Rok výroby:199?
Motor: Perkins 3-valec 34kW, pôvodne z VZV Balkancar
Prevodovka: IFA, 5 prevodov dopredu a 1 spiatočka
Nápravy: zadná PV3S
predná - domáca výroba
Brzdy: bubnové originál PV3S
Kolesá: zadné: 8.3-20 Mitas TD-13 8PR, 20" disk z PV3S
predné: 23x5 Mitas FL-07 6PR, 13" disk trojdielny z multicary
Hydraulika: domáca výroba, ručná
Rozmery (veľmi orientačne): šírka 127cm; dĺžka 290cm; výška 175cm (výfuk); rázvor 172 cm; rozchod predné kolesá 105cm (122cm vonkajška strana po vonkajšiu stranu), zadné kolesá 84cm (124cm vonkajška strana po vonkajšiu stranu)
Váha: len typ cca 1200 kg (nemal som možnosť to zvážiť)
Traktor si pôvodne postavil vlastnoručne môj starý otec, po ktorom som ho zdedil. Od tých čias sa ho snažím urobiť na obraz svoj, ale vzhľadom k tomu, že netuším čo mám robiť, z čoho sú komponenty, ako si niečo opraviť, upraviť, zmeniť, vylepšiť a starký už mi k tomu nič nepovie, to ide dosť ťažko. V roku 2010 som traktor natrel a osadil ho upravenou kapotou zo Zetor Major 3011. Teraz viem, že to nebolo najšťastnejšie riešenie, ale vtedy som to tak chcel. Neskôr bola pôvodná hydraulika, ktorá fungovala na princípe páky dvíhanej cez malý hever prerobená na ručnú pumpu z kabíny LIAZ, ktorá jednočinne ovládala piest z podávača z kombajnu Fortschritt. Zo začiatku to bolo fajn, ale vzhľadom k slabšiemu materiálu to prestalo fungovať, tak ako sa od toho očakávalo. Kedže viem, že to môže fungovať lepšie a efektívnejšie, pustil som sa do boja neľahkého. Už teraz viem, že to bude skôr pokus-omyl, ale entuziazmus ma ženie dopredu. Plány sú veľké a schopnosti aj vedomosti chabé, takže som sám dosť zvedavý čo z toho nakoniec bude.
Plány do budúcna:
1; urobiť GO, aby bol traktor schopný pracovať tak povediac 24/7; resp. aby som ho pred štartom nemusel pol dňa prosiť
2; odstrániť závadu vytekajúceho oleja z diferáku
3; odstrániť závadu pretekajúceho oleja medzi motorom a prevodovkou
4; hydraulika cez čerpadlo, asi dvojčinná, kľudne aj viac vývodov (predná hydraulika, vyklápanie na vlečku)
5; vycentrovať volant na stred (odvážnejšie by bola Orsta riadenie / nevravím nie) + opraviť s tým súvisiacu vôľu v riadení
6; nanovo prekopať prístrojový panel, nové budíky, nová sedačka, nový vonný stromček
7; prevodovka s redukciou; teraz využívam max. 3 prevodové stupne a občas by to fakt chcelo ešte niečo pomalšie
8; kapotáž, kabína, funkčné osvetlenie (svetlá teraz plnia len funkciu dekorácie)
9; úplne nanovo urobiť pluh, brány, jarkovače, vyorávač na zemiaky, kombinátor, možno sadzač na zemiaky, plečku a podobne
Čo by ma potešilo, keby sa mi ďalej podarilo:
- zadné kolesá 9.5-24 (v blatníkoch je miesta dosť), predné možno tiež o niečo väčšie, max. 15"
- zväčšiť rozchod (rám motora je dosť široký a pri plnom vytočení oň driapu predné kolesá) alebo zúžiť rám. Už teraz viem, čo je jednoduchšie.
- zadný vývodový hriadeľ (možno sa bude hodiť)
- predná hydraulika (ani neviem na čo, ale proste by sa mi to páčilo)
- 4x4 (vzhľadom k tomu, že viem teraz tak maximálne doliať kvapaliny a nabiť baterku bude tento sen len sen)
- všetko čo by viedlo k uľahčeniu práce, k zefektívneniu, k lepšiemu využitiu atď...
malý album na predstavu: https://budy0310.rajce.idnes.cz/Traktor_Spartan/
Sparťan od Budy0310
Sparťan od Budy0310
Keď som si domov doniesol traktor z rodičovského domu, tak so mu doprial poriadnu očistu arvou a wapkou. S výsledkom som nadmieru spokojný, ale pred sebou samým som sa hanbil, že som ho nechal pod nánosom oleja a prachu toľko rokov. Avšak poučil som sa z toho a už to neurobím. Momentálne si traktor hovie už v dielni, kde zrejme počká až do môjho dôchodku, a že sa teda načaká.
Cez vodnú pumpu sa strácala voda, takže tá pôjde nová a spolu s ňou aj nový chladič. Aktuálny je už viac krát cínovaný, takže nebol nič moc. Jedna tryska hafruje, takže tie pôjdu tiež nové. Budem musieť vymeniť aj mrazové poistky a minimálne tesnenie pod hlavou bude automatika. Uvidím čo ďalej, až dostanem odvahu to rozoberať.
Cez vodnú pumpu sa strácala voda, takže tá pôjde nová a spolu s ňou aj nový chladič. Aktuálny je už viac krát cínovaný, takže nebol nič moc. Jedna tryska hafruje, takže tie pôjdu tiež nové. Budem musieť vymeniť aj mrazové poistky a minimálne tesnenie pod hlavou bude automatika. Uvidím čo ďalej, až dostanem odvahu to rozoberať.
Re: Sparťan od Budy0310
Vitaj medzi nami, rovnako postihnutými
Veľa zadaru v zdokonaľovaní
Re: Sparťan od Budy0310
Pěkný stroj a úpravy na něm dělej pomalu a vše se podaří
Re: Sparťan od Budy0310
Šikovný stroj. Plány máš veľké, inšpirácie a návodov na fóre viac než dosť. Tak veľa zdaru a pevné nervy
Bielorus MTZ-5MS 1969 tu: http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 70&t=44398