. Původně jsem chtěl krátké kabely nahradit delšími, ale právě 10 žílový kabem ovládání a miniaturní fastony v konektoru mne vyvedly z omylu. To je pro mne nadlidský výkon, na 1cm2 spojovacího konektoru napájet 10 vodičů. Tak jsem kabely přestřihnul a prodloužil. Pájka, izolace, husí krk. Jak jsem nechtěl, tak se stalo. Hledám někoho, kdo to umí, abych to předělal. I přes větší váhu má motor 500W sil až až. V malém prostoru manipulace je nepraktická příliš velká akcelerace, kdy se pořád nechtěně někam nebo na sebe najíždí. Omezení maximální rychlosti pro manipulaci je nutno nějak elegantně vyřešit.

Uživatelský avatar
pavolmakys
Příspěvky: 2401
Registrován: čtv led 01, 2009 12:56 pm
Bydliště: Žilina

Re: Motorové kolečko - motůčko

#193 Nový příspěvek od pavolmakys »

Skúsim reagovať, Bežné pri týchto jednoduchých zariadeniach je páčka zapojená ako potentiometer, teda poloha páčky reguluje napätie ktoré je prevedené do riadenia. Teda je tam regulovatelny odpor, kde na konce je prevedené + a - plávajúci stred ide ako vstup do riadenia akú signál na požadovanú rýchlosť. Ak zmerias celkový odpor, povedzme bude 1kohm, a predradis na jednostrannú či pred + alebo mínus tiež 1 kohm, zmenia rozsah regulácie a teda chodu páčka od 0 do 50 percent alebo od 50-100 percent pôvodnej hodnoty napätia a teda aj rýchlosti. Tento predradeny odpor môžeš skratovať nejakým vypinacom a mať normálny rezim. Tak to potrebuješ mať,?
Zetor 5645 (motor 69O1+tazka naprava)

Uživatelský avatar
pavolmakys
Příspěvky: 2401
Registrován: čtv led 01, 2009 12:56 pm
Bydliště: Žilina

Re: Motorové kolečko - motůčko

#194 Nový příspěvek od pavolmakys »

Este ma napadlo, že ak to potrebuješ mať v inom rozsahu, tak pridaný odpor nebude mať rovnakú hodnotu, ale väčšiu, prípadne menšiu.
Zetor 5645 (motor 69O1+tazka naprava)

eli
Příspěvky: 283
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Motorové kolečko - motůčko

#195 Nový příspěvek od eli »

Děkuju za pomoc. Tak nějak jsem si představoval, že regulace asi funguje. Na ovladači je tlačítko přepínání směru jízdy, přičemž vzad jede pomaleji. Druhý přepínač je do režimu "turbo". Ten znamená, že omezené otáčky motoru pro normální provoz se ještě zvýší, ale jen pro jízdu vpřed. Třetí přepínač je elektrická brzda. Má představa je použít čtvrtý ovladač - přepínač, který by, na rozdíl od přepínače "turbo", rychlost (otáčky) naopak výrazně omezil. Ideálem by byla možnost i toto omezení mít někde regulovatelné. Mám obavu z rozdílného chování za tepla (nyní) a v zimě, případně v mrazu. Přeci jen bude denně v provozu, tedy 365 dní.
Teoreticky mne napadlo celé pásmo regulace posunout směrem dolů, tedy přepínač normal/turbo používat jako přepínač pro zpomalenou jízdu a režim turbo by zajistil normální jízdu. Stejně se režim turbo nedá moc používat. Měření jsem schopen provádět, pájet trochu umím.
Každý chce svoje elektrická vozítka zrychlovat, já naopak zpomalovat. Moje původní myšlenka celkového zpomalení byla v mechanickém řešení, kdy kola by nebyla přímo na nápravě, ale z této řetězy jen poháněná. Důvodem byla spíše obava, že motor 500W nebude mít dostatek sil při nízkých otáčkách, což se nepotvrdilo.

Odpovědět

Zpět na „Dopravní technika“