Baz 175

Moderátoři: rezis, zdeněk 1

Zpráva
Autor
jawarmaniak
Příspěvky: 108
Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
Bydliště: Slavkov a Boskovice
Kontaktovat uživatele:

Baz 175

#1 Nový příspěvek od jawarmaniak »

Tak jsem si pořídil nového mazlíka.

Objevil jsem ho na bazaru, Bazoši, tak se jmenuje Baz... Hned na první pohled mi padl do oka pěkným dílenský zpracováním i stavem. Člověk, co to postavil, byl nejen šikovný, ale uměl nad tím při stavbě přemýšlet no a poslední majitel ho zase vzorně udržoval a hlavně moc nezničil. Prostě ideální kousek do sbírky :)

Motor ČZ 175/502 skútr, zapalování magneto DT54
Přední náprava domácí výroba
Zadni náprava UAZ?
Brzdy hydraulické na zadek s čidlem brzdového světla (příprava na světla)
Hydraulika ano, zadní
Převodovka 4 rychlosti v motoru + druhá převodovka 4+R zřejmě Garant?

Poprosím o identifikaci zadní nápravy a převodovky, vůbec si tím nejsem jistý. Dokážete identifikovat přední kola? Rád bych sehnal poklice.

Do budoucna bych chtěl dodělat blatníky, možná přední hydrauliku, rozvaděč má ještě volné pozice.
Také bych chtěl vyrobit plechový kryt kardanu, moc se mi nezamlouvá točící hridel tak blizko nohou a šňůrek od bot. Mam doma pěkný kousek kartáčovaného nerezového plechu, takže už vím, kam s ním.
Na hřídeli, která pohání čerpadlo a kardan je upevněná ještě jedna volná rozeta, takže přemýšlím nad tím, že na ni dám řetěz a budu jí pohánět malé dynamo nebo alternátor, takže bych pak mohl dodělat světla. Ale to někdy časem..

Určitě si zaslouží traktůrek vyčistit a jinak ho nechám, jak je. Super jsou jeho mikrorozmery, délka 208cm, šířka 78cm, výška bez výfuku 78cm.


Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek

Fotky z inzerce od původního majitele
ObrázekObrázek ObrázekObrázek

Uživatelský avatar
Killer Koly
Příspěvky: 2751
Registrován: pát dub 10, 2009 1:24 pm
Bydliště: Strakonice

Re: Baz 175

#2 Nový příspěvek od Killer Koly »

jestli maji predni kola roztec sroubu 4x160 a jsou 14", tak by mohly byt z W 311. podobne kola byly i na skode popular nebo tudor, tam si ale nejsem jisty poctem sroubu
Ferda Mravenec, práce všeho druhu

jawarmaniak
Příspěvky: 108
Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
Bydliště: Slavkov a Boskovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Baz 175

#3 Nový příspěvek od jawarmaniak »

Předni kola jsou 13"
Obrázek

Kdyby pomohlo, tak tehlice jsou fabricke, doufám k tomu patří

Obrázek
Obrázek
Obrázek

jawarmaniak
Příspěvky: 108
Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
Bydliště: Slavkov a Boskovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Baz 175

#4 Nový příspěvek od jawarmaniak »

Takže kola jsou skutečně dle všeho Wartburg/Trabant. Náboje jsou Wartburg, díky za nasměrování. Takže hledám poklice :D

Čím víc Baze obhlížím, tím více mne udivuje zručnost, s jakou byl postavený. Opravdu smekám nad zručností tvůrce i jeho strojním vybavením.

Otočný čep přední nápravy je vyrobený z kardanoveho kříže, takže je v pouzdrech a nápravu tak lze snadno odpojit. Navíc je ze spodní strany zachována příruba, takže vznikl bod na zavěšení předního neseneho nářadí, případně bod pro zvedání.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

V čumáku jsou umístěné dvě nádrže z pionýra. Jedna je palivová, druhá zastává funkci nádrže na hydraulický olej - opravdu chytré řešení.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Jak jsem popisoval, zubové čerpadlo pohání společný hridel pro náhon druhé převodovky. K dispozici je druhé volné ozubené kolo. Buď pro pohon dalšího zařízení, nebo, a to si i myslím já, rozteč odpovídá motorům Jawa, čili bylo už při stavbě počítáno i se zástavbou motoru o vyšším výkonu.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Zubové čerpadlo je původem ze servořízení Liazek a Matesa. Ve špičce(a po vyřazení omezovače tlaku) dokáže dát cca 25l/min při 12 barech. Na motor 175 bych řekl, že je dokonce i předymenzované. Ale funguje to. Vždy závisí na použité pístnici.

Hřídel volantu má celkem tři klouby, aby se vyhnul motoru. Volant odhaduji na Trabant?
Obrázek

Příruba na magnetové zapalování DT54 je opravdu profi práce soustruhu a frézky.

Plyn má tenhle traktůrek ruční. Páčka má třecí brzdu a aretací.
Obrázek Obrázek

Brzdový válec jsem ještě neidentifikoval, stejně, jako nádobku na brzdovou kapalinu a převodku řízení. Pokud to někdo poznává, pište :) Brzdový válec odhaduji na Wartburg. Mohl by být?
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Jinak jsem si naházel převody do tabulky a rychlosti mi vycházejí od 0,5km/h na volnoběh až po maximálku někde kolem 31km/h.

Uživatelský avatar
Killer Koly
Příspěvky: 2751
Registrován: pát dub 10, 2009 1:24 pm
Bydliště: Strakonice

Re: Baz 175

#5 Nový příspěvek od Killer Koly »

volant urcite neni z trabanta, je mu jen podobny. tipoval bych to na moskvice
Ferda Mravenec, práce všeho druhu

jawarmaniak
Příspěvky: 108
Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
Bydliště: Slavkov a Boskovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Baz 175

#6 Nový příspěvek od jawarmaniak »

Chtěl bych doplnit Baze o světla (mám nachystaná stará kulatá - zetorácká), proto jsem řešil, kde vzít dostatek elektrického proudu pro jejich napájení. Protože je na motoru magnetové zapalování z Détíka, nepotřebující baterii, logicky motor přišel o dynamo, které nejen plnilo funkci startétu, ale i generátoru elektrického proudu.

Základním požadavkem bylo, aby palubní síť nepotřebovala baterii, protože, jak všichni víme, je to jen zbytečná komplikace a zdroj problémů. Dalším požadavkem byla palubní síť 12V a výkon alespoň 60W.

Celkem se vytříbyly jen dvě varianty:
  • Odstranění magnetky z DT a montáž sady bezdotykového zapalování VAPE. Asi nejlepší varianta, ale má to celkem dvě velké ale. Za prvé je to cena. Sada Vape je dnes v bratru 8-9000Kč, což jsou 2/3 ceny celého traktůrku. A vzhledem k tomu, kolikrát do roka bude v provozu se tato investice nemůže nikdy zaplatit. Druhým ale je, celkem logicky, odstranění zapalka DT. Mě se to takhle líbí a chci to zachovat generacím příštím. Přeci jen si s tím dal původní tvůrce dost práce a byla by škoda, likvidovat to :)
  • Dodatečná montáž pohonu externího generátoru (alternátoru). Tato možnost se mi jevila, jako lepší. Ovšem nelze v tomto případě použít jakýkoliv alternátor. Základní požadavek - bezbateriový provoz, vyžaduje, aby se použil alternátor s permanentními magnety, tedy takový, který nepotřebuje externí buzení. Klasické automobilové altíky nelze použít. Jsou navíc i zbytečně velké a mají velký odběr výkonu motoru. Proto jsem zvolil Alternátor, používaný na malých japonských traktorech Kubota, Iseki a na Bobcatech. Průměr rotoru je pouhých 80mm a celý domek má délku jen 140mm. Pro malý motocyklový traktůrek je jak stvořený. Při jmenovitvých 14V dává 14A, což odpovídá výkonu asi 170W, což je více, než dostatečné.
Obrázek
Alternátor Kubota
Obrázek
12V 14A
Obrázek
Součástí rotoru je řemenice
Obrázek
Regulátor Vape R67


Střídavé napětí z Altíku povedu na střídavý Regulátor napětí Vape R67, který zvládá regulovat až do 200W. Celá palubní síť tedy zůstane neusměrněná, což žárovkám nevadí a místo klaksonu použiju bzučák. Díky výkonu alternátoru budu moci namontovat i zásuvku pro napájení světel přívěsu. Výhodou tohoto řešení je navíc i to, že odběr výkonu je přímo úměrný na odběru proudu. Pokud nebudou světla spustěná, nebude alternátor v postatě odebírat motoru žádný výkon, obvod je uzeměný (vyzkratovaný, takže cívkami neteče žádný proud). Nevýhodou však bude skutečnost, že bez běžícího motru, nebudou světla svítit (daň za to, že nebude třeba baterie).

Součástí rotoru alternátoru je i řemenice, takže logickou úvahou je, pohánět jej řemenicí, kterou má motor vyvedenou z levého karteru na ventilátor. No a protože hned za válcem prochází řídící tyč volantu, musí se altík umístit před válec ke straně výfuku, Bude potřeba proříznout v karteru okénko, kterým bude řemen procházet. Napínání řemene budu řešit druhou vzpěrou altíku nebo pomocí napínací pružiny, uvidím, jak mi to tam všechno vyjde rozměrově. 8) Celkový výsledek by měl vypadat asi nějak takto:

Obrázek Obrázek Obrázek

Jakmile mi altík dorazí poštou, zkusím to namontovat. Pokud to bude fungovat tak, jak jsem si to vymyslel, namontuji světla a elektroinstalaci vložím pěkně do bužírek, aby to mělo nějákou štábní kultůru.

Fizz
Příspěvky: 7986
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: Baz 175

#7 Nový příspěvek od Fizz »

Když dáš delší řemen a opěrné ložisko na hranu karteru nemusíš nic řezat. Pikud ho uděláš jajo napínací zjednoduší se ti montáž altíka. Nebo to můžeš udělat přímo jako "místo" ventulatoru kdy ja původní srouby dáš společný držák altíka a vodící kladky/ložiska.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

jawarmaniak
Příspěvky: 108
Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
Bydliště: Slavkov a Boskovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Baz 175

#8 Nový příspěvek od jawarmaniak »

To s tou opernou kladkou mne samozřejmě napadlo. A asi bych to tak i řešil, kdyby ten motor nebyl ořezaný, ale pravý karter již má vyříznuté vedení pro řetěz směrem dolů a levé víko je již také upravováno. Napínací klada samozřejmě bude výhodná, protože ti zvýší opásání řemenic, ale tady by to muselo být naopak, tedy altík na straně karburátoru. Napínací kladka se nemá nikdy umisťovat na tažnou stranu řemene, ale na tlačnou. A tady je problém s volantovou tyčí, altík se na tu stranu nevleze.

Ještě přemýšlím nad přímým spojením altíku a hřídele větráku, ale uvidím, zda by to vůbec šlo. Ještě ho nemám fyzicky v rukou, tak nedokážu říci... Pokud by se to podařilo spojit na přímo, bylo by to samozřejmě nejlepší.

Uživatelský avatar
Vladimír2
Příspěvky: 14392
Registrován: stř led 26, 2011 9:05 pm
Bydliště: Přece na Hané

Re: Baz 175

#9 Nový příspěvek od Vladimír2 »

jawarmaniak píše: stř lis 15, 2023 12:10 pm Střídavé napětí z Altíku povedu na střídavý Regulátor napětí Vape R67, který zvládá regulovat až do 200W. Celá palubní síť tedy zůstane neusměrněná
...a proč je u toho regulátoru napsáno - jednofázový regulátor s usměrněním ..?

jawarmaniak
Příspěvky: 108
Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
Bydliště: Slavkov a Boskovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Baz 175

#10 Nový příspěvek od jawarmaniak »

Protože jsem trouba a upsal jsem se :)

Regulátor R56 samozřejmě :)

jawarmaniak
Příspěvky: 108
Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
Bydliště: Slavkov a Boskovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Baz 175

#11 Nový příspěvek od jawarmaniak »

Tak dneska jsem se konečne dostal k tomu, abych zkusil oživit motor. Dlouho stál. Je přicpaný palivový kohout, takže nedotéká palivo. Musím odzezit nádrž a kohout vyčistit. Nicméně se po troše přemlouvání podařilo motor nahodit. Beží celkem dobře, když se odstraní problém s dodávkou paliva, bude fungovat naprosto bez problémů.

Zkusil jsem hydrauliku, docela mě zájimalo, jak to ten motor zvládá. Chtěl jsem to natočit, ale než jsem vysunul a zasunul pístníci, došlo palivo a motor umřel. Nicméně video je. Motor běží na jeničku a na zvýšený volnoběh, takže čerpadlo jede na nejnižší rychlost. Pokud dám dvojku nebo trojku, případně přidám plyn, je to bleskovka. Vážím 110 kilo a zvedlo mne to, jak nic, takže jsem spokojený.

https://www.youtube.com/watch?v=wNJA_3l1lbM

Uživatelský avatar
Vladimír2
Příspěvky: 14392
Registrován: stř led 26, 2011 9:05 pm
Bydliště: Přece na Hané

Re: Baz 175

#12 Nový příspěvek od Vladimír2 »

:D ...nechci být vlezlý , ale ten R 56 je sice bez usměrnění , ale jen 80 W . Nebude to dělat neplechu ? Jinak chválím , tyhle malé stroje mám moc rád .

jawarmaniak
Příspěvky: 108
Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
Bydliště: Slavkov a Boskovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Baz 175

#13 Nový příspěvek od jawarmaniak »

No, moc mi to neulehcujes. 80w, to jsem si nevšiml.. No nic. Takže jinak R67, čili usměrnená síť a k tomu kondenzátor AEV 0403. To už by fungovat mělo..

Uživatelský avatar
Vladimír2
Příspěvky: 14392
Registrován: stř led 26, 2011 9:05 pm
Bydliště: Přece na Hané

Re: Baz 175

#14 Nový příspěvek od Vladimír2 »

...právě to usměrnění ti umožní použít LED světýlka a to je jiné posvícení !

jawarmaniak
Příspěvky: 108
Registrován: pát říj 11, 2019 8:14 am
Bydliště: Slavkov a Boskovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Baz 175

#15 Nový příspěvek od jawarmaniak »

Tak poklice už nescháním, protože jsem sehnal :)

Obrázek Obrázek Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Traktory domácí výroby 4x2“